Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av Emelie - 13 augusti 2011 14:41

Idag fick jag ett gästboksinlägg som gjorde mig glad:


Det glädjer mig att du inte hänger så stor vikt på gentesta dina katter. Vi Nevaägare jobbar jätte hårt för att få fram en frisk och sund kattras men har blivit hårt motarbetade av ett flertal Sibbeägare. All respekt till dig som går ut med det på din populära blogg!

av Maria"
 
Min kommentar: Det har alltid varit så att människor som gör något nytt har blivit motarbetade av andra. På medeltiden blev man bränd på bål om man råkade ha avvikande åsikter, idag pratar folk skit om en i stället. Jag har själv varit i den situationen och vet hur det känns. När jag var ny som sibiruppfödare hände det ganska ofta att jag fick sura kommentarer till mina inlägg som handlade om avelsfrågor. Nu verkar kritikerna ha lugnat sig, eller så har de helt enkelt gett upp. 
 
Bättre än att klanka ner på andra tycker jag är att ta ansvar för sina egna tankar och handlingar och låta andra göra på sitt sätt så länge ingen tar allvarligt skada av det. Att den sibiriska rasen skulle ta skada av att människor väljer att avla på dess syskonras, nevan, är rätt absurt, enligt min mening. 
 
Och att det kan finnas så mycket motstånd mot en ny kattras måste vara väldigt svårt för en utomstående iakttagare att förstå. Men tydligen har det varit så med de flesta nya kattraser som införts i det förflutna, enligt vad jag har läst.  
 
Jag ser det helt enkelt så här: eftersom nevaanlaget är ett recessivt anlag, så får man helt enkelt göra så att man parar nevor med andra nevor eller sibiriska nevabärare, och att man parar sibiriska katter med andra sibiriska katter, bärare eller inte. På så vis kan raserna bidra till varandras genetiska variation utan att för den skull alla sibiriska katter i slutändan blir nevabärare.
 
När jag säljer en katt till avel, så ser kontraktet för närvarande ut så här(jag uppdaterar och ändrar lite då och då):
 

"Bilaga till försäljningsavtal för avelskatt

Jag bryr mig mycket om mina katter, och vill att de ska få ett så bra liv som möjligt. Jag har därför valt att i avtalet ta med några restriktioner för din avelskatt samt obligatoriska HCM-test. HCM är en hjärtsjukdom som ibland drabbar katter av alla raser. Jag kommer naturligtvis att bli din mentor i frågor som rör din katt och din uppfödning om du så önskar.


Som köpare av en avelskatt från S*Miss Emmi’s sibiriska katter förbinder jag mig att:

  • Sköta katten på ett fullgott sätt vad gäller hälsa, hygien, näring och stimulans.
  • Ha en Plan B, dvs. ett hem som katten snabbt kan flytta till om du inte kan behålla katten på grund av allergi.
  • Endast para katten om den är minst 10 månader gammal och vid god hälsa.
  • För avelshanar: Inte ta fler än 6 kullar sammanlagt på hanen.
  • För avelshonor: Inte ta fler än 5 kullar sammanlagt på honan.
  • Endast para katten med andra sibiriska raskatter, inte med huskatter eller andra raser. Parning med neva masquerade går bra endast om katten är bärare av det maskade anlaget enligt DNA-test (eller en av föräldrarna är neva).
  • Stamtavla och aktuellt vaccinationsintyg mot kattpest och kattsnuva på avelspartnern ska kontrolleras innan parning.
  • Inte låta katten gå fritt ute så länge den är okastrerad. Innätad rastgård, balkong eller koppel går förstås bra.
  • HCM-testa katten vid minst 2 tillfällen, helst fler; den första gången före första parningen. Veterinären som utför HCM-testet ska finnas med bland de godkända veterinärerna på http://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html. Medtag ifylld blankett vid undersökningen!
  • Omedelbart kastrera katten om den får diagnosen HCM (om inte veterinär rekommenderar något annat).
  • Låta obducera katten om den avlider före 7 års ålder utan känd orsak.
    • Meddela eventuella sjukdomar eller defekter hos katten eller dess avkommor till S*Miss Emmi’s och SäSKs avelsråd.
    • Alltid följa SVERAKs regler. Rådgöra med SäSKs avelsråd innan parning.
    • Aldrig hålla fler än 6 katter i samma hem eller annat avgränsat utrymme på grund av smittorisken (undantaget kattungekullar).
    • Informera SäSKs avelsråd om de kattungar som honkatten får så att uppgifterna kan läggas in i Pawpeds.
    • Meddela S*Miss Emmi’s om katten avlider eller ska omplaceras.
    • Meddela S*Miss Emmi’s vid byte av adress eller telefonnummer.

Om ovanstående villkor inte följs, äger S*Miss Emmi’s sibiriska katter rätt att utan ersättning återta katten."


Apropå såna här avtal, så anser vissa att de är dåliga, för att de ibland används för att begränsa aveln på grund av uppfödarens egna egoistiska syften. I såna fall kan det handla om att uppfödaren vill ha kontroll över sina katter även efter att den flyttat till sin nya ägare. När jag skrev mitt kontrakt så hade jag kattens och kattrasens bästa för ögonen, så jag försökte beskriva en miniminivå för hur en ansvarsfull uppfödare bör bete sig. Bättre att som uppfödare formulera detta i skrift, tycker jag, än att komma i efterhand och kritisera någon när skadan redan är skedd.


Jag har gjort ett lite kortare avtal också för dem som köper sällskapskatt. Där står bland annat att katten ska kastreras vid 5-8 månaders ålder. Jag har tagit med det sista i avtalet för att jag inte vill att antalet hemlösa katter ska öka, och att människor hellre ska välja att köpa en hemlös katt från ett katthem än att avla fram blandraskatter, vilket är lätt hänt om man har en fertil utekatt.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards