Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 12 juli 2010

Oj, vilken dramatik!

Av Emelie - 12 juli 2010 10:07

      

Businkas husse Hans skriver:


"I går packade vi bilen full och åkte till sommarstugan, en tvåtimmars resa på en svettig E6:a. Businka älskar att vara där och när vi kom fram så lät vi henne till en början springa i en löplina på gräsmattan så att hon skulle få vänja sig lite. Vid 14-tiden kom hon plötsligt jamande och haltande på tre ben in i huset. Hon försökte inte gömma sig utan lät mig ta hand om henne. Jag såg att höger framtass svullnade upp snabbt och att hon hade ont. Hon ville heller inte röra på sig utan låg still där jag hade placerat henne. Jag misstänkte getingstick eller ormbett så jag försökte minnas vad man skulle göra om detta inträffade. Ett samtal till Blå Stjärnan bekräftade mina misstankar och de rekommenderade att jag skulle komma in med katten. Ormbett kan leda till döden eller andra skador även om katter vanligtvis tål detta bättre än hundar.
Så det blev till att sätta sig i bilen och åka hela vägen tillbaka till Göteborg igen. Blå Stjärnan har jour dygnet runt och vid denna tidpunkt var det enligt de själva det enda stället man kunde åka till. Vi fick vänta i fyra timmar i väntrummet och alla andra fall fick förtur även om de kom in flera timmar efter oss. Businka började piggna till då det nu hade gått över 6 timmar sedan ormbettet. Den sista timman fick vi vänta inne i mottagningsrummet och där släppte vi henne ur transportburen så hon fick undersöka sin nya omgivning. Hon hade då tydligen mindre ont så hon kunde halta runt på golvet och till och med hoppa runt på möblerna. Till slut blev hon uttråkad och lade sig uppe vid taket på ett medicinskåp.
 
Undersökningen gick fort och de gjorde inte mycket mer än att klämma lite och lyssna på hjärtat. Businka får stanna kvar för observation med dropp, smärtstillande samt antihistamin. Man är rädd för bla. njurskador så därför får hon dropp. Jag frågade hur i hela världen de skulle lyckas ge henne dropp utan att söva henne men de menade att det skulle räcka med en krage. Hmmmmm....   Vårdkostnaden för dygn ett blir ca. 5000:- så det är ett dyrt nöje att äta ormar.
Om vi har tur får hon komma hem idag och då åker vi tillbaka till ormsemestern."
Businkas matte Jennifer skriver:
"Jag vet att pappa nyss skickade ett mejl, men dom ringde just från Blå
stjärnan och sa att vi fick komma och hämta Businka så fort vi ville.
Hennes tass var inte lika stor, men den andra hade svullnat upp lite
eftersom att hon fått dropp och det satt lite hårt... Hihi.
Vi ska åka upp till sommarstugan igen, och jag tänker hålla koll på henne
lite extra nu.. Pappa föreslog att vi kunde testa leka med henne, med
något som liknar en orm.. Ifall hon är rädd för den, så var det nog en orm
som bet henne."
Min kommentar: Vilken tur att allt gick bra till slut! Pussa den vackra kattdamen från mig!

 
 
Margita

Margita

12 juli 2010 11:31

Milde tid, vad vacker hon är!! :)

http://sengas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards