Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Emelie - 21 januari 2014 20:55

I kväll parade sig Ada och Portal! Jag hade alltså tagit helt fel på brunsttiden.   Nu ska det bli spännande att se om parningarna har tagit. Om några dagar tänker jag väga tjejerna för att se om de har gått upp i vikt. Jag har verkligen börjat förstå fördelen med att ha en egen avelshane när det handlar om guldhamstrar! Att hitta brunsten är helt enkelt svårt, så man får testa flera dagar i rad. Någon gång runt kl 8 på kvällen verkar vara en bra parningstid för guldhamstrar, har jag lärt mig. Men det är inte alltid som det verkligen blir ungar när man parar guldhamstrar, så vi får se vad som händer. Förväntade färger på Adas kull är silvergrå, silvergrå umb, normalfärgad, normalfärgad umb. Det finns även en chans till cinnamon, cinnamon umb, silvergrå rödögd och silvergrå rödögd umb. En chans finns även att hanarna kan bli gula, silver pearl, gul umb och silver pearl umb. Det vore kul om någon unge fick röda ögon, vilket de får om de har två anlag av cinnamon. När jag var ny som uppfödare så tyckte jag inte det var snyggt med röda ögon, men nu gillar jag det för att det är annorlunda. Alla ungar blir långhåriga.


Om någon av hanarna i kullen blir gulbaserad, så betyder det att Ada är sköldpaddsfärgad, och då ska alla honor i kullen registreras som sköldpaddsfärgade, annars inte. Det kniviga med sköldpaddsfärgade guldhamstrar är att det ibland inte syns en enda liten gul fläck i pälsen, trots att honan är sköldpaddsfärgad. Det enda sättet att veta det då är om någon av föräldrarna eller avkommorna är gul. Jag vet att Milky är sköldpadda, eftersom hennes mamma är gul. Med Ada är det 50% sannolikhet att hon är sköldpadda.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards