Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Emelie - 15 januari 2015 23:57

I Miss Emmi's-världen händer det saker snabbt ibland. Det senaste är att mina hamsteravelsplaner har ändrat sig lite. Jag har nämligen hittat en liten guldklimp i form av en hamsterkille vid namn Bamse (eller Bamsä som hans yngsta matte skriver). Det var hans matte som hörde av sig och berättade om honom. Då Bamse är två år gammal nu, och hamstrar inte brukar leva så mycket längre, så vill jag försöka passa på att para honom med Fluffapuffa medan han lever. Parningen är planerad till början av mars. Bamse är en black silver pearl-långhårskille som är en mycket fin representant för sin art: han väger 220 gram och har riktigt lång stilig päls. Han är även sådär lugn och go som jag vill att hamstrar ska vara. Så Adrian får vänta lite med att dejta.


Förväntade färger  på ungarna om hans släktträd och min färgbestämning stämmer:

honor: gula, brunörade gula, silver pearl, brunörade silver pearl, rost sköldpadd, normalfärgade sköldpadd, silvergrå sköldpadd, brunörade silvergrå sköldpadd. Det finns 67% chans att Fluffapuffa är bärare av svart och i så fall blir runt 50% av honungarna svartbaserade sköldpaddor. Det finns en 67%-ig chans att Fluffapuffa är bärare av creme och i så fall blir 25% av honungarna cremebaserade sköldpaddor.

hanar: gula, brunörade gula, silver pearl, brunörade silver pearl, rost, normalfärgade, silvergrå, brunörade silvergrå. Det finns 67% chans att Fluffapuffa är bärare av svart och i så fall blir runt 50% av hanungarna svartbaserade. Det finns en 67%-ig chans att Fluffapuffa är bärare av creme och i så fall blir 25% av hanungarna cremebaserade.


Med andra ord: kullen kommer att bli SVÅR att färgbestämma!   


Här är kronprinsessan Fluffapuffa:

 


Av Emelie - 15 januari 2015 23:09

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg här på bloggen för dem som inte är så insatta i vad olika kattfärger heter formellt bland "kattkunniga", men som gärna vill veta vad det blir för färger på ungarna om man parar två katter. Läsaren kanske också vill lära sig lite om grunderna i färggenetik, fast på ett enkelt sätt. Som den pedagog jag är kom jag på idén att man kan göra ett system med ett antal frågor som ska besvaras och samtidigt kan man kolla på olika kattbilder och lära sig vad färgerna heter. Detta inlägg har blivit ett populärt inlägg på bloggen som många hittar när de googlar. Idag har jag varit inne och gjort några småjusteringar i inlägget. Klicka här för att läsa och lära!

 

Du får lära dig vad den här kattens färg kallas om du klickar här.   


Av Emelie - 15 januari 2015 21:53

   

Och inte nog med att de är söta: idag åt Kajsa våtfoder självmant för första gången!

Av Emelie - 15 januari 2015 15:37

Jag och familjen var på vårt favvoställe Pick n Paint och lärde oss att måla på stengods. Vi gjorde varsin pajform och så här fina blev de:

 

En annan dag hittade jag en länk på Facebook till ett ställe på nätet där man kan beställa smycken med sina egna namn, och då impulsköpte jag det här fina släktträdet med ädelstenar och namnen på mina nära och kära:

 


Av Emelie - 15 januari 2015 09:41

Jag var nog lite för snabb med att ropa "Yes!", för nu när H ger katterna våtfoder på kvällarna så är Kajsa ointresserad igen. Suck!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards