Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 9 september 2015

Av Emelie - 9 september 2015 13:24

Nu har jag frågat H om sannolikhetsuträkningen jag gjorde sent igår kväll, och det visade sig att jag hade gjort rätt. Yey!

Uppmuntrad av detta så räknade jag idag ut hur stor sannolikheten är att minst en av kattungarna i La Minelles kull är svart, förutsatt att det blir tre kattungar. Svaret jag fick var 39 procent.

Jag vet nämligen att om båda föräldrarna är bärare av det recessiva anlaget som ger svart färg, så är sannolikheten för var och en av ungarna att bli svart 25 procent. Sannolikheten att alla tre kattungar blir icke-svarta är därför 0,75 gånger 0,75 gånger 0,75, vilket blir 0,421. Sannolikheten att minst en unge blir svart blir då 1 - 0,421, vilket blir 0,58, eller 58 procent. Men eftersom sannolikheten att Julian överhuvudtaget kan ge svarta ungar är 67 procent, så måste vi multiplicera 58 procent med 67 procent, och då får vi svaret 39 procent.

Det är alltså större chans att alla tre ungar i kullen blir brunmönstrade, än att det dyker upp ett eller flera lakritstroll. Men eftersom jag gillar mångfald så hoppas jag på en liten svartis.

Av Emelie - 9 september 2015 00:13

Matematik är inte mitt favoritämne, och jag använder väldigt sällan mina matematikkunskaper. Ett av de få tillfällen som jag faktiskt känner mig motiverad att räkna matte är när jag ska räkna ut sannolikheten för att en viss färg eller mönster ska dyka upp i mina kattkullar.

Nu är ett sånt tillfälle, och jag är väldigt nyfiken på om det dyker upp någon svart unge i La Minelles kull. Jag har funderat en hel del och det jag har kommit fram till är att sannolikheten att Julian är bärare av non-agouti (svart) är 67 procent. Att La Minelle är bärare vet jag redan, eftersom hon fick en svart unge i sin första kull. Sen har jag räknat ut att sannolikheten att det blir minst en svart unge om det blir en kull med två ungar är 29 procent, men ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag har räknat rätt. Måste fråga H i morgon.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards