Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juni 2013

Av Emelie - 25 juni 2013 10:05

"Hej Emelie!  hemfärden gick jättebra, bara några små pip från Bilbo. Väl hemma var det ett väldans runtsmygande länge och väl.
Bilbo börja de sedan att leka med alla leksaker fick stå ut med en del fräsande från mamma. Gick sedan efter ett par timmar in till L som låg i sängen och la sig jämte henne och somnade. Chanell höll på länge med att snoka runt var riktigt grinig mot Bilbo och fräste även mot oss men då fick hon tillsägelse. Även hon lugnade sedan ner sig och började själv att leka med bollar, drack vatten och kom och buffade på oss massor. Var mycket ute på balkongen där M höll på med att färdigställa nätet.
 
...
 
Hör av  mig snart igen.
Tack för dessa goingar, kram A"

Av Emelie - 24 juni 2013 19:59

Idag flyttade alla kissar utom Helga till sina nya hem. Henrik ska kallas Bilbo och Hilma ska kallas Sotis i sina nya hem. Jag hoppas att jag får rapporter från de nya familjerna snart. Helga har anpassat sig bra till att bo hos oss. Ett tag gick hon och jamade, men då ropade jag på henne och då kom hon springande in till oss. Just nu ligger hon på en kudde i vardagsrummet och sover.


Och jag har redan blivit sugen på att köpa en ny katt. Det är Eltons dotter Brown Betty som har blivit mamma. Kolla här:

http://brownbetty.blogg.se/

Av Emelie - 23 juni 2013 16:19

Hilma

   

Hilding

 

Henrik

 

Helga och Henrik

   

Helga


Kattungarna och Chanel bor hemma hos oss över helgen. I natt är det sista natten med gänget för i morgon flyttar de till sina nya hem. Det är väääldigt söta och väääldigt busiga. Vi har kattungarna och kastraterna i olika rum, men Chanel lyckades förstås ändå smita in till Cornelia och Elton den första dagen. Hon var så arg så att hon hade säkert försökt döda dem båda om inte H hade lyckats få tag i hennes svans och lyfta tillbaka henne i köksdelen av lägenheten.


Idag är det andra toner i skällan. Chanel löper och det enda hon vill är att försöka förföra Elton. Hon ligger framför honom och åmar sig och håller på, men Elton, som är kastrerad, är visserligen intresserad, men får inte riktigt till det. Ibland tar han tag i hennes nacke, men efter ett tag ger han liksom upp. Kattungarna och våra kastrater är lite rädda för varandra fortfarande, Henrik tyckte till exempel att Elton var jätteläskig att möta, så just nu är Chanel, Elton och Cornelia i vardagsrummet och kattungarna i köksdelen. Ja, se katter.   

 

Bildbevis: Chanel och Elton försöker säkra kommande generationer, men tyvärr kommer det inte att bli några kattungar gjorda. (Hade säkert blivit fina bebisar annars.) De verkar för övrigt inte heller ha läst kattförståsigpåarnas direktiv om att låta kattmamman vänta ett år innan hon paras igen.  

Av Emelie - 18 juni 2013 20:52

Igår var jag, Chanel och alla småkissar hos veterinären och gjorde det som alltid ska göras när man är kattunge: besiktning, vaccination och chipmärkning. Det gick jättebra alltihop, och inga fel eller defekter hittades.


På torsdag kväll blir det lite extra högtidligt, för då kommer hela katthögen hem till oss igen och ska bo här över helgen. Då får vi passa på att njuta massor innan alla utom Helga flyttar till sina hem på måndag. Helga stannar ju hos oss och blir avelskatt. Hilma ska flytta tillbaka till fodervärdsfamiljen där hon ska få en kull, Hilding flyttar till Orust och blir utekatt och Henrik och Chanel flyttar tillsammans till familjen J och blir innekatter med möjlighet att gå i koppel. Vi hoppas att alla kissarna ska få det bra och att de får långa och friska liv som harmoniska sällskapskatter!

 

Helga Harmony. En av våra två nya kronprinsessor! 

Av Emelie - 16 juni 2013 11:20

Igår lånade vi hem Chanel och alla kattungar. Elton och Cornelia fick vara i ett annat rum, vilket inte var så populärt. Cornelia hoppade på dörrhandtaget och Elton jolmade. I början var Chanel väldigt mycket på sin vakt och kattungarna var rädda, men efter ett tag så tog nyfikenheten överhanden och ungarna gick omkring och upptäckte allt spännande i lägenheten. Det är svårt att fota katter som är lite rädda, men några bilder blev ganska bra ändå:

                           


Av Emelie - 16 juni 2013 10:53

Vi har nu bestämt att vi ska sälja våra två gosiga hamstrar Toadette och Goldeen för att göra plats för en ny hamsterhona i vårt avelsprogram. Toadette är Goldeens mamma och vi vill att de flyttar tillsammans. Båda är förstås handtama och säljs med skötselråd och stamtavla. Toadette har ett grått streck på ryggen (sapphire pearl) och Goldeen ett gulbrunt (mandarin pearl).

           




Av Emelie - 13 juni 2013 18:11

Vi har fortfarande en hamsterunge kvar som inte är tingad: supersöta Elekid, hane.

 

  


Av Emelie - 10 juni 2013 12:13

På olika hamsterforum på nätet har det förts diskussioner om huruvida man ska ha dvärghamstrar en och en eller i par. Det är en ganska knivig fråga som det kan vara svårt att svara på. Jag pratade med en erfaren uppfödare (Helena från Roslagens) som sa att det kan finnas två tidpunkter när hamstrar riskerar att börja bråka så allvarligt så att de skadar eller till och med dödar varandra. Det första tillfället är vid könsmognaden runt 10 veckor. De flesta hamstrar som bott ihop sedan födseln kan fortsätta att bo ihop även efter könsmognaden, medan andra kan bli aggressiva och börja skada varandra. Det handlar då om revirstrider där hamstrarna inte vill ha någon annan hamster i sitt revir. Då måste man separera dem innan det går för långt. Ser man att någon av hamstrarna har ett bitsår så ska man alltid separera dem. Hon sa också att två obesläktade vintervita hamstrar av samma kön i stort sett är omöjliga att sammanföra (dvs man riskerar att en dödar den andra även om man inte kan veta säkert att det blir så), så om en hamster har börjat bo ensam så tycker jag att man kan låta den fortsätta bo ensam.


Det är större chans att hamstrar från en uppfödare kan fortsätta bo ihop än att en hamster född på djuraffär kan det. (Det sista är mitt eget påstående, då jag tycker det framkommit när man läser på hamsterforum att djuraffärshamstrar ibland är mer aggressiva mot artfränder.)


Det andra tillfället som det kan bli problem enligt Helena är när hamstrarna är över ett år gamla och en av dem blir sjuk. Den kanske får en tumör till exempel som ägaren ännu inte har upptäckt. Då märker den andra hamstern att den sjuka hamstern beter sig annorlunda och luktar annorlunda. Den tolkar kanske detta som att dess revir blir försvagat och försöker därför döda den andra hamstern. Det är inte alltid som ägaren hinner märka något förrän det är för sent.


Jag pratade med Tina Pakkanen, djurskyddskontrollant vid Länsstyrelsenn i Göteborg om hur man ska tolka det som står i Djurskyddslagen om att gnagare ska hållas i par om det inte finns särskilda skäl. Hon sa att jag i första hand ska sälja mina hamsterungar i par av samma kön. Om hamstrarna redan har börjat bråka med varandra på ett allvarligt sätt innan de flyttar till ett nytt hem, så kan det vara ett särskilt skäl till att sälja den en och en. Då finns det ju en fara för deras liv. Ett annat särskilt skäl till att sälja en enda hamster kan vara om man får en kull med ett ojämnt antal honor eller hanar, där det inte finns någon annan ung hamster som man kan sätta ihop den med.


Allt detta tycker jag låter sunt och bra, och jag kommer därför att låta Toadette bo ihop med Eevee eller Goldeen från första kullen och sedan kommer jag att sälja Lugia och Chikorita i par samt Elekid ensam (eftersom det är är ett ojämnt antal hanar). Känns bra att man vet hur Djurskyddslagen ska tolkas!


Som ett litet tillägg kan nämnas att jag idag har börjat märka av de första tecknen på att Toadette har börjat strida med honorna från kull 1. Jag hörde pip inifrån boet och såg Toadette ovanpå en pipande dotter som låg på rygg. Detta är ett typiskt beteende när hierarkin ska etableras mellan två hamstrar. Den ena blir dominant över den andra. Så länge det håller sig på den nivån så är det ingen fara, men om man märker att någon av hamstrarna far illa och blir jagad i buren eller attackerad så är det bättre för dem att bo separat. Man ska komma ihåg att de flesta hamstrar i naturen är solitära djur. Guldhamstrar kan till exempel aldrig bo ihop med en annan hamster, eftersom reviret är så viktigt för dem. Men om man bara har en enda hamster så tycker jag att det känns extra viktigt att man aktiverar den och skapar en stimulerande och varierad miljö för den att bo i.

 

Hamsterungarna i Johto-kullen har nu hunnit bli riktigt stora! Visst är de ljuvliga?

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards