Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under september 2012

Av Emelie - 11 september 2012 07:47

"Hej Miss Emmie!


Det var längesen vi hörde av oss, hälsan tiger still sägs det, lilla Ella-katten och hennes tant mår bra.

Idag har vi varit hos veterinären för den årliga vaccinationen och en enkel hälsokontroll.                   Ella väger 3,4 kg och har gott hull, var fin i pälsen, de klämde här och där, lyssnade på hjärtat  och kikade på tänderna och allt var bra. De tyckte hon var så fin, lilla Ella uppförde sig bra och spann när de pysslade med henne. Nästa år skall de göra ett ultraljud på hjärtat.

Ella mår bäst när hon får vara i alla göromål, när jag bakar har hon lärt sig att om hon ligger stilla på en stol och inte hoppar runt i baket så får hon vara kvar i köket. Hon är otroligt lättlärd men att lära Ella låta bli blommor går inte, därför har vi bara sidenblommor.

Vi skickar med lite foton, är tagna vid lite olika tillfällen och kameran är gammal. Är så glad för Ella, hon betyder så mycket.


Många hälsningar från                 

tanten och Ella"

       

Av Emelie - 9 september 2012 09:44

Eftersom jag ofta är sjuk så måste jag träna även när jag är sjuk, annars skulle det inte funka. Jag kan inte längre ha som ursäkt att jag har ont i magen eller går på antibiotika eller har hosta.


Det här är min strategi: Jag försöker hitta alla möjliga medel för att motivera mig själv att träna: jag samlar stämplar i ett litet kort på SATS och efter 12 veckor ska jag få en present, varje gång jag ser min PT på gymet så pratar jag med honom om min träning, jag provar nya träningsformer, jag fokuserar på det som är roligt med träningen och det som jag mår bra av, jag belönar mig efteråt genom att gå till ett café eller liknande, jag handlar nya träningskläder, jag läser träningstidningar. Allt som kan få min träning att kännas bra och naturlig och positiv, det är jag för.


Strategin är att jag ska träna måndag, onsdag och fredag, med lördag och söndag som "extradagar" som jag kan använda om jag haft feber någon dag, eller om jag vill träna en extra dag. Fördelen med att träna på söndagar är att man kan parkera bilen gratis på Femmans parkeringshus medan man tränar, vilket jag uppskattar. Min PT säger att jag ska träna minst tre och max fyra gånger i veckan, så det kan ibland bli så att jag tränar två dagar i rad, och då är jag rätt mör kan jag säga.


Jag kör också stenhårt med mental träning samtidigt med den fysiska: Jag gör "The Work" på tankar som inte leder mig framåt, jag övar mig på att tänka positiva saker som mig själv, jag övar mig på att varje dag fokusera på det jag vill ha och det jag uppskattar, jag använder mina känslor som en GPS-navigator för att få reda på om mina tankar är på rätt väg eller inte, jag lyssnar mycket på Abraham och Eckhart Tolle. Ja, ni kan se det som en transformativ process som går genom hela mitt liv.


Och en sak har jag blivit väldigt klar över: Det som läkarna kallar "placeboeffekten" är i själva verket den starkaste kraften vi har. Det är kraften vi alla har inom oss att skapa våra liv enligt våra tankar och föreställningar, och dem har vi makt över: vi kan ändra på dem och därmed ändra vår verklighet. Inga piller eller ritualer eller metoder kan någonsin ha samma kraft som våra tankar. Så vi kan alltså använda placeboeffekten till vår egen fördel, vilket är himla tur, eller hur? Vi skapar våra liv i varje stund, och därför har vi också kontrollen över våra liv. Hur coolt är inte det?


Att jag varit mycket sjuk ett tag ser jag som en sorts "kvardröjande felkalibrerade tankevibrationer", men i takt med att jag övar upp min förmåga att uppskatta mig själv precis som jag är, så kommer dessa symptom att ha allt svårare att hänga kvar, och jag fäster ingen större vikt vid dem medan jag har dem. Jag är jag, och JAG DUGER!

 









Av Emelie - 4 september 2012 13:46

Här befinner jag mig just nu:

  • Min hälsa är inte riktigt vad jag skulle önska.
  • Min ekonomi är inte riktigt vad jag skulle önska.
  • Min jobbsituation är riktigt inte vad jag skulle önska.

Men:

  • Jag har det nödvändigaste som jag behöver och ett hem som jag gillar.
  • Jag har en familj som jag uppskattar och som jag har mycket tid för.
  • Jag har några vänner och släktingar som betyder mycket för mig.
  • Jag har intressen och mycket tid.
  • Jag har en bil som jag kan åka vart jag vill med.
  • Jag har ett träningskort på SATS.

Så vad göra?

Jo, det enda jag egentligen kan göra är att acceptera min livssituation i nuet. Hur det känns i kroppen, var jag befinner mig, hur allt är runtomkring mig, allt är som det är, och det är lika bra att gilla läget. Vad annars kan jag göra? Och sedan kan jag välja om jag vill fokusera och tänka på det jag uppskattar eller det jag inte uppskattar i mitt liv. Jag har bestämt mig för det första alternativet. Jag väljer att göra och tänka på sådant som får mig att må lite bättre i varje stund. TROTS att jag ofta har ont i kroppen. TROTS att jag har en 9-årig högskoleutbildning och inget jobb.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards