Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 14 juli 2012

Av Emelie - 14 juli 2012 19:19

Vart jag vill komma i min uppfödning (ny version):


1. Jag vill föda upp katter som är så friska som möjligt. Sättet att åstadkomma det är dels att undvika att avla på katter som har hög risk att utveckla allvarliga sjukdomar (nära släktingar till sjuka katter), samt självklart även katter som själva uppvisar någon form av sjukdom eller defekt. Det andra sättet är att i största möjliga mån bidra till att så många katter som möjligt används i aveln, för att öka den genetiska mångfalden. Det tredje sättet att göra det är att försöka använda katter med lite ovanlig stamtavla och mycket foundationkatter i aveln. (Dock är det, som ni läsare säkert märkt, inte helt lätt att hitta sådana katter.) Det fjärde sättet att göra det är att hålla nere inavelsnivån på parningarna. (Min egen "gräns" är att hålla mina parningar under 2,5% på 5 generationer.) 


2. Jag vill föda upp katter som har bra temperament. Med det menar jag att de ska passa bra som sällskapskatter och innekatter och att de ska vara sociala och gosiga utan att vara påträngande. De ska även passa bra ihop med barn. De ska ha kvar sina naturliga instinkter, men inte var för "vilda". De ska vara trygga i nya situationer och med nya människor.


3. Jag vill föda upp katter som har bra reproduktionsegenskaper. De ska ha bra fertilitet och vara bra på att föda och ta hand om sina ungar. Hanarna ska inte uppvisa för mycket "hankattsbeteende" med urinmarkeringar och rop som fertila. Honkatterna ska inte ha för besvärliga och täta löp och inte urinmarkera som fertila.


4. Jag vill föda upp katter som är så allergivänliga som möjligt.


5. Jag vill föda upp katter som jag gillar till utseendet. Jag vill att de ska se ut som sibiriska katter och de färger/mönster som jag vill fokusera på mest är bruntabby och blåtabby med eller utan silver. Jag vill att de ska ha lättskötta pälsar.

 

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards