Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under december 2011

Av Emelie - 27 december 2011 17:24

Som många av er redan vet så var Lava dräktig när hon flyttade hit, så om jag inte får mitt lystmäte när det gäller kattungar den här gången, så får jag det nog aldrig!   Jag gissar att förlossningen blir om sådär 2-3 veckor. Får börja förbereda förlossningsgrejerna snart. Det är kul med sköldpaddsfärgade honor, för de kan få så många olika färger på sina kattungar. Om Lava har parat sig med samma hane den här gången, så kan kattungarna MINST få följande olika färger och färgkombinationer (utifrån vad jag vet om färggenetik):


Honor:


svartsköldpadd

svartsköldpadd-vit

blåsköldpadd

blåsköldpadd-vit

...samt antingen svart, blå eller röd, creme med eller utan vitt, beroende på pappans färg.


Hanar:


svart

svart-vit

blå

blå-vit

röd

röd-vit

creme

creme-vit 

 

Lava, som ÄLSKAR alla mjölkprodukter, och även risgrynsgröt! Våtfoder är också en favorit.  

Av Emelie - 25 december 2011 17:51

De båda kastraterna Cornelia och Elton får fortfarande så gott som fri tillgång på torrfoder i foderlabyrinten, och jag kör fortfarande med RC Indoor Long Hair 35. Elton har en ganska rejäl fettdepå på magen (liksom jag själv för den delen...)   Jag vill inte begränsa fodermängden eftersom Chanel är ganska mager, men jag funderar faktiskt på att byta foder till Sterilised 37 i stället och sluta med våtfoder nästan helt. (Ska bara använda våtfoder när jag behöver locka till mig katterna i "nödsituationer"). När Chanel blir dräktig kommer hon att behöva äta dräktighetsfoder, så då blir det lite svårare med maten. Får se hur jag löser det. Läs om övervikt hos katter och hundar här.

 

Deras nuvarande foder Indoor Long Hair 35 kommer att räcka ganska länge, eftersom jag nyligen köpt en 10-kilossäck, men sedan blir det bantning för hela slanten.

 

Nästa gång köper jag "Sterilised 37" som ska göra det lättare för kastrerade katter att hålla vikten. Det i kombination med uteslutande av våtfoder hoppas jag ska göra susen för mina kära kastrater.


Av Emelie - 25 december 2011 16:30

Kattungarna har börjat komma in i den allra busigaste åldern! Lotis funderar över om han ska våga leka med vippan:

     

Lexus smyger sig på "bytet": 

 

Lotis, Lexus och Leah:

       

Leon och Leah:

   

En sak är i alla fall säker: de här kattungarna är SVÅRA ATT AVMASKA! Först vägrar de att öppna munnen, och sedan när jag lagt pillret i munnen, så spottar de ut det på en gång. Då får man göra om munöppningen och stoppa ner pillret så långt ner i halsen man kan, men det kommer ändå upp på något sätt. Efter en sådan match är mina stresshormoner skyhöga och jag är helt slut! (Och nej, det funkar inte att lägga pillret i ost, för då äter de allt utom pillret, eller så kommer Lava och försöker äta upp alla ostbitar, ostgalen som hon är....)  


Det är mycket lättare att avmaska innekatter, för de kan få Banminth, som man sprutar in i munnen i pastaform. Även om en del blir utspottat, så får de i alla fall i sig rätt mycket Banminthpasta. Katter som bott ute måste man ge Milbemax eller Drontal till, och de medicinerna kommer i pillerform (Drontal får inte ges till dräktiga katter). När jag läste bipacksedeln till Milbemax så fattade jag det som att en enda tablett skulle räcka, men icke sa nicke. JAg mailade tillverkaren och de rekommenderade avmaskning varannan vecka upp till 3 månader och sedan en gång vid 6 månader. De vill förstås sälja sina produkter...  


Kontakta mig om du är intresserad av en eller ett par kattungar från Gräddkullen: saga_emelie@hotmail.com

Av Emelie - 24 december 2011 13:08

             

Av Emelie - 23 december 2011 22:41

Jag har ingen sån där käck bild med mina katter i tomteluvor, så jag får väl bara skriva att jag hoppas att alla mina kära bloggläsare överlever morgondagen!   

Av Emelie - 22 december 2011 21:30

               

Lite om deras personligheter:


Lexus: Är störst, och mest framåt av alla kattungarna. Lite av en "alfahane". Är den som kommer fram först när det är dags för lek. En härligt stark personlighet. När man lyfter upp honom så försöker han först komma loss, men sedan börjar han spinna högt!

Lotis: Lite mjukare i sättet än Lexus, och protesterar inte så mycket när jag lyfter upp honom. Spinner ofta när man klappar honom. Kollar gärna läget först innan han kastar sig in i leken.

Leon: Älskar också att leka, men är fortfarande den som är mest rädd för människor. Han håller sig en bit ifrån mig, för han vet att jag när som helst kan lyfta upp honom och övningsgosa. En gång när jag gosade med Leah och hon spann, så hörde jag Leon, som satt gömd, han började också spinna! Jag vill helst att han flyttar tillsammans med Lexus, eller någon av de andra syskonen, eftersom jag tror att han kommer att känna sig tryggare då.

Leah: Min lilla ögonsten. Hon är den enda som än så länge kommer upp i mitt knä frivilligt. Leker lite försiktigare än sina bröder. Ligger ibland på rygg så man ser hennes fina vita mage och trampdynorna som är både rosa och svarta.


Mamma Lava: En otroligt trygg och stabil katthona, som måste vara en riktig överlevare på alla sätt. Inte ens när hela badkarsfronten råkade ramla ner på golvet så reagerade hon. Hon kommer gärna fram och vill bli klappad och jag tror att hon skulle uppskatta att bo i ett hem med utegångsmöjligheter. En klok kisse som fattar vad hon ska göra för att få smaka olika sorters mat. Det enda som kan bli lite svårt för hennes nya familj är att hon äääälskar mat, och hon är väldigt bra på att tigga. Så den nya familjen måste ha lite diciplin så att inte Lava blir jättetjock.


Tack och lov så morrar hon inte åt kattungarna längre, men jag tror att hon fortfarande vill att de ska äta "riktig" mat i stället för att dia. Jag tror att hon förstår att hon behöver all energi till de små kattungar som ligger i hennes mage. Jag har till och med känt fosterrörelser, så nu måste jag inse att dräktigheten inte är inbillad, utan det dyker upp ett gäng nya kattungar här, när det nu blir. Hoppas det blir minst en sköldpaddsfärgad hona!  


Jag har bestämt mig för att kalla den här kullen för "Gräddkullen": creme betyder ju grädde på engelska (och även på franska om jag minns rätt) och dessutom ser de ju ut som små söta gräddbakelser hela bunten!   Maila mig om du är intresserad av en katt: saga_emelie@hotmail.com Vi bor i Göteborg.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards