Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Emelie - 4 maj 2010 22:32

Nu har jag blivit väldigt sugen på att köpa en katt igen. Den här gången tänkte jag mig en hane som skulle kunna ta över när Jasper går i pension. Det enda lilla kruxet är att jag för tillfället varken har pengar eller fodervärd tillgänglig... Men jag VILL! Det är speciellt en kull som jag är intresserad av, där jag följt både mamman och pappans utveckling till två underbara katter, men vi får se...

Av Emelie - 4 maj 2010 17:01

Idag håller jag på att rensa ut en massa saker ur klädkammaren som vi brukar använda till barnkammare åt kattungarna. Förlossningshyllan och bolådan behövde rengöras och bäddas. Och nu har vi en massa skräp som vi inte vet var vi ska förvara....  



  

Här ovan är en bild som jag tog förra året på förlossningshyllan som båda mina katthonor har föredragit att föda kattungarna i. Jag lägger i flera lager med kökshanddukar som jag kan avlägsna under tiden förlossningen fortskrider. Själv brukar jag ligga i en väldigt oergonomisk ställning på golvet medan det hela pågår. Jag skriver ner allt som händer i fall jag skulle behöva kontakta en veterinär.

 

När kattungarna sedan blir cirka 3 veckor brukar de sova i den hyllan och då ställer jag fram en sandlåda som de kan börja träna på. Jag klär in hela golvet i klädkammaren med tidningspapper.


  

Så här ser bolådan ut dit jag brukar flytta kattungarna direkt efter förlossningen. Det ser inte så fint ut med all tejp, så jag ska kanske försöka klä den med vaxduk den här gången och köpa någon sorts silvertejp som håller bättre. Själva lådan har jag köpt på IKEA efter ett tips som jag läste på nätet. Det som är så bra med den här lådan är att den är lagom stor, enkel att rengöra och att locket är vikbart så att den täcker halva lådan, så att kattungarna och mamman kan känna sig trygga. Kattungarna kan inte heller klättra ut förrän jag bestämmer att det är dags att komma tillbaka till klädhyllan. De andra vuxna katterna kan sitta på locket och titta ner på de spännande - och lite skrämmande - kattungarna.  




Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards