Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 7 januari 2011

Av Emelie - 7 januari 2011 17:35

När man känner att man längtar efter en katt (eller två eller tre) i sitt liv, så tycker jag att man i första hand ska köpa katt från ett katthem. Då bidrar man till att fler övergivna eller hemlösa katter får ett hem. Om du däremot köper katt från en privatperson så kanske den personen blir uppmuntrad över att det var så lätt att "bli av med" kattungarna att de väljer att skaffa ännu fler kattungar, så att ännu fler katter till slut blir hemlösa.....


Det brukar finnas både vuxna katter och kattungar att välja på, och alla möjliga olika färger. Ta kontakt med ditt närmaste katthem och åk sedan dit för att besöka dem! Ett tips kan vara att du låter katten välja dig i stället för tvärtom. Katthemmet kommer förstås att ställa frågor till dig för att försäkra sig om att du är en ansvarsfull kattägare. Det ska du bara se som något positivt! En lista på katthem finns här.

  

Bilden visar underbara blåa kissen Babsan från Kattkommando Syd. Kom ihåg att du alltid ska kastrera din katt vid 6 månaders ålder, så att inte fler katter behöver bli hemlösa!


Varför skriver jag detta, jag som själv föder upp katter? Jo, jag är själv allergisk mot katter, så därför föder jag upp en allergivänlig ras. Kattuppfödare bidrar på många sätt till att höja kattens status, bland annat eftersom vi är väldigt måna om de katter vi föder upp.


Nu hoppas jag att alla som googlar på "Katt till salu" ska hitta det här inlägget och köpa en katt från ett katthem!   

Av Emelie - 7 januari 2011 16:48

   Jag har funderat en hel del på hur det ska bli med min kattuppfödning i fortsättningen nu när jag jobbar på annan ort och inte har så mycket tid och ork för min uppfödning längre. På ett sätt är det ju bra att jag har hittat något annat än katterna att lägga min tid på, på ett annat sätt känns det lite tomt också.


Så här ser i alla fall den nuvarande avelsplanen ut: Till sommaren ska Cornelia få en kull med Elton och till hösten/vintern 2011 ska Amanda få en kull med Elton. Det blir Amandas sista kull innan hon övergår i fodervärdens ägo, det blir H-kullen. Kanske kastrerar jag Elton sedan, vi får se. (Det finns även en ny metod med kemisk kastrering som jag kanske vill prova.) Från Amandas kull behåller jag eventuellt en hona. Det är förstås viktigt vem denna lilla "Tronföljare" blir, eftersom hon i så fall ska föra vidare allt det bästa från de första fyra avelskatterna som jag har använt i uppfödningen: Yakov, Evora, Lisen och Jasper. Självklart vill jag ta vara på dessa fina avelskatters bästa egenskaper, både när det gäller hälsa, temperament, utseende och allergivänlighet. Och att få alla dessa fyra exceptionella katters gener i en och samma Tronföljar-hona känns ju väldigt speciellt. Hoppas det blir många fina honor i kullen, så att jag har många att välja på!  


Sedan ska Cornelia få en kull om året tills jag känner att det är dags för henne att gå i pension. (Max fyra kullar.) Både Cornelia och Elton kommer att få bo kvar hos oss resten av livet, så om jag inte behåller någon hona från Amandas kull så får jag se till att behålla en hona från någon av Cornelias sista kullar. Sedan kommer jag bara att ha en enda fertil hona i fortsättningen, så min uppfödning kommer att vara rätt liten. (Men det kan hända mycket som gör att planerna ändras, förstås.)


För oss i familjen så känns det bäst att inte ha fler än tre katter samtidigt, så det får bli Cornelia, Elton plus en fertil hona. Någon fodervärd kommer jag inte att ha i fortsättningen och inte heller någon fertil hane. Jag kommer inte heller att behöva köpa in någon ny katt, utan kommer bara att behålla honor från min egen uppfödning. Jag kommer att fortsätta ställa ut någon gång om året, ungefär. Ganska skönt, egentligen, när man tänker efter! Den enda svårigheten när Elton går i pension blir väl att hitta lämpliga avelshanar, men det brukar alltid finnas ett gäng på Säsks avelshanesida. Just nu har jag ju det så bekvämt ordnat att jag har en egen hane som passar till mina honor, så det blir inga långa resor och inget letande för att hitta en lämplig partner!


Elton har förresten börjat visa alla tecken på att han är fertil nu. Han går omkring och ropar efter honor rätt ofta och visar allt större intresse för Cornelia. Elton ska troligen bara ställas ut en enda gång på kattutställning, och det blir i februari. Målet är då att han ska få bedömningen Excellent och därmed bli avelsgodkänd. Målet med Cornelia på utställningen är hon ska få sitt andra CAC, så att hon så småningom kan bli Champion, precis som sin mamma och pappa.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards