Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 26 november 2008

Av Emelie - 26 november 2008 16:54

Jag kunde inte låta bli att visa er dessa bilder på Lo när hon poserar framför kameran. Bakgrunden var att hon skulle på kalas i kväll och hade för ovanlighetens skull klänning och tofsar. Jag frågade om jag fick fota henne och resultatet blev kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det blev ändå bra! Och visst har hon en fantastisk Lilla My-personlighet, min älskade unge!   :-)

Av Emelie - 26 november 2008 00:01

Många tror att en raskatt är en katt med någon speciell färg, eller kanske en katt med längre päls. Jag har också hört att eftersom deras katt har lång päls så måste den vara en norsk skogskatts-blandning, eller liknande. Detta behöver inte vara fallet.


Sanningen är att det som avgör om en katt är en raskatt eller inte är endast en sak: att den har en SVERAK-stamtavla (i andra länder heter det inte SVERAK, men det finns en motsvarighet). Om kattägaren har en stamtavla på katten så är katten en raskatt, annars inte.


En huskatt är en katt utan stamtavla. Även om kattens föräldrar skulle vara raskatter båda två, så är den inte någon raskatt om den inte har någon officiell stamtavla. En huskatt kan vara långhårig eller korthårig, den kan vara maskad som en siames eller en birma och den kan vara jättevacker, men det är inte det som avgör om den är en raskatt, utan det är stamtavlan. Tänk efter själv: hur ska man kunna veta något om katten om man inte vet vilka dess förfäder är? Ibland kan man kanske veta att den ena föräldern är en raskatt, och den kanske liknar en raskatt, men i praktiken är den en huskatt. Många vill tro att deras katt har "renrasiga" släktingar, för det skulle göra den lite "finare" på något sätt. Det är så vi människor fungerar, tyvärr! Vi vill gärna imponera på varandra, försöka få andra att gilla oss osv.


Det har ju blivit så att raskatter har fått högre status än huskatter. Detta beror förstås mestadels på att raskatter kostar mycket mer att köpa, men också att raskatter är framavlade på ett mycket mer medvetet och ansvarsfullt sätt än huskatter. Jag har tidigare skrivit om att raskatter och huskatter är lika mycket värda, kanske inte i rena pengar, men som levande varelser, och förtjänar precis lika mycket omvårdnad och respekt. (Precis som alla människor har samma värde, oavsett hur de ser ut eller vad de presterar eller vilket land de kommer ifrån.) Detta utgår jag ifrån att alla är överens om, men när man ser hur vissa katter behandlas, så kan man ju börja undra. :-(


De som föder upp huskatter kan lära mycket av raskattuppfödare när det gäller medvetenheten om vad olika parningskombinationer får för konsekvenser, och vilket stort ansvar det är att vara uppfödare.


Raskattsuppfödare kan dock lära sig av den "slumpmässiga avel" som många huskattägare ägnar sig åt. Tack vare att katterna får "para sig fritt" och att det finns rätt många huskatter i omlopp, så blir den genetiska variationen stor, och detta minskar risken för sjukdomar och defekter.


Jag menar dock att det inte är lika ansvarsfullt att föda upp huskatter som raskatter. Detta av den enkla orsaken att det redan finns fler huskatter än det finns hem som vill ta emot dem. Bättre då att kastrera katten!  :-)


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards