Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 14 april 2015

Av Emelie - 14 april 2015 15:51

Mitt långsiktiga mål är att föda upp vackra, långlivade, friska och trevliga sällskapsmöss främst i färgen recessive yellow satin, men andra färger kommer också att dyka upp. Jag kommer att föda upp i liten skala främst för min egen skull, men kommer ibland att ha möss till salu.


Jag har försökt mig på att göra en djupdykning i musgenetiken för att räkna ut vilka färger ungarna i min första kull får. Detta har jag kommit fram till: jag tror att alla ungar blir antingen cinnamon eller agouti med eller utan vita fläckar. De som får vitfläck får nog inte så mycket vitt som Anubis, utan det blir nog mest på mage och tassar, kanske lite på ryggen också. Sen finns det en chans för satin också, och cinnamon satin är en av mina favvofärger på möss, så jag håller tummarna för det! Jag är barnsligt glad i kullar med många olika färger, och eftersom det finns så otroligt många färgvarianter bland möss, så kan det dyka upp oväntade färger också. De blir antingen engelsktypade eller av korsad typ. Kontakta mig om du vill köpa möss på saga_emelie@hotmail.com.

Alla ungar i den här kullen kommer att få namn som börjar på A och stamtavla i Svemus. Jag har redan en färdig lista med namn!


Här nedan ser ni kärleksparet Anubis och Aura igen. Aura har färgen recessive yellow och Anubis är agouti broken. Aura har jag köpt från Sussie Lesiak och Anubis har jag lånat från henne. Anubis är hennes bäst typade och dessutom trevligaste hanmus. Aura är min trevligaste recessive yellow-mus. Tillsammans kommer de, förhoppningsvis, att ge fantastiska ungar! Alla ungar kommer att bli bärare av ry, choklad, satin, vitfläck och non-agouti. 

   


Ett exempel på en mus med färgen cinnamon, som den SKA se ut enligt standarden (detta är alltså en helt annan färg än den som Aura har, även om de kan se lika ut):

 

Ett exempel på färgen agouti, som en utställningsmus ska se ut:

 

Bilderna kommer från hemsidan tillhörande den finska musklubben Finn Mouse.

Av Emelie - 14 april 2015 13:21

...hon slickar i sig allt möjligt från din tallrik. Till och med ärtsoppa! ;)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards