Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 20 september 2012

Igår fick jag ett mail från Finland:

Av Emelie - 20 september 2012 08:54

Hej!
 
Jag läser allt jag kommer över om allergivänliga kattraser på internet, och  råkade komma på din blogg. Nu vet jag inte hur man skriver kommentarer i  bloggen, så jag kontaktar dig så här i stället.
 
Jag blev jätteglad att se att du tar detta med allergivänlighet på allvar  och vill göra en god gärning genom att hjälpa allergiker. Jag tycker som du, att  ju mer allergivänliga man lyckas göra katterna, desto färre omplaceringar  behöver det bli. Medan vi väntar på att läkarvetenskapen ska lösa allergins  gåta, förstås. Det idealiska vore ju att människorna inte behövde bli  allergiska, men vi är ju tyvärr ännu långt därifrån. Under tiden måste väl den  nästbästa lösningen vara att försöka göra djuren mer allergivänliga (utan att  det går ut över djurens hälsa på något sätt). Utseendet är för mig oviktigt,  alla katter är söta. Jag hoppas bara att sibiriern får behålla sitt nuvarande  utseende, så det inte går som för den stackars persern. Jag är så gammal att jag  minns hur de såg ut på 60-70-talen, och jag är förfärad och arg över vad man har  gjort med den rasen.
 
Här i Finland, där jag bor, tycks man inte ännu ta den sibiriska kattens  allergivänliga egenskaper på så stort allvar som man gör i USA, och som jag  trodde man gjorde i Sverige också. Av vad jag läst på nätet, verkar det finnas  många uppfödare i Sverige, som själva är allergiker, och som precis som du vill  föda upp allergivänliga katter. Jag är förvånad och ledsen att läsa i din blogg,  att du känner att du inte blir tagen på allvar av dina uppfödar”kolleger”. Att  det skulle vara oseriöst eller dumt. Så tycker en del uppfödare här i Finland,  men jag trodde man hunnit längre i Sverige. Jag har faktiskt skrivit till  Sällskapet Sibirisk Katt och frågat om allergentestning, och de försäkrade att  allergivänligheten är viktig. Men när kommer man här i Norden lika långt som i  USA, där de testar kattungarna och kan sälja dem med lägsta allergenhalten till  de mest allergiska köparna? Jag förstår att det måste bli dyrt, men jag tror  ändå att många skulle välja att betala mer och få en större säkerhet. Vad säger  du?
 
Stå på dig och fortsätt på din linje! Jag önskar att jag kunde köpa en  eller två kattungar av dig en dag, men avståndet till Helsingfors i Finland är  ju ganska stort. Vi har en allergivänlig uppfödare här i södra Finland. Men om  du någon gång börjar testa avelskatterna och kattungarna, så får man ju fundera.  Då skulle jag bli väldigt frestad Ler.
 
Till saken hör dock att jag måste vänta med mina kattplaner tills mitt ena  barn, som är mycket allergisk och har astma, har flyttat hemifrån. Men man måste  ju få ha drömmar och framtidsplaner också, eller hur?
 
Lycka till med din uppfödning!
 
Hälsningar,
 
Eva Hannus
Helsingfors,  Finland
 
Mitt svar:
 
Hej Eva!

Tack så mycket för ditt mail, och vad kul att  du har läst min blogg och börjat studera den sibiriska rasen!

Tråkigt nog förekommer det mycket elakt prat bland uppfödare av  olika djurslag, men det är inget jag bryr mig om eller lägger vikt vid, utan jag  fortsätter att föda upp katter så länge jag tycker att det är roligt. Glädjande nog så finns det flera allergiker som har köpt katt av mig och kunnat leva med sin katt trots sin kattallergi, men det finns även tyvärr de som varit här och testat och känt av sin allergi på en gång.

Vad gäller vetenskaplig testning av allergivänligheten, så var jag ett tag inne på att göra det, men nu föder jag upp i så liten skala att det inte längre är aktuellt. Meningen med att testa försvinner i stort sett när man inte föder upp i större skala. Jag har redan gott om seriösa intressenter till de katter jag föder upp, och det är viktigast för mig just nu. En sak som jag har förstått med allergitestning är  att det är ganska svårt att samla en tillräcklig mängd saliv från en katt för  att det ska gå att analysera. Dessutom finns det antagligen flera gener som  avgör hur hög halten av allergener är, och det finns ännu väldigt lite forskning  på området, så frågan är om testningen verkligen är pålitlig. Ytterligare en sak som försvårar avel med hjälp av vetenskaplig testning av saliven är att mängden allergener måste testas på ett vuxet djur, så man kan alltså inte göra  selektionen redan på kattungestadiet. Ytterst få uppfödare har de de praktiska  resurserna att de kan behålla kattungar tills de blir vuxna för att sedan mäta halten av allergener och först därefter välja avelsdjur. Slutsatsen måste därför bli att det är bäst att besöka ett testhem för att testa sin allergi, enligt min  mening, men oavsett hur mycket man testar så finns det inga garantier för att det kommer att fungera när katten väl har flyttat hem.

Jag håller  fullständigt med dig om att persern inte längre är en sund ras, och det är  tråkigt när uppfödare prioriterar utseendet framför katternas hälsa. Den  sibiriska rasen är fortfarande under utveckling, och jag tror att det finns en  större medvetenhet idag om riskerna med att föda upp djur med korta nosar, men så länge som det utseendet premieras på utställningar så kommer nog många att  fortsätta att vilja avla på det utseendet, och även bland sibiriska katter så  premieras korta nosar på utställningar. Tråkigt nog finns det inom kattförbundet  SVERAK (Sveriges kattklubbars riksförbund), där min kattklubb är medlem, ingen officiell diskussion om detta, utan det verkar som att man hellre vill sopa hälsoproblemen under mattan än ta itu med dem.

Jag håller tummarna för att din  dröm om att bli kattägare en dag kommer att bli sann!

Vänliga  hälsningar

Emelie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards