Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under februari 2015

Av Emelie - 14 februari 2015 14:39

Nu har Joanie fått sin domarbedömning. Hon blev bäst av alla sibiriska kattungar på utställningen och den 15:e bästa kattungen på dagens utställning. Bedömningssedeln kryllar av ordet "ex", vilket betyder excellent, så jag är riktigt nöjd. :)

Jag kommer alltid att sätta hälsan och temperamentet framför utseendet när jag väljer avelsdjur, men det är ändå jättekul när även kattdomarna är nöjda med katterna jag fött upp. Det visar ju även att jag har hyfsad koll på rasstandarden.

Ett litet tillägg: man kan inte bara avla på de mest rastypiska djuren i en ras. Gör man det så kommer avelsbasen att bli för liten, och då får man förr eller senare hälsoproblem och inavelsproblem. Därför behöver man även avla på katter som inte vinner utställningar, men som är tillräckligt bra enligt rasstandarden. Och framför allt behöver man ta med faktorer som hälsa och temperament när man selekterar avelsdjur. Jag är väldigt nöjd med mina avelskatter, men jag är även medveten om deras svagheter.


Lite bilder från dagens utställning:

               

Fotografer: Hilding Nilsson och Moa Nilsson.

Av Emelie - 14 februari 2015 11:53

Det är alltid en lång väntan innan man får komma upp till bedömning. Joanie är lite rädd, men accepterar situationen och passar på att sova.

Av Emelie - 13 februari 2015 22:23

I morgon den 14 februari är ni välkomna till Mölndals Folkets hus för att titta på fina semilånghåriga katter av olika raser. Jag kommer att vara där med Joanie och jag känner mig lite nervös för hur jag med min stresskänslighet ska klara av det. Men Moa och H har lovat att stötta mig, så det blir nog bra hoppas jag. :)

Av Emelie - 12 februari 2015 11:07

Av Emelie - 12 februari 2015 06:05

Nu är det inte länge kvar tills jag får hit fina hamsterhanen Bamse, som har färgen black-yellow, eller möjligen black silver yellow. Han ska paras både med Flufflisa och Fluffapuffa. Orsaken till att jag ska para båda är att han är två år gammal och det är osäkert om han fortfarande är fertil. Jag vill därför ta det säkra för det osäkra medan Bamse fortfarande är pigg och frisk. Sen är det bara att hålla tummarna för att det föds en massa söta bebisar här hemma! Om jag har tänkt rätt så tror jag att det blir bebisar i regnbågens alla färger!

Av Emelie - 10 februari 2015 18:07

Bilden lånad av Pernilla Jolheden, Bellinkas uppfödning.

Av Emelie - 10 februari 2015 18:00

Här på bilden spanar hon på fågelbordet. När Kajsa blir stor ska hon kanske paras med Bellinka's Jaspis, och då blir det sköldpaddsmönstrade-vita honkattungar!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards