Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juni 2010

Av Emelie - 15 juni 2010 16:33

        

Av Emelie - 15 juni 2010 16:32

    

Av Emelie - 15 juni 2010 13:33

Anna frågar: "Jag har en röd hona, vet du vad hon skulle få för kattungar om jag parade henne med en hel vit hane?"


Mitt svar: Statistiskt sett så blir hälften av kattungarna helvita. Sedan beror det på vad hanen har för färg under det vita. Den vita färgen kallas epistatisk, vilket innebär att den döljer vilken färg som finns under det vita. Ibland har den vita katten en färgad prick på huvudet när den är liten. Då är det den färgen som döljs under det vita. Alla vita hankatter har antingen svart eller röd grundfärg under det vita, och sedan kan det förstås finnas vita fläckar, utspädning av färg osv. också. För att veta vad hanen bär, så kan man titta på hanens föräldrars färg. Vet man inte hanens underliggande grundfärg, så blir det en överraskning vad kattungarna får för färg.


Ett exempel: Honan är röd, hanen är röd under den vita färgen. Resultat: Alla kattungar blir helvita eller röda/cremefärgade.


Ett annat exempel: Honan är röd, hanen är svart under den vita färgen. Resultat: Alla honkattungar blir helvita eller sköldpaddsfärgade. Alla hanar blir helvita eller röda/cremefärgade.


Angående kattavel: Att avla på katter är inte alltid en bra sak att göra. Huskattsavel är enligt min mening oetisk så länge det finns så många hemlösa katter. Bättre då att köpa en katt från ett katthem.


Om man har tänkt avla på sin raskatt så ska man först och främst ta kontakt med sin uppfödare och en rasring inom rasen, för att ta reda på om ens katt är lämplig att avla på. Många katter är inte lämpliga för avel av olika anledningar, och det bör man respektera.


Om man vet att ens raskatt är lämplig för avel så kan man gå vidare till nästa steg: att lära sig så mycket som möjligt om katter och kattavel. När man har fått sin kull så måste man kunna prata med sina kattungeköpare och svara på deras frågor. Jag kan varmt rekommendera internetkurserna Pawpeds G1 och G2, som jag har gått. Man behöver också ha funderat på följande frågor:

  • Har jag tid att ta en kull på min hona? Räkna med att du måste ta ledigt från jobbet någon vecka i samband med förlossningen. Om du måste stödmata någon kattunge eller om mamman blir sjuk så måste du ta ledigt längre tid.
  • Har jag råd? Det är många kostnader med att föda upp katter. Som exempel kan nämnas veterinärkostnader, registreringsavgift, parningsavgift, mat och sand.
  • Är jag beredd att behålla de eventuella kattungar som jag inte får sålda?
  • Är jag tillräckligt cool för att ta honan till en veterinär om något skulle gå snett under förlossningen?
  • Kan jag kommunicera med kattungeköparna på ett bra sätt?
  • Har jag en mentor (en erfaren uppfödare) som kan hjälpa mig i början?
Av Emelie - 14 juni 2010 23:52

Jag har gjort godstart.se till min startsida på internet, och nu är jag med och samlar in pengar till välgörande ändamål varje gång jag startar Internet. Jag valde att skänka mina pengar till Bris. Dessutom gillar jag startsidan jättemycket: man får en översikt med sina favoritlänkar och nyheter och TV-tablå och väder. Bra för mig som har så dålig omvärldskoll.   Gå med du också! Det är jättelätt och kostar inget alls.

Av Emelie - 14 juni 2010 20:38

"Amanda är lite utpumpad och ligger mest och vilar, verkar nöjd över att vara hemma. I lördags var hon väldigt orolig och lite skrämd, nästan som om hon trodde att hon skulle skickas iväg igen :-( stackers liten."


Min kommentar: trötthet kan vara tecken på dräktighet.  

  

Av Emelie - 14 juni 2010 20:27

Det händer mycket med kattungarna nu. De börjar komma in i den mest oemotståndliga åldern när de är som knubbigast och sötast. Idag kom Esther på att man kan leka med sina syskon! Fast de andra fattade inte vad hon höll på med...


När kattungarna tittar på en så här, så är det lätt att man smälter:

  

Av Emelie - 14 juni 2010 13:59

Helgen den 2-4 juli kommer vi att ha öppet hus här hemma, och då är alla som vill välkomna att hälsa på de små krabaterna, som vid den tiden kommer att kunna gå på lådan själva och leka litegrann. De kommer också, kanske lite motvilligt, att ha börjat äta riktig mat.


Några kattungar kommer kanske att bli tingade under den helgen, eftersom det finns intressenter som jag har träffat innan kullen föddes. (Priset för en sällskapskatt ur den här kullen är 8000 kr och tingningsavgiften är 2000 kr.)


Tider: Fredag 16-18, söndag 13-17.

Meddela mig vilken dag ni kommer! Välkomna!    


Min mailadress: saga_emelie@hotmail.com


Vi kommer sedan att ha besökstider varje vecka tills ungarna flyttar hemifrån.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards