Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av Emelie - 15 augusti 2011 19:18

Hej !
 
Här kommer en sommarhälsning från Fernando !
 
Fernando är ju kastrerad men nu när han har fått vara ute så mycket här på landet ( sitter fast i en lina ) så har han fått väldiga instinkter.Varje kväll sitter han i fönstret och kollar efter grannens katt och morrar.Om man då klappar eller lyfter upp honom får man ett slag i ansiktet ! :O
 
Han har smitit några gånger men går aldrig långt och kommer alltid tillbaka skamset på någons axel..
 
Fast annars är han en väldigt snäll och STOR katt :D , han sover alltid hos mig och somnar ofta i famnen.Vi duschar honom 1 gång i veckan och han tycker faktiskt om det bara det är i duschen och INTE i badkaret.Efter duschen får han alltid våtfoder och då blir han så glad !
 
Jag har nu lärt honom att göra
*sitt
*tass
*Give me five
Han är jätteduktig :D
 
Och han blir bara större och större ^^ -

         

Av Emelie - 15 augusti 2011 18:14

Har alltid varit svag för japansk kultur, och den senaste trenden inom bland annat inredning verkar vara Wabi Sabi. Kunde inte låta bli att köpa denna oerhört vackra bok med en katt gjord i collageteknik på framsidan. Ser ni att den matchar min bloggs färger?

 

    


Av Emelie - 15 augusti 2011 13:50

Margitas kommentar:

kanske något att prata om på våra SäSk-träffar?
Själv förstår jag inte riktigt varför man inte kan acceptera maskade katter inom den sibiriska rasen? Är det nåt speciellt med maskade katter? Är de sjukligare eller vad handlar det om, egentligen? Är det bara en färgfråga? Som ny uppfödare så fattar jag egentligen ingenting....


Mitt svar: Jag tror att det handlar om att vissa uppfödare är oroliga för att "den ursprungliga naturrasen" ska bli så utblandad att inget av det "naturliga" finns kvar längre. De tycker kanske även att den sibiriska katten inte ska vara maskad eftersom det är en naturras.


För att bemöta det sista argumentet först: Det är möjligt att det maskade anlaget inte skulle ha så stora överlevnadsfördelar för en vild katt i naturen, men å andra sidan: är vita katter "naturligare" än maskade? Eller silverfärgade? Eller cremefärgade? Eller vitfläckskatter? Vem ska avgöra vad som är mest naturligt?


Om man tittar på den sibiriska rasen idag, så är sibben en sällskapskatt som oftast hålls som innekatt. Den är inte vild längre. Att få den sibiriska rasen att bli mer ursprunglig skulle väl, om man drar det till sin spets, innebära att man bara tillät bruntigrerade katter? Men då går man ju miste om en del av poängen med att hålla på med avel....nämligen att selektera på olika egenskaper, exempelvis pälsfärg. Det blir absurt om man drar det till sin spets tycker jag.


 

Exempel på en bruntigrerad katt: Bonnie.

Okej, men är det inte bra att försöka förhindra att rasen blir utblandad med andra raser? Men, guess what? Den sibiriska rasen ÄR redan utblandad med andra raser!!!!! Tack vare utblandningen har den sibiriska rasen den största genetiska mångfalden av alla raser, och hälsan är väl viktigast, ELLER?


Vad är problemet? Om jag fick välja, och det får jag, så skulle jag sätta hälsan på första, andra och tredje plats. Att "bevara den naturliga naturrasen" kommer lååångt ner på prioritetslistan för mig.

Och dessutom: Även om man skulle ta bort alla maskade katter ur aveln, så skulle inte alla "icke-ursprungliga" gener försvinna i alla fall. En maskad katt kan ha fler "ursprungliga" gener än en icke-maskad, och tvärtom, för det syns inte utanpå. Så, att undvika maskade katter och bärare i aveln är INTE ett sätt att återgå till den "ursprungliga naturrasen". För att rensa bort oönskade gener skulle man behöva göra avancerade genanalyser på alla avelskatter. Men jag frågar fortfarande: VARFÖR lägga ner så mycket energi på just detta?

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards