Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 11 september 2015

Av Emelie - 11 september 2015 20:40

Idag har jag och familjen jagat pygmémöss nästan hela kvällen. Först fångade vi in Mymlan med alla sina ungar, sen kom det supersvåra arbetet med att identifiera de tre ungarna av hankön (Brasislien, Barbados och Bahamas), som fortfarande bodde kvar med sin mamma. Vi passade på att göra en burstädning också, och det var faktiskt den första burstädning jag gjort med det största terrariet sedan jag skaffade pygméerna. Pygmémöss är, som jag skrivit tidigare, så gott som luktfria och så små att det blir otroligt lite bajs och kiss, och det går åt väldigt lite mat dessutom. (Men det är desto viktigare att det är rätt sorts mat, och att den håller hög kvalitet. Vattnet i vattenskålen behöver såklart bytas varje dag.)


Sedan sattes sönerna i ett nytt nystädat terrarium tillsammans med sin pappa Pigge och sin äldre bror Amyris (alltså inte i Pigges och Amyris gamla terrarium, som luktar av deras revir). Detta var ändå en chansning från min sida, för jag visste inte om Pigge skulle acceptera de nya sönerna, men det verkar ha gått bra, och därför blir det ett terrarium mindre för mig att sköta.   Denna grupp med hanar kommer jag att sälja till intresserad blivande musägare. Nu får vi bara hålla tummarna för att jag har lyckats med könsbestämningen.   H och Lilla Lo försökt hjälpa till att könsbestämma, men det gick inte så bra, däremot var deras hjälp och stöd ovärderligt när det gällde att fånga in de hoppiga små mössen. Tror inte jag hade klarat av att föda upp pygmémöss utan min kära familj, med tanke på min stresskänslighet.   Tur i alla fall att jag gjorde en första könsbestämning vid en veckas ålder, för jag visste åtminstone hur många hanar jag letade efter och vilka färger.

 

Det största terrariet pryder sin plats i vardagsrummet. Jag är glad att jag kom på att jag kan ställa vattenskålen en bit upp, så skvätter de inte spån i skålen! Sen använder jag en reptilskål som matskål. Ni behöver inte oroa er för att mössen inte kan komma upp till vattenskålen, de skuttar lätt som en plätt upp på taket på det största huset.  

 

Här är en bild på pappa Pigge (blå) och mamma Mymlan (agouti) med A-kullen. Hanarna är aktiva föräldrar, men tyvärr får de inte bo med sin hona så länge, för då blir det alldeles för många ungar.


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards