Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 15 april 2015

Om att kulla och avliva möss

Av Emelie - 15 april 2015 23:11

Jag har funderat mycket på det här med att kulla och avliva möss, vilket är något som många musuppfödare gör bland annat på grund av att de har svårt att sälja alla möss, särskilt hanarna. Men jag har ju bestämt mig för att föda upp den här kullen UTAN att kulla eller avliva, vilket är en stor risk, jag vet. Hanmöss är svåra att sälja, och de går ofta inte ihop med andra hanar, vilket innebär att man måste ha dem i varsin bur. I det värsta scenariot så skulle det kunna bli en kull med 16 ungar där alla är hanar....Och att kastrera EN mus så att den kan bo med andra möss kostar 800 kr. Men min plan är att jag ska ge bort hanar gratis till andra uppfödare, sälja hanar till reducerat pris till dem som vill köpa sällskapsmöss, behålla några hanar, samt att jag ska ge bort eventuella överblivna hanar till närmaste djuraffär. 


Den stora fördelen om jag får en kull med 16 hanar är ju faktiskt att jag får ett mycket stort urval av möss att välja till avel. Jag kan ge dem tid att mogna i personlighet och utseende tills jag har så mycket information om mina egenuppfödda möss att jag kan välja ut en liten grupp av hanar som jag verkligen tycker är bäst ur alla aspekter. När jag märker att dessa inte trivs ihop längre så behåller jag en fertil och kastrerar resten. Då har jag en avelshane som ur alla möjliga aspekter är en mycket lämplig pappa till nästa generations musungar. Kanske gör jag likadant med en annan grupp hanmöss, och vips har jag två avelshanar att välja på. Sedan är det bara att låta dem bli runt ett år gamla för att se om de fortsätter vara friska och starka. I så fall köper jag in ett par lämpliga honor att para dem med. Smart va? På så vis behöver jag aldrig få för många möss hemma heller och dessutom har alla mina hanmöss sällskap av minst en kastrerad kompis, och jag får följa flera egenuppfödda hanars utveckling under en lång tid framåt, så jag kommer att veta hur gamla de blir och vilka eventuella sjukdomar de får. 

 

Bilden på dessa underbart söta musungar hittade jag på en mycket

informativ engelsk musblogg. Klicka här för att få bra tips om möss!


Idag hittade jag en intressant tråd om kullning av möss på Mus iFokus, och med tanke på mitt engagemang i denna fråga så kunde jag inte låta bli att svara. Så här skrev jag:


"Har läst denna tråd med stort intresse och är mycket medveten om att jag ger mig in på ett känsligt område, men eftersom detta är ett ämne som upptar mina tankar en hel del just nu, så vill jag gärna dela med mig av hur jag resonerar.


Jag föder sedan tidigare upp katter och hamstrar, och i de världarna finns det inte på kartan att man skulle kulla bort eller avliva ungar. Inte ens om de har svansknickar eller beteendeproblem. Enda orsaken att avliva en unge kan vara att det medför så stort lidande för ungen att det är mer humant med avlivning. Med tanke på att hamstrar är gnagare precis som möss så tycker jag att jämförelsen är relevant. Och vad beror den stora skillnaden på? Jo, den beror på att hamstrar är mycket lättare att sälja än möss. Hamstrar är populära husdjur och går bra att sälja för 250 kr styck, trots att de inte är så särskilt sociala, men däremot väldigt söta. I hamstervärlden är det aldrig någon som talar om att det skulle vara dåligt för mammorna att få stora kullar, dock kan det ibland hända att någon unge självdör i ung ålder. I kattvärlden talar man om att det är bra om mamman får lagom många ungar i en kull, men de flesta mammor klarar av en stor kull utan problem. En liten kull ses inte som ett tecken på att det skulle vara något fel på mamman eller liknande, även om det i teorin skulle kunna vara så.


Så här tänker jag kring det framtida avelsarbetet på möss om man vill undvika avlivning och kullning (vilket jag vill): Jag tycker mig ha sett att antalet ungar som en hona föder brukar gå i arv till hennes dotter. Därför tycker jag att det finns en poäng med att selektera mot honor som föder färre ungar, eftersom det ger färre ungar för uppfödarna och därmed även färre ungar att sälja. Självklart blir det även färre ungar att välja mellan när man selekterar, men då får man helt enkelt jobba mer långsiktigt. (När jag här talar om selektion så menar jag så klart att selektion mot bra hälsa och temperament alltid måste komma först, men det ser jag som en självklarhet.)


Nästa sak som jag anser vara bra att selektera mot är hanar som klarar av att bo ihop med andra hanar, och orsaken till detta är att jag helt enkelt vill rädda livet på så många hanar som möjligt genom att de får bli lyckliga sällskapsmöss i stället för att avlivas.


Den tredje sak som jag anser det vara värt att selektera mot för att rädda så många hanar som möjligt till livet är att selektera mot hanar som inte luktar så mycket.


Om ett flertal uppfödare bestämde sig för att selektera mot en mindre kullstorlek, mot hanar som kan leva tillsammans samt mot luktfria hanar (utöver de självklara grundmålen med hälsa och temperament), så är jag övertygad om att man på bara några generationer skulle ha en situation där man inte behövde kulla eller avliva musungar.

MEN: att selektera med dessa mål för ögonen innebär samtidigt att vi inte kan selektera lika hårt mot färger, mönster och typ. Och då kanske mössen inte vinner lika många utställningar. Men jag är beredd att ta den risken så länge jag får föda upp möss utan att behöva kulla eller avliva.


Jag hoppas att det jag har skrivit här inte uppfattas som provokativt och det är absolut inte min mening att kritisera någon. Det här är en svår fråga som det inte finns några enkla svar på."


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards