Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

Jobbet och sånt

Av Emelie - 6 augusti 2010 07:08

Mitt nya jobb är som folkhögskolelärare på Dalslands folkhögskola i Färgelanda. Jag kommer att undervisa i engelska, dyslexi/specialpedagogik och personlig utveckling. I tisdags fick jag reda på att jag hade fått jobbet (jag blev faktiskt erbjuden ett annat jobb också, men det här ville jag helst ha!), i förrgår fixade jag en lägenhet och igår var jag på IKEA och köpte det viktigaste, sedan bar det av med flyttlasset på kvällen. I helgen blir det bröllop för hela slanten, då min kusin ska gifta sig. På måndag börjar jag jobba. Allt händer på en gång, alltså!  


Det tar ungefär en timme och 20 minuter att köra till färgelanda med bil, men jag vet med mig att det kommer att bli för jobbigt att köra dit varje dag, då det var längesen jag jobbade, så därför kommer jag att veckopendla, i alla fall till att börja med.


Dalslands folkhögskola verkar vara en riktigt trevlig och mysig folkhögskola, precis en sån som jag alltid har drömt om att jobba på, därför känner jag att det här är min stora chans att komma tillbaka nu. Jag, som har varit borta länge från arbetsmarknaden, har plötsligt börjat få tillbaka självförtroendet och börjat tro att det här kommer att gå bra. Det blir förstås längre dagar för Lilla Lo på skolan, men både H och Lilla Lo stöttar mig i det här för att de vet att jag verkligen har längtat efter ett jobb där jag kan trivas på lång sikt. Det är en provanställning till februari, så det gäller att jag inte gör bort mig de första månaderna!   De som jobbar på skolan verkar hur snälla som helst, inte så stressade som på vanliga skolor, tack och lov. Jag kommer att ta med mig Cornelia och Lucida vissa veckor, och Elton vissa veckor, så det inte blir för ensamt där ute på landsbygden.


Katterna har förstås undrat varför vi har börjat flytta ut en massa saker ur lägenheten plötsligt. De har hittat på en ny spännande lek: när jag vill att alla kattungar ska gå ut från Lilla Los rum efter att vi har läst godnattsaga, så har kattungarna kommit på att de med förenad kraft kan springa in igen, så att någon katt alltid är kvar i rummet. Lyfter jag ut två, så springer två andra in. Så där kan man sedan hålla på länge. Igår sa Lilla Lo att kattungarna fick vara i hennes rum, vilket var den enklaste lösningen.  

 
 
Ingen bild

Helena A

6 augusti 2010 10:09

Så roligt att läsa om ditt nya jobb! Det kommer bli hur bra som helst! Visst, det är tufft att veckopendla, men samtidigt är det ju en nystart som heter duga! Egen lya och nya vänner och att få längta lite efter familjen är inte heller fel. Jag får bara positiva vibbar av detta och är verkligen helhjärtat jätteglad för din skull! Hoppas bara du fortsätter bloggandet, så man kan hänga med i allt det nya! :)
Stora varma kramar till dig från mig!

 
Ingen bild

MariaK

6 augusti 2010 10:24

Åh vad roligt för dig:-)
Stort Grattis! till anställningen!
kram Maria

 
Ingen bild

Anna-Maria J

6 augusti 2010 11:47

Grattis till nya jobbet! Att jobba på en folkhögskola är nog bra tror jag, lugn och mysig miljö. Har gått på Löftadalens Folkhögskola i Åsa under ett år. Läste textila tekniker. Där var miljön underbar vid havet.
Lycka till!

 
Ingen bild

tant B

6 augusti 2010 15:07

Emelie!

Stort Grattis, tror du kommer att få det jättebra där. Med någon av katterna som sällskap och nya arbetskollegor så kommer veckorna gå så fort.

Hoppas du hinner blogga lite då och då. :-)

 
iris

iris

6 augusti 2010 17:33

Det låter ju jättebra!
Hoppas det går bra med pendlingen också.
Lycka till!

http://irinas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ingela Skarin

7 augusti 2010 16:47

Grattis till nya jobbet! Önskar dig all lycka till och med den motivationen och den satsningen du gör blir bra om du tycker att det är ett bra jobb.
Hälsningar Ingela

 
Ingen bild

Katarina och *Sibben Dylan

8 augusti 2010 12:49

Grattis Miss E!
Super tycker vi här... och Dylan viftar med svansen ;)
Stor omställning, vilket inte betyder något negativt utan starten på något nytt.
Lycka till och när du orkar så berätta för oss hur det går för dig.
PS har oxå gått på Löftadalen fast det var > 30 år sedan... men minns mina (de flesta iaf, undantag finns alltid)som super!!!

 
Ingen bild

Inga-Lill Olsson

8 augusti 2010 20:12

Ett stort GRATTIS ifrån mig också till ditt nya efterlängtade arbete..
Men då kan du ju hälsa på mig någon kväll i veckan också det är ju inte så långt ifrån Färgelanda till Uddevalla cirka 35 min bara. Roligt om du vill ha lite sällskap i höstmörkret. Du har ju så mycket att lära ut:)

 
Ingen bild

Sara N

9 augusti 2010 07:33

Grattis Emelie! Hoppas att allt börjar bra idag, håller tummarna!!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards