Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Emelie - 11 augusti 2011 21:14

Det är väldigt svårt att beskriva vad familjekonstellationer är för någon som inte upplevt det i verkligheten. Det enda jag kan säga om det är att det är bland det mest fascinerande, meningsfulla, tappa-andan-märkliga jag någonsin upplevt, och ni ska veta att jag har upplevt mycket!   


För att beskriva vad familjekonstellationer är så blir man nästan tvungen att använda ordet terapi, fastän systemiska familjekonstellationer skiljer sig på väldigt många väsentliga sätt från vanlig psykoterapi. Faktum är att familjekonstellationer har fler likheter med traditionellt shamanskt helande än det har med psykoterapi. Man jobbar med något som kallas för "det vetande fältet", vilket är ett fält som alla människor kan känna, men som inte kan förstås av vårt vanliga västerländska tänkande. (Men att något inte kan förstås med förnuftet betyder inte att det inte finns, eller hur? Känslor går inte heller så bra att förstå, men de finns också.)


Genom att studera "det vetande fältet" genom hundratals praktiska konstellationstillfällen, så har man (= grundaren Bert Hellinger med flera) kunnat hitta flertalet lagar eller "ordningar", som det vetande fältet styrs av. Genom att känna till dessa ordningar och genom att kommunicera med deltagarna, så kan terapeuten få information som hjälper honom eller henne att göra förändringar i detta fält, förändringar som både hjälper klienten, klientens familj (även om de inte är närvarande eller inte längre i livet) och de andra deltagarna i gruppen.


Man kan säga att när man jobbar med konstellationer så går man direkt ner på själsnivå och jobbar med det verkliga problemet. Inget tragglande i terapisoffan under månader eller år. Ofta behöver man bara göra en enda konstellation, och den tar kanske bara en timme av vår vanliga klocktid, ibland ännu mindre. Men man kan säga att när man jobbar med konstellationer och "det vetande fältet" så blir tiden kondenserad, och den upplevs på sätt och vis mer intensivt än i vardagen. Familjekonstellationer är en sorts "själsliga interaktiva bilder", och när man arbetar på det sättet så kan dolda mönster i ens familj bli synliga.


Rent praktiskt går det till så att man sitter ett antal personer i en cirkel med terapeuten till vänster om klienten. Klienten berättar om sitt problem och delar med sig av information om saker som hänt i familjen/släkten. Det man berättar ska vara fakta och inte tolkningar av vad som har skett. Ofta handlar det om existensiella och kanske även traumatiska saker som hänt i familjen eller släkten. Terapeuten försöker då skapa en hypotes om de "intrasslingar" som kan förekomma i den aktuella familjen. En "intrassling" (entaglement) kan till exempel vara att en senare familjemedlem omedvetet identifierar sig med en tidigare familjemedlem. (Detta låter kanske konstigt, men när man studerar konstellationer, så märker man att det väldigt vanligt, i alla fall bland de människor som söker sig till denna form av terapi.)


Terapeuten uppmanar sedan klienten att välja representanter för sig själv och några andra personer ur sin egen familj, som terapeuten anser vara viktiga. Representanterna väljs ur gruppen i cirkeln. Klienten placerar representanterna i cirkeln utifrån sin inre "magkänsla". När representanterna stått i sina positioner ett par minuter så börjar de uppleva saker som har att göra med personerna de representerar. (Detta beror på effekterna av "det vetande fältet" och det går inte att förstå med vårt vanliga förnuft.) Terapeuten frågar sedan representanterna vad de känner. Oftast mår inte representanterna så bra på sina platser. Terapeuten provar kanske sedan att flytta några representanter eller att be dem säga vissa förlösande saker. Kanske tas även fler representanter in. I slutet av konstellationen brukar alla representanter känna sig mycket bättre, och då har man hittat en "lösning". Terapeuten säger då att konstellationen är avslutad. Alla går ur sina "roller" och sedan pratar man inte om konstellationen, utan man låter klienten få ta till sig det upplevda i sin egen takt. Av egen erfarenhet vet jag att man som klient brukar känna sig lite omskakad, fast på ett bra sätt, efter en konstellation. Effekterna av konstellationen kan faktiskt pågå i ett par år efteråt.


Ja, det här var det bästa sättet jag kan beskriva familjekonstellationer på just för tillfället, och jag uppmanar alla som känner sig inspirerade att prova i verkligheten!   Det finns även en hel del böcker att läsa, de flesta på tyska, några på engelska och en enda på svenska. Snart börjar jag min praktikplats hos Allegre Konsult, som bland annat jobbar med konstellationer, både för privatpersoner och gentemot företag. Det ska bli jättespännande att praktisera hos en person som jobbar med något som jag brinner för! (Har aldrig varit med om det tidigare.) 


Läs mer om Allegre och familjekonstellationer här!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards