Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juni 2012

Av Emelie - 14 juni 2012 23:20

Fick plötsligt lust att skriva en sorts sammanfattning och summering av mina år som lärare. Jag var klar med min lärarexamen 1997 och kände mig redo att gå ut i "den riktiga världen" för att börja jobba. Den riktiga världen visade sig vara mycket tuffare än jag hade trott, och jag skulle verkligen ha behövt en erfaren lärare som mentor under det där första året. Dessutom pendlade jag varje dag med tåg, vilket gjorde mig rätt trött.


Vi hade en manlig rektor, som var konflikträdd, och en "projektledare" som i praktiken ledde verksamheten. Denna projektledare blev inlagd på psyket efter några månader. Vid den tiden hade jag insett att jag redan höll på att bli utbränd och försökte bygga upp en strategi för hur jag skulle kunna orka i längden. Det var mitt första jobb, och jag stannade ett läsår. Efter det jobbade jag ett läsår här och ett läsår där på olika skolor. Alltid ny, alltid ovan, ingen tid att vara ordentligt förberedd. Jag blev bra på att överleva och jag lärde mig mycket om människor. Och om anställningsvillkor. Och om läromedel, eller snarare bristen på dem. På ungdomsgymnasierna hade skolorna inte råd att köpa in läroböcker. På vuxenutbildningarna hade eleverna inte själva råd att köpa läroböcker. I över tio år så bytte jag arbetsplats en till två gånger per år. Och jag trivdes aldrig så där till hundra procent. Det verkade förresten inte kollegorna på alla dessa arbetsplatser göra heller.


Mitt sista år som lärare blev på en folkhögskola ute i obygden. Där sa jag vad jag tyckte ibland, även om jag visste att jag borde hålla tyst om jag ville behålla jobbet. Men jag ångrar ingenting idag. Det enda jag ångrar är att jag gick med på att sätta det högsta omdömet (motsvarigheten till betyg) på en person som verkligen inte förtjänade det, men som hade lyckats dupera de andra lärarna. Jag hoppas att han inte blev polis, vilket var hans mål, han passade verkligen inte för det. På den skolan blev jag uppriktigt sagt förfärad över den låga kvaliteten på utbildningen. Det förvånar mig fortfarande att den finansieras med offentliga medel. Och jag är glad över att jag blev avskedad, även om jag hade önskat att det hade gjorts på ett mer professionellt sätt. Hade inte velat vara kvar där nu.


Vad var det då som jag saknade på alla dessa arbetsplatser? Jag saknade en god atmosfär, människor som var glada och trivdes med sina jobb. Jag saknade studiemotiverade elever. Jag saknade stöd från ledningen och till slut saknade jag också inre motivation till att undervisa. Jag började se att det finns så många andra saker i livet som är viktigare än det man lär sig i skolan och att många av mina elever saknade det som krävdes för att kunna koncentrera sig på sina studier. Den sociala delen av jobbet, hur vi människor beter oss mot varandra, och hur man kan hjälpa andra att ta ett steg framåt, blev för mig det allra viktigaste. I framtiden hoppas jag kunna jobba mest med den delen och mindre med undervisning. Och jag hoppas hitta en arbetsplats där jag kan trivas.

Av Emelie - 14 juni 2012 10:02

Charmtrollet Giselle, som fortfarande är till salu. Hon är den kattunge som helst lägger sig bredvid mig, så hon kommer att bli en liten kelgris. Trots att hon är minst i kullen så är hon väldigt tuff mot sina syskon och väldigt framåt. Påminner mycket om sin mamma Chanel, som även hon växte upp med tre bröder. Hon är extremt söt som ni ser, och har ett mycket rastypiskt sibirutseende. Jag tror att den här kullen kommer att få lättskötta pälsar, som inte tovar sig så lätt, vilket är skönt för de blivande ägarna.

 
Av Emelie - 13 juni 2012 20:34

Så här är det för mig:  En stor del av tiden så kan jag inte göra saker jag vill för att jag inte hittar olika saker. Till exempel kan jag inte se på TV för att jag inte hittar våra två fjärrkontroller. (Tacka vet jag den tiden när det bara behövdes en fjärr för att kunna se på TV.) Jag kan inte smörja en gnisslande dörr för att jag inte hittar låsoljan, inte lyssna på Eckhart Tolle för att jag inte hittar hörlurarna. Så ser mitt liv ut. Och förresten, glömde skriva att jag inte gillar att städa heller.   


Nu är i alla fall Isadora såld, så nu blir det en hamsterbur mindre att städa.  

Av Emelie - 12 juni 2012 20:24

En stor, känd och framgångsrik finsk uppfödare av sibiriska katter skriver på sin hemsida att de inte säljer katter till uppfödare som sätter sina nyinköpta katter i karantän. De säljer inte heller till uppfödare som omplacerar sina tidigare avelskatter. Man kan undra hur de resonerar? Kanske så här: "Även om veterinärer säger att man kan minska smittspridningen genom att sätta nyinköpta katter i karantän och genom att inte ha fler än ca 6 katter tillsammans, så stämmer det inte. Vi vet bättre än de vad som är bäst för katterna, så det så!"  

Av Emelie - 12 juni 2012 14:16

Är less på att vara sjuk. Idag läste jag om "Martinus svar på ett brev från en sjuk" och blev påmind om:

  1. Att allt som sker i livet har ett gott syfte, även lidandet.
  2. Det finns inga genvägar till lycka och kärlek.
  3. Ingen kan lida orätt. Alla skapar sitt öde genom sina handlingar mot andra, och enda sättet att få ett bra öde är att vara mot omgivningen som man själv vill bli behandlad. Alltså fokusera på det man kan ge till andra i stället för det man vill ha.
Jag vet ju allt det där innerst inne. Men någonstans så vill jag väl ha någon eller något att skylla mitt lidande på. Och fortsätta tycka synd om mig själv. Men tar man till sig Martinus världsbild så finns det absolut ingen annan att skylla på. Ingen alls. Kanske är det därför som Martinus kosmologi ännu inte appellerar till folkmassorna? Faktum är ju att de flesta människor aldrig har hört talas om Martinus. Jag hade en period på flera år i min ungdom då jag läste Martinus väldigt intensivt. Nu har jag varit ifrån honom ett tag, men kanske är det dags att börja läsa igen? Hans kosmologi är i alla fall fortfarande grunden till min världsuppfattning. Åtminstone så är det i alla fall dags att börja leva som jag innerst inne vet är sant.
Ingen i min närmaste omgivning har det minste lilla intresse för Martinus böcker. Det har varit lite svårt för mig att acceptera, på samma sätt som de inte heller är intresserade av konstellationer eller något av allt det andra som betyder mycket för mig. Men ska man fokusera på vad man kan ge i stället för man vill ha, så är det bara att fortsätta hålla det här intresset för mig själv så länge ingen annan är intresserad, och vill jag hitta likasinnade så får jag väl leta på nätet, eller hur? För vad ger det andra att bli påprackade något som de inte är intresserade av?
En gång skrev Martinus att det bästa man kan göra här i livet är att aldrig med sin tanke avvika från att tänka på hur man bäst kan tjäna "sin nästa" (ungefär "sina medmänniskor"). Snacka om att det är ett helt bakvänt tankesätt mot hur de flesta människor är vana vid att tänka!!!   
Av Emelie - 12 juni 2012 00:55

 

Galileo, som fått kattsand på nosen, är vaken medan Gaston sover. Galileo flyttar till Majorna.

Gaston, som flyttar till Mölndal.

Giselle är den enda i kullen som inte blivit tingad ännu, men intressent finns.   

 

Giselle och Gizmo myser i katträdet. Gizmo flyttar till Björkekärr, så vi blir nästan grannar.

Av Emelie - 10 juni 2012 23:05

När det gäller att sälja hamstrar så måste man vara ihärdig. Har haft annons i GP i fyra dagar och har nu satt in en ny annons på Blocket (den fjärde). Har redan fått ett svar på blocketannonsen. Ett mejl där det frågades "om min hamster är en hona eller hane". Jag svarade INTE "läs annonsen".  

     

Av Emelie - 9 juni 2012 19:53

Nu har jag tittat noga på alla kattungar och inte kunnat hitta något bettfel eller navelbråck eller gomspalt eller sternumkrok eller svansdefekt eller någon annan så kallad "defekt". Men man kan aldrig vara säker förrän efter veterinärbesiktningen, förstås. En sak som jag har börjat titta på sedan jag gick Pawpeds G3-kursen är att huvudet inte ska vara knöligt och att katten inte ska vara kobent. Gaston, som är den enda i kullen som kanske ska få en kull, har ett slätt huvud och bara en ytterst liten tendens till kobenthet, mindre än de andra sibbar jag har tittat på, vilket är bra.

 

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards