Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 27 april 2015

Av Emelie - 27 april 2015 15:53

Piggelins ägare Camilla hittade följande information på nätet:


"Detta hittade jag på katter.nu som ett svar på en fråga om skendräktighet:
 
 
Hej !

Skendräktighet förväxlas många gånger med att en hona ”går tom” men en ”äkta” skendräktighet är nästan identisk med en riktig dräktighet. Honan får röda tuttar (inte alla), hon äter mer och får lite hull efter ca. fyra veckor. Hon får mjölk i juvren och får faktiskt värkar någon gång mellan 63-70 dygn men det kommer inget såklart. Detta fenomen hör inte till vanligheterna. Det är inte fråga om skendräktighet när en hona ”går tom” efter parning dvs. honan har fått ägglossning men inget ägg är befruktat eller så är de tillbakabildade på ett mycket tidigt stadium. Vid dessa fall kan honan också få röda tuttar men de brukar ”komma och gå” så man ser aldrig säkert på om hon verkligen skulle kunna vara dräktig. En sådan hona lägger också på sig en del på grund av ökat foderintag. Men, skillnaden här är att en hona som ”går tom” börjar löpa igen efter sex-åtta veckor. Om en hona börjar löpa redan efter ett par veckor efter parning har inte någon ägglossning skett. Hoppas att det klarnat för dig !

Hälsningar Ellinor"

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards