Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 1 juni 2010

Av Emelie - 1 juni 2010 22:02

Jag vägde ju kattungarna klockan 16 och så gjorde jag en ny vägning alldeles nyss. Då hade Ella gått ner ett gram. Jag tolkar det som att Ella behöver lite stödmatning så här i början, tills hon vuxit till sig lite. Men inte så ofta som varannan timme. Jag gav henne lite nu och så ska hon få i morgon bitti igen. Hoppas, hoppas att hon klarar sig. Hon är i alla fall en liten kämpe som suger tutte så ofta hon kommer åt! Och hur söt som helst är hon också!

Av Emelie - 1 juni 2010 19:17

Först har vi Elton, som kanske blir avelshane:

    

Sedan har vi Emilio, tidigare Emmilou, som är tabbymönstrad. Troligen sällskapskatt:

    

  

Sedan kommer Esther. Hon kommer att stanna hos fodervärd och få en kull. Fodervärd sökes!

    

Så har vi lilla Ella som ska bli sällskapskatt:

    

Elvis ska också bli sällskapskatt:

    

Elmo blir sällskaps- eller avelskatt:

   

En liten kommentar: Ni kanske undrar varför några katter har nagellack. Det är för att vi ska kunna skilja dem åt. 


Den här gången ska jag ta lite mer tid på mig att utvärdera kattungarna innan någon får tinga dem. Det är något jag har lärt mig i Pawpedskursen att man ska göra, för att på så sätt utveckla och förbättra rasen. Det är egentligen selektionen som hela avelsarbetet bygger på, har jag förstått. Så det jag har skrivit ovan är preliminärt, kanske visar det sig att det är andra kattungar som är mer lämpade för avel när de blir äldre.

Av Emelie - 1 juni 2010 16:22

Nu har jag köpt en ny våg och ställt den på en skärbräda. Där ska den stå hela tiden. Här kommer vikterna:


Elmo 121 g

Ella 92 g

Esther 107 g

Emmilou 110

Elton 131

Elvis 107


Någon annan uppfödare som kan säga om detta är normalt vid den här åldern? Kullen föddes ju igår morse, och jag litar som sagt inte på min gamla våg.


Av Emelie - 1 juni 2010 14:18

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att Ella behöver stödmatas, åtminstone inte så ofta. Hon verkar inte hungrig, och hon ser rund och fin ut om magen. Undantaget var när jag matade första gången i morse, då åt hon ungefär 2 gram modersmjölksersättning och verkade rätt hungrig. Jag ska lyda Maries råd och köpa en ny våg! Hoppas bara att jag hittar någon bra.

Av Emelie - 1 juni 2010 10:42

  

Nu vågar sig Lisen bort från bolådan för att äta, gå på toa, eller bara vara för sig själv en stund. Då lägger sig kattungarna instinktivt i en klump för att hålla värmen. När de inte kan äta så får de passa på att sova!

Av Emelie - 1 juni 2010 10:23

Vågen som jag använder till att väga kattungarna är knäpp. Den väger olika beroende på underlaget. Till nästa kull måste jag se till och skaffa en bättre våg. Hursomhelst, enligt min opålitliga våg så har Ella gått ner ett par gram sedan i går kväll och hon ser ju fortfarande ganska liten ut, så jag har bestämt mig för att stödmata henne varannan timme ett tag framöver, trots allt. H får ta ett matningspass varje morgon och så tar jag resten. Jag kommer inte att orka mata exakt varannan timme på natten, det vet jag med mig, men jag tror det kommer att gå bra ändå, så länge det inte blir alltför långa intervaller. Tur att jag köpte spruta och modersmjölksersättning innan förlossningen! Lisen äter gärna upp mjölken som blir över.


Hur någon kan föda upp katter och samtidigt jobba heltid är mer än jag fattar!  

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards