Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Emelie - 7 maj 2010 23:50

Härom dagen var jag på ett föredrag om familjekonstellationer, och då var det en man där som undrade varför han nästan alltid är den enda mannen på de föredrag som han går på. Ja, varför är det så? Och varför läser män färre böcker än kvinnor, går på färre teatrar och konserter och föredrag, varför verkar män ha så svårt att ta till sig nya tankar och idéer? Varför vågar de så sällan prova nya saker? Varför nöjer sig så många män med sport, tekniska prylar och så kanske en öl då och då? Och varför har pojkar sämre betyg i skolan? Är det något hormonellt, eller är de bara lata? Från min horisont så ser det ut som att män går miste om väldigt mycket på grund av att de är så konservativa och bekväma, men det kanske bara är jag?  


Apropå män: Vår tandkräm har varit slut ett tag och vi har glömt köpa ny. I morse frågade H: "Vad är Petosan för tandkräm egentligen?" "Det är en tandkräm för katter, sa jag." "Du skojar, sa han." "Nej, hur så?" "Den tandkrämen har jag använt i två dagar nu, och jag tyckte väl att den smakade konstigt."    


En annan gång hade jag hällt olivolja i en schampoflaska och H använde den länge som hårschampo utan att märka nåt!    

Av Emelie - 7 maj 2010 19:52

Just nu håller vi på med färgbestämning i Pawpedskursen, och det är verkligen inte det lättaste! Idag när jag tittade på Lisen så upptäckte jag att hon nog kanske är en spotted, inte en tigré! Tydligen så kan tigrékatter utvecklas till spotted när de blir äldre, vilket förstås gör mönsterbestämningen ännu mer komplicerad. Fast Lisen är nog varken en bra spotted eller en bra tigré, eftersom mönstret ska vara så tydligt och kontrastrikt som möjligt enligt alla utställningsregler. Men jag prioriterar ju hälsa och temperament före utseendet, som ni kanske redan har märkt, och enligt mina kriterier så är Lisen en superkatt! Hon är väldigt trygg i sig själv och det finns inga kända HCM-fall i hennes stamtavla.  


Cornelia har också lite spottedtendenser har jag märkt, och på Lucida kan man bara se lite mönster på benen, men där är den stora frågan om hon är vitfläck eller inte. Svårigheten där är nämligen att om jag skulle para Lucida med en hane utan vitt, och någon av ungarna får vitfläck, så skulle det inte vara möjligt enligt den vedertagna genetiken, om inte Lucida är registrerad med vitfläck. Men de vita fläckarna kan vara pyttesmå och svåra att upptäcka, särskilt om katten är så ljus som Lucida. En del tror att det finns ett recessivt vitfläcksanlag som kan orsaka små "medaljonger" på bröstet eller någon annanstans. Guro, vad var det som fick dig att registrera Lucida som vitfläck? Hade hon någon tydlig vit fläck när hon var yngre? Just nu syns det inget vitt alls, men jag vet inte om jag vågar registrera om henne.


Enligt pawpedskursen så kan det ibland vara så svårt att se en katts färg så att man måste gentesta den för att vara säker.....  


Till och med kattdomare och erfarna uppfödare kan ha problem med vissa katters färg. Jag hörde en historia om en kattdomare som skulle göra en färgbestämning på en perserkattunge, som såg helt vit ut. Problemet var att en katt bara kan bli helvit om någon av föräldrarna är helvit, och det var det ingen som var. Det visade sig att katten var creme shell, dvs de allra yttersta topparna på pälsen var cremefärgade, och därför såg katten vit ut!

Av Emelie - 7 maj 2010 18:08

Kommer ni ihåg Katthemmet Kompis som brann ner på nyårsdagen? Nu håller det på att byggas upp igen, tack vare alla generösa människor som var med och gav sitt bidrag! Här kan du läsa lite om det! Vet ni vilken katt jag är mest fascinerad av bland Katthemmet Kompis katter? Jo, det är Tuva:

  

Tuva är väldigt speciell, därför att hon ser inte alls ut som vanliga sköldpaddsfärgade katter brukar göra. De flesta sköldpaddor brukar ha en ganska jämn fördelning av det röda och svarta på kroppen, men Tuva har bara en liten svart fläck på ett enda ställe på sidan av kroppen. Om sköldpaddsfärgade katter har mer av den ena färgen än den andra, så är det till 99% den svarta färgen som dominerar, men inte här. Jag tror därför att vi hos Tuva får bevittna så ovanlig sak som att två olika foster har slagits ihop i fosterlivet och bildat en enda kropp, nämligen Tuvas! Ja, sånt kan faktiskt hända! En annan orsak till detta fenomen kan vara att det har skett en somatisk mutation (en förändring i hudcellernas gener) precis på den platsen där pälsen är svart. Läs mer här.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards