Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Emelie - 14 februari 2012 11:42

Vackra Chanel gillar inte när jag letar efter hennes tuttar. Men nu tror jag att det blir små MiniChanelkopior här hemma snart. Chanels snygga färg heter blåsilvertigré.


Trots att det ännu inte har gått tre veckor sedan parningen så är Chanels tuttar rosa idag! Jag tolkar det som att det föds små söta kattungar här hemma runt den första april! Förväntade färger på ungarna är i första hand brunmönstrade eller svartsilvermönstrade, med de kan eventuellt även bli blåmönstrade eller blåsilvermönstrade. Jag tror och hoppas att ungarna kommer att bli rastypiska och med gosigt temperament, med tanke på de underbara föräldrarna. Spännande!


Vad gäller hamstrarna så ska man testa deras urin innan parning för att utesluta att de har diabetes. Man sätter dem i labyrinten och så hoppas man att de ska kissa så att man ska kunna doppa en sticka med Clinistix i kisset. Yoshi kissade nästan på en gång, och hans test var helt normalt, men Rosalina kissar inte trots att jag har henne jättelänge i labyrinten till katternas stora förtjusning. Men jag ger inte upp. Jag SKA lyckas fånga några av hennes dyra droppar!   Sedan sätter jag ihop Yoshi med Rosalina och då får vi se om det blir några hamsterungar sen! Det blir i så fall min första hamsterkull. Förväntade färger på dessa hamsterungar är agouti och sapphire. Trots att båda hamsterföräldrarna har stamtavla så kommer ungarna inte att kunna få någon stamtavla på grund av att jag inte varit medlem tillräckligt länge i Svenska hamsterföreningen. Synd!

 

Söta Rosalina springer i trähjulet. Snart kanske hon blir mamma. Hennes färg kallas sapphire.

Av Emelie - 14 februari 2012 11:29

1. Sport

2. Politiker

3. Kändisar

4. Teknik (undantaget nya tekniska uppfinningar som exempelvis nollpunktsenergi)

5. Hushållsarbete (inklusive matlagning)

6. Traditioner

7. Rutiner


Av Emelie - 14 februari 2012 00:20

 

Så här fin är Lava nu. Visst ser hon ut som en drottning?


Nu har Lava blivit kastrerad och fått sina vaccinationer och sin chipmärkning. Jag är så glad och stolt över att ha fått vara med och hjälpa henne och hennes kattungar till ett bättre liv genom Kattfotens katthem.


Det har hänt mycket med henne sedan hon flyttade hit den 18 december. Hon har blivit mycket tryggare och har börjat njuta av livet: nyligen har hon lärt sig att leka med en kattvippa och en fjäder. När man klappar henne nu så spinner hon och trycker huvudet mot min hand. Hon har blivit mycket smalare om magen, vilket till största delen beror på att all mask äntligen är borta. Hon tigger inte mat på samma desperata sätt längre, utan nu vet hon att det alltid finns torrfoder i foderlabyrinten när hon blir hungrig. Hon har till och med börjat leka lite med de andra katterna, men de andra katterna har fortfarande väldigt stor respekt för den här damen, som ju har levt en stor del av sitt liv i en kall lada. Ibland försvinner Lava i flera timmar och vi kan inte hitta henne. Hon har en hemlig sovplats som vi inte lyckats hitta. Snart flyttar Lava till sitt nya hem hos en pensionerad kvinna i Guldheden, till att börja med på prov.


Jag pratade förresten med Lotis och Leons nya matte, och hon berättade att de följer henne överallt, till och med in i duschen, så att de blir alldeles våta!  Matte torkar alltid sina två pojkar innan hon torkar sig själv. Många vänner och bekanta har varit och hälsat på de två killarna, och de har inte varit rädda alls.

 

Vackra cremekillen Leon medan han bodde hos oss.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards