Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Emelie - 17 januari 2013 09:27

Jag blev så glad när jag såg idag att min kattklubb Spinneriet har bjudit in Ulrika Olsson för att hålla en föreläsning om avel! Ulrika Olsson är ju den som har startat avelsdatabasen Pawpeds samt de tre Pawpedsutbildningarna G1, G2 och G3 för kattintresserade. Innehållet är i stort sett samma som det man lär sig i Pawpeds G3-kursen. Jag föreslog faktiskt för ganska länge sedan att klubben skulle bjuda in henne, och trodde att de hade glömt det, men så dök plötsligt en inbjudan upp idag:


"Skogkattslingan, Spinneriet och Agria bjuder in till föreläsning

Avel med framgång

Föreläsare är Ulrika Olsson


Innehåll:

  • Syfte och mål med din uppfödning
  • Val av avelsdjur
  • Tankar kring nedärvning
  • Värderingssystem för dina avelsdjur

Datum:         Lördag-Söndag 9-10 mars 2013

Tid:               Lördag 9-17 Söndag 9-16

Plats:            Torpaskolan Billerudsgatan 1,  Göteborg

Anmälan:      Senast 28 februari
Anmälan görs till Wiveca Fransson, e-post wiveca@skogkattslingan.com, telefon 08 - 591 492 74

Avgift:           300 kr för medlemmar i Skogkattslingan och Spinneriet
500 kr för icke medlemmar
Betalning görs senast 28 februari till Skogkattslingans postgiro 78 32 01-7
Märk betalning med "Föreläsning 9-10 mars" klubbtillhörighet och ditt namn.

Kontakt:        I samband med föreläsningen nås Susanna Löfstrand på tel 0707‑925766 eller e-post susanna.lofstrand@telia.com eller Anette Holländare på tel 0739-983775 eller e-post tjuvhalans@swipnet.se


Skogkattslingan och Spinneriet bjuder på förmiddags och eftermiddagsfika.


Avla så att genetiska sjukdomar undviks samt HCM (inkl. hälsoprogram), dag 1

Genfrekvens, effektiv population, inavelsdepression, slumpmässig genetisk drift,

linjeavel/inavel. Hantera misstänkt genetiska problem hos enskilda katter och hos

hela raser, lägga upp hälsoprogram. HCH, ultraljudsundersökningav hjärtet,

när testar man, hur ofta, vad betyder allt på blanketten, rekommendationer för avel.

DNA-test. Obduktion. (ca 6 ½ timme+pauser)

 

Avel och selektion, dag 2

Skillnad mellan avel och kattungeproduktion, uppställandet av avelsmålet,

Prioriteringar i aveln, avelsvärderingssystem, rasers utveckling, extremavel

Selektion och genetisk variation, samarbete i aveln och delat ansvar.

(ca 5-6 timmar+pauser)


Vägbeskrivning:

Torpaskolan, adress Billerudsgatan 1-3, 416 74,Göteborg antingen med bil eller genom att åka kommunalt med expressbuss gul eller blå, eller buss 513 till Torpamotet eller så åker man spårvagn 1 till Tingvallsvägen.

Välkomna!"

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards