Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under oktober 2016

Av Emelie - 15 oktober 2016 13:07

Miss Emmi's Jessie Jes, från min J-kull, verkar vara på gång att föda kattungar. (Hennes föräldrar är Senga's Caleana Caelyn och Sibir's Maxim.) Jessie bor i Växjö och ägs av Ida H. Detta är Jessies och Idas första kull. Håll tummarna med mig att allt ska gå bra! Förväntade färger på ungarna är brunmönstrade och svartsilvermönstrade med eller utan vitt. Ev. kan det dyka upp någon svart eller svartsmoke också. Iiiiii, vad spännande det är!

 

Detta fina foto på den blivande mamman Miss Emmi's Jessie Jes har Ida Hugdahl tagit.  


Klicka här för en länk till den kommande kullens stamtavla.


Klicka här för att se Idas blogg om Jessie.

Av Emelie - 14 oktober 2016 12:06

Nuförtiden börjar jag alltid min dag med att dricka sellerijuice, sedan en smoothie med frukt och bär.


Det är galet mycket "mat" som jag har slutat äta. Jag skulle nog säga att runt 95 procent av allt du kan köpa på Ica eller Konsum är sånt som jag inte längre äter (och därmed sånt som jag tror är mer eller mindre dåligt för hälsan). Det är ganska extremt egentligen, men frågan är om det är jag eller normen för vad som är normalt att äta som är extrem?

Numera försöker jag att bara äta sådant som är läkande, alltså mat som även fungerar som medicin. Det beror på att jag har kommit till en punkt där jag inte har något val: jag måste fokusera på min hälsa om jag ska kunna göra "normala saker" igen, saker som de flesta människor tar för givet. Här nedan har jag gjort en lista på livsmedel som jag lämnat bakom mig:

Kött
Fisk
Skaldjur
Ägg
Vete (undantag: vetegräspulver)

Soja (håller på att fasas ut)
Majs (inklusive majsolja)
Margarin, transfetter
Rapsolja
Mjölkprodukter (håller på att fasas ut)
Livsmedel som innehåller tillsatt socker eller sötningsmedel
Livsmedel som innehåller citronsyra
Livsmedel som inte är ekologiska (det är kanske inte realistiskt att ha som mål att äta 100% ekologiskt, men det är mitt strävansmål)

Av Emelie - 13 oktober 2016 11:14

Idag på morgonen efter att jag druckit min vanliga sellerijuice, så gjorde jag en detoxsmoothie. Receptet kommer såklart från Medical Medium (Antony William). Det var ett par ingredienser som jag saknade här hemma, men jag tog dem jag hade, och så beställer jag hem det jag behöver från mat.se och Bodystore. Väldigt praktiskt att kunna beställa mat till dörren, när man är så trött som jag. Denna smoothie kommer nog att bli min standardfrukost i fortsättningen. Jag väljer i första hand ekologiska ingredienser.


Detoxsmoothie


2 bananer

4-5 dl blåbär

2 dl färsk koriander

En apelsin, delad i bitar

1 tsk korngräspulver

1 tsk spirulinapulver

Vatten för att få lagom konsistens

Lite rödalger.  (Jag hittade bara rödalger i tablettform, så jag kommer att ta en tablett till smoothien i stället. Kosttillskottet heter Akvamin, och finns på Bodystore. Verkar vara ett bra kosttillskott, eftersom alger är känt för att vara fullt med nyttigheter.)


Lägg i en smoothiemaskin och mixa. Smakar riktigt gott!


Annars går det riktigt bra att långsamt ställa om kosten till den som Medical Medium rekommenderar. Det känns som att den nya kosten har startat en reningsprocess i min kropp, så jag är fortfarande väldigt trött, men det känns som en positiv trötthet, som att jag kommer att må bättre och bättre. Jag känner mig hoppfull för första gången på väldigt länge. Ännu har jag inte ställt om till 100% till vegankost, men jag är på god väg. Det här med att lära sig tänka på ett nytt sätt kring mat, lära sig nya recept osv, tar förstås tid och måste får göra det. Ibland är jag för trött för att laga mat, och då för H göra det i stället. Även för honom och för Lilla Lo tar det här lite tid att vänja sig vid. När jag började med candidakosten så var det en stor omställning för alla, och nu, ett halvår senare, är det Medical Mediums kostråd jag följer. Inte konstigt att det är lite förvirrande för alla! Men med små, små steg ska jag snart nå dit jag vill: till fullkomlig hälsa!



Av Emelie - 11 oktober 2016 10:27

Medical Medium skriver att flera att de sjukdomar som är vanliga idag beror på tungmetaller. För mig känns det logiskt med tanke på alla miljögifter vi omger oss med.

För att bli av med tungmetaller rekommenderar han att man varje dag äter MINST en av följande: Färsk koriander, persilja, zeolite-lera i vätskeform, spirulina, färsk vitlök, salvia, L-glutamin, groblad, rödklöverblommor. Testa gärna en månad och se om du får några hälsoförbättringar! Om jag fick gissa så skulle jag säga att de flesta av oss säkert har en del tungmetaller i kroppen.

Själv har jag idag till frukost druckit först sellerijuice (som enligt Medical Medium återställer saltsyrabalansen i magen, samt förser nervsystemet med mineralsalter) och sedan en smoothie på vilda blåbär, kokosmjölk och spirulinapulver. Slutligen tuggade jag på ett par blad med färsk citronmeliss, vilket enligt Medical Medium dödar virus och bakterier i kroppen. Jag har gjort det till en vana att lägga persilja eller färsk koriander på maten innan jag serverar den, och jag har beställt ett kosttillskott gjort på rödklöver. Ni fattar att jag tar det här på allvar va? Klicka här om du vill lyssna på ett radioprogram med Medical Medium!

 

Av Emelie - 7 oktober 2016 11:46

Ni som följer mig har kanske läst att jag har gått på en candidadiet i cirka ett halvår. När månaderna gick och jag inte blev bättre så började jag känna mig uppgiven och råkade, genom en person jag inte kände på Facebook, hitta en bok som heter Medical Medium, skriven av Anthony William. När jag började läsa den så var jag först skeptisk: det stod att nästan allt jag lärt mig om candida var fel, och jag kände bara att "nej, inte en diet till som  inte hjälper". Jag var så trött på att försöka bli frisk utan att lyckas, så jag la ifrån mig boken och lät den ligga.

 


Sedan blev jag tipsad om Medical Medium av en annan person på Facebook och då gav jag det en chans till och började läsa boken från början. Då kändes det mer och mer som att det han skrev kunde vara sant. Och där är jag nu, och jag hoppas att jag har hittat vad felet på mig kan vara: ett virus. Jag tänker därför satsa stenhårt på att följa hans rekommendationer till punkt och pricka. Jag har beställt en massa grönsaker, frukter, bär, kosttillskott och en råsaftcentrifug på nätet och från och med nu dricker jag en juice gjord på selleri, gurka och färsk koriander det första jag gör varje morgon. Jag har dessutom bestämt mig för att bli vegan, vilket innebär att jag kommer att sluta med kefirgrynen, alternativt göra kefiren på kokosmjölk eller sojamjölk i stället, har inte tänkt färdigt där. Jag kommer även att sluta äta ägg. Är ändå så tacksam för att jag hittade candidadieten, för tack vare den slutade jag äta socker, sötningsmedel, vetemjöl, citronsyra och nästan all processad mat. Jag började med kokosolja och kolloidalt silver och läde mig massor om vad som är hälsosamt att äta. I den vevan började jag även äta en omega-3 som heter Zinzino, men den ska jag sluta med nu och börja med alg-omega-3 i stället, eftersom jag inte vill äta fiskolja.


För första gången på länge känner jag mig hoppfull att jag kanske kommer att kunna bli frisk igen. Är så less på att vara extremt trött och bara ligga i soffan större delen av dagen. Håll tummarna för mig!   

Av Emelie - 3 oktober 2016 20:55

Nu är det jättelänge sedan jag skrev något om mig själv på bloggen, så jag tänkte berätta lite, både för er som har följt mig och för er som nyss har hittat hit.

En sak som är rätt typisk för mig är att jag snöar in på saker. Jag blir helt enkelt jätteintresserad av ett ämne under en period, sedan kan intresset svalna, och så hittar jag något annat att intressera mig för. Ibland kan ett intresse hänga med under ett längre tid, som kattuppfödningen. Den har jag nu hållit på med ända sedan 2007, vilket är rekordlänge för att vara jag. Ni som följt mig har säkert märkt hur jag har blivit besatt av både hamstrar, möss, och under en period förra året så rensade jag hela vår lägenhet enligt Marie Kondos metod. De senaste månaderna har jag varit väldigt intresserad av makeup faktiskt. Jag har noggrant studerat makeupartisten Lisa Eldridges youtubefilmer och köpt en massa billigt smink på Wish. Här är en video där Lisa Eldridge gör sin makeup på 5 minuter:



En annan sak som upptagit mycket av min tid är hälsa, dieter och olika kosttillskott. Jag gör min egen kefir varje dag med hjälp av levande kefirgryn (här kan du få mer information) och jag har även börjat tillverka egen kombucha, som är ett fermenterat te. Läs mer om kombucha här. Allt detta för att mina tarmbakterier ska bli glada. Vill du testa att göra egen kefir eller kombucha så kan du få kefirgryn/scoby av mig. Måste hämtas i Göteborg.


Den mat jag äter idag består till nästan hundra procent av grönsaker, frukt, bönor, nötter, frön, getost, fårost, egen kefir, havre och havreyoghurt, quinoa, hirs, olivolja, kokos i alla former, råris, ägg, surdegsknäcke, bönpasta. Från och med i morgon ska jag börja mina dagar med sellerijuice.

Men har jag blivit friskare? Jag kan inte säga på rak arm att jag blivit det faktiskt, men jag känner att jag är på rätt väg. För tre år sedan blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom, och det var nog då som mitt hälsointresse blev större. Jag ville ju så himla gärna bli frisk! En sak har jag i alla fall lärt mig på vägen: Den kost som idag anses vara "normal" kommer i framtiden att betraktas som mycket ohälsosam, och jag kommer aldrig att återgå till mina gamla vanor med snabbmat, raffinerad mat och sötade livsmedel. Den mat jag äter idag kanske vissa skulle tycka är extrem, men om 100 år kommer alla andra att verka extrema i stället!   



Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards