Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 31 december 2010

En dröm

Av Emelie - 31 december 2010 13:02

I natt drömde jag att jag hade två honkatter som skulle föda ungar samtidigt. Det kom bara ut två ungar, och de var stora på en gång och gick omkring och lekte. En var bruntabby utan vitt, och en vit och silver och brun, en konstig färgkombination.


Senare upptäckte jag att kattmammorna hade fött massor av kattungar på det kalla golvet i ett annat hus. Jag visste inte ens hur många de var, för jag hittade en massa kattungar på två olika ställen. Jag visste inte hur lång tid som hade gått sedan förlossningen och jag var rädd att kattungarna skulle dö. Medan jag sprang med en låda där kattungarna hela tiden höll på att ramla ut, hann jag tänka att jag inte visste vem som var mamma till alla kattungarna. Jag ropade till Lilla Lo att hon skulle hämta den kattunge som ramlade ur lådan. De var otroligt små allihop och några var nästan helt vita. Jag tänkte att jag måste försöka få kattungarna till sina mammor så att de kunde få dia. Medan jag sprang så såg jag en massa människor runt omkring som log i solskenet och ville prata med mig. Själv hade jag mest panik. På väg in till kattmammorna såg jag ett blomsterarrangemang i trädgården. I mitten stod en levande elefantunge. Vet inte vad som hände sen, för jag vaknade och var alldeles torr i munnen och kände mig som om jag var 100 år gammal.  

 
 
Margita

Margita

31 december 2010 18:08

Wow! Det kallar jag en dröm som heter duga! Undrar vad du bearbetade där?! :)
Gott Nytt förresten!
Kram

http://sengas.bloggplatsen.se

Emelie

31 december 2010 19:32

Gott nytt år på dig också!

 
Ingen bild

nargareta

6 januari 2011 11:03

hej
Hade det varit min dröm.. hade katterna kunnat stå för kvinnligheten. Två kvinnor bredvid varandra.. med ovanliga färger. Annorlunda katter. Dom föder ungar på ett kallt golv. Vad symboliserar det kalla. Utsattheten som kvinna? Husen kan stå för kvinnokroppen. Dom här ungarna föddes i ett annat hus. Du nämner i dni blogg att du flyr från känslor och fokuserar på katterna. Du ska fylla fyrtio. Det är en kritisk ålder för kvinnor. Vi går in i andra åldern.. kanske inte blir fertil så småningom. Kylan på golvet kontrasteras av värmen hos människorna som finns i solskenet. Du orkar dock inte människornas leenden för du har panikkänslor. Du ser dock en elefantunge.. levande.. skriver du.. till skillnad från vad.. skulle elefant ungen vara en staty.. eller har han rest snabel? Elefanten ..symboliserar i vissa traditioner för sanning. VAd symboliserar en elefant för dig? Är det inte lite löftesrikt att det förekommer ett nytt djur i dina dröm. Där dom hjälplösa kattungarna på det kalla golvet finns.. jämförs nästa del av drömmen med värme i en blommande trädgård. Ge katterna en chans att bli vuxna.. att klara sig själva Om det hade varit min dröm kan det ha stått för en vägran att vilja inse fakta att man åldras och det ger panik och sorg att lämna bakom sig små barn som inte klarar sig. Men kolla in elefanten.. ta med paniken och förvänd den till en kraft som du kan ha användning av. Försök närma dig elefanten och se vad den kan betyda för dig.. ? Leenden är inte alltid kravfyllda. Sommaren kommer i år också.. som alla andra år har varit.. men också kommer att komma! . många häslningar

Emelie

6 januari 2011 18:36

Hej!

Tack för den intressanta drömtolkningen!

Om jag ska försöka mig på en egen tolkning utifrån de tankar du har väckt så tror jag att det handlar om en överväldigande känsla av ansvar, som jag inte vet om jag klarar av. Då menar jag alla kattungar på det kalla golvet som kanske kommer att dö.

Då associerar jag i första hand till mitt nuvarande arbete. Ska jag klara av det trots att det stundvis känns övermäktigt? Ska jag våga lita på att de trasiga människor jag möter ska kunna överleva utan mitt ingripande? Ska jag kunna må bra trots att folk runt omkring mig mår dåligt? Vågar jag lita på att det jag gör är tillräckligt, trots att det inte känns så? Ska jag kunna vara glad oavsett hur människor runtomkring mig beter sig? För det är det jag vill, innerst inne. Inte låta mig dras ner.

Samtidigt klarade sig de två första kattungarna bra. Och det finns, som du skriver, hopp i drömmen i form av elefantungen och sommaren och de leende människorna. Bäst att fokusera på dem.

Vad gäller kvinnligheten och känslan av utsatthet, så ligger det något i det också. Jag upplever ofta att man inte "får" visa sina "mjuka" sidor på jobbet. Kvinnor som vill ses som seriösa och som vill gå framåt i karriären ska inte klä sig i rosa, inte tala om känslor, inte visa svaghet, inte säga att de inte vet, inte medge att de har gjort något misstag. Sån vill inte jag bli. Jag vill uppleva glädje och inspiration och sann kommunikation på jobbet.

 
Ingen bild

Margareta

7 januari 2011 00:19

Kul att du svarade på det jag skrev. Utifrån det du skrev så är de två kattorna som överlevde.. som klarade sig dom hade väldigt ovanliga färgkombinationer. Den ena hade vitt och silver och brunt och den andra bruntabby som du skriver. Nu kan jag inget om katter.. men är det så.. om man får läsa i din egen reflektion .. att de trasiga människor som klarar sig är dom med absolut annorlunda förutsättningar? Dom som är rustade med egenskaper som är väldigt unika och annorlunda? Jag förstår känslan av ansvar och situationen äv att behöva bete sig *manligt* dvs artionellt,och arbeta mot sin sanna natur, när man har helt andra egenskaper som inte får visas i vården. Är det alltid säkert att nejsägare och gränssättning är det allra bästa för vården. Är det så att din känsla av omsorg.. önskan att dom ska få bröstmjälk och växa upp bra.. den kanske är helt rätt? Det är bara det att situationen lådor och kallt stengolv inte är den rätta. En elefant med snabel.. vad betyder det egentligen för dig själv.. du behöver inte svara.. och färgerna silver.. vitt och brunt.. vad betyder dom? Där kanske du också har en tanke som du kan förstå dig själv med. Om det varit min dröm hade kanske det ovanliga färgvalet.. stått för en gråskala.. vitt för oskulden.. det rena oskyldiga men också sorgen. det silvriga för det vackra glimrande och det bruna för skuggan.. det mörka vialla har i oss men som inte är framträdande just på den katten som klarade sig. Blomsterarrangemangen är ju väldigt vackra.. sommaren är varm.. har katterna i nästa sekvens förvandlats till blommor.. arrangerade i vackra sammansättningar.. men vem är då elefanten? Mitt i alltihop? Ja det var en dröm att tänka på.. och jag hoppas du inte tar illa upp mina funderingar. Jag arbetar själv på en social verksamhet och vet vad du talar om vad gäller ens kvinnlighet. Man måste hela tiden arbeta rationellt gränssättande.. allt kvinnligt omhändertagande förvisas ut. Och det slår mig när jag skriver detta.. är det alltid bra i behandlingar.. att det kvinnliga knuffas tillbaka. Den som säger mest nej.. dvs excellerar i gränssättning är den bäste behandlaren? Mer bejakande kvinnor och mer blommor sol och elefanter i vården? Eller .. är elefanten med som en symbol för vården.. En koloss? många hälsningar i natten lycka till

Emelie

7 januari 2011 16:37

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards