Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 11 september 2014

Av Emelie - 11 september 2014 16:56

Det är en härlig känsla varje gång stamtavlorna kommer. Det känns alltid som en bekräftelse på att det avelsarbete man lagt ner har gett resultat. En stamtavla är också en bekräftelse för köparen att katten är en raskatt. Katter utan stamtavla/registreringebevis är aldrig raskatter, något som många människor inte vet. Om någon försöker sälja en "raskatt" utan stamtavla till dig, så ska du definitivt köpa katt av någon annan!


Tittar man på I-kullens stamtavla så ser man många spännande katter, katter som jag i många fall har sett bilder av på nätet och tyckt varit fina. En rolig sak är att den här kullens morfars mor är syster till min Lisen (Sneschinka Lidiya), som var det första sibiriska katt som flyttade hem till oss. Hennes båda föräldrar importerades från Ryssland och sedan satt de i karantän i flera månader i ett garage tillhörande Sneschinkas uppfödning utanför Borås. Uppfödarna blev godkända att ha egen karantän tack vare att de bodde på landet och hade enskilt vatten.


I stamtavlan till I-kullen finns många katter som är importerade från Ryssland, samt även en från Tyskland och en från Australien. Men går man tillräckligt långt bakåt så ska ju alla sibiriska katter härstamma från Ryssland eller det forna Sovietunionen. Dock är det inte säkert att det verkligen är så. Fusk med stamtavlor kan ha förekommit liksom inblandning av andra raskatter i Ryssland på den tiden som den sibiriska katten "bara" var en bondkatt och ryska uppfödare försökte få in "äkta raskattsblod" i aveln. Man tror bland annat att det är härifrån som det maskade anlaget härstammar, vilket är det anlag som gett den sibiriska rasen sin syskonras Neva masquerade. Det har varit en massa debatt om nevarasen därför att många traditionella sibiruppfödare tycker att det maskade mönstret inte ska förekomma på en skogsras. Men nu är ju nevan godkänd som ras, så nu är det inte mycket som kritikerna kan göra åt saken. Och ännu har det inte poppat upp någon nevakattunge bland mina kullar, även om jag inte gentestar mina katter för detta.  Jag har i stället valt att gentesta för PK-brist, vilket är en sjukdomsgen, samt för blodgrupp, vilket kan skapa problem om kattmamman är blodgrupp B och pappan A. För mig kommer hälsa och temperament före katternas utseende.


Apropå fusk med stamtavlor så kan jag berätta att det finns en kattras som heter Perser och som sägs härstamma från Iran. Dessa katter borde därför ha gener som är typiska för katter som kommer från mellanöstern. Men när forskare gick igenom olika raskatters DNA så kom det fram att Perserns DNA i första hand kommer från Europa. Det måste alltså ha varit så att europeiska uppfödare har blandat in inhemska bondkatter i Perseraveln, vilket i praktiken innebär att katten genetiskt kommer mer från Europa än från det som tidigare hette Persien!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards