Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 17 maj 2010

Kom igen, nu bojkottar vi Mac Donald's!

Av Emelie - 17 maj 2010 09:02

Såg den läskiga dokumentären om Mac Donald's igår. Jag belv faktiskt förvånad när det framkom vad som pågår på deras restauranger:

  • De bryter mot sina egna regler och märker om mat som blivit för gammal i stället för att slänga den.
  • Cheferna uppmuntrar sin personal att jobba när de är sjuka.
  • Cheferna skickar hem sina anställda när det är för lite att göra eller uppmanar dem att ta rast (utan lön) eller att jobba gratis. Om de anställda vägrar så blir de tilldelade en obehaglig arbetsuppgift som att gå ner i soprummet i källaren och rengöra avfallskvarnen.
  • Cheferna ändrar systematiskt i stämpelkorten så att de anställda inte får betalt för all sin arbetstid.

Och detta förekommer inte bara på någon enstaka restaurang, utan på restauranger runt omkring i hela världen!   Och trots att de har blivit stämda och fått betala skadestånd så fortsätter de att göra på samma sätt ändå, bara för att företaget vill tjäna så mycket pengar som möjligt. De anställda får ofta tillbaka sina förlorade pengar om de säger ifrån, men sedan fortsätter cheferna att göra på samma sätt ändå, månad efter månad. Skrämmande. Jag inser att jag har varit alltför blåögd när det gäller multinationella företag. Men hädanefter kommer jag inte att äta på Mac Donald's igen. Hoppas att ni gör detsamma.

 
 
Margita

Margita

17 maj 2010 15:03

Japp! Jag är med! Vill inte verka märkvärdig men de har jag bojkottat i många år, mest för att jag inte litat på matkvalitén men nu finns det ju ännu större anledning att fortsätta bojkotten! Ruggigt!!

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Sara

Sara

17 maj 2010 19:22

Tja, jag tvivlar inte på att sådant förekommer, men jag vill bara påpeka att det inte är såhär på alla McDonalds, jag har själv jobbat där och har även kompisar som arbetar på McDonalds, som inte har råkat ut för något av ovanstående. Tyvärr finns det ju dåliga chefer på en hel del ställen, men man ska inte dra alla över en kam bara för det...

http://eburnea.blogspot.com

 
Ingen bild

MariaK

17 maj 2010 22:08

Missade programmet igår, men ska försöka se det på webben.
Har som Marita inte heller ätit där på många år, tycker inte att deras utbud känns speciellt lockande.

 
Ingen bild

Jennifer

19 maj 2010 13:30

Jag slutade äta hamburgare där när pappa sa att köttet var farligt och kom från Irland osv. Men nu ska jag också sluta äta där. (Mina vänner tycker dock att jag är helt dum i huvudet).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards