Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor!

Av Emelie - 25 februari 2010 22:21

Det är alltid lika kul när kattungeköpare vill hålla kontakten och idag ringde Katarina för att berätta att Dylan numera är lycklig kastrat. Allt hade gått bra, men veterinären hade nästan hoppats att hon skulle få behålla Dylan, han hade charmat in sig förstås.   


Katarina älskar att läsa kattbloggar, och bland annat hade hon hittat en blogg med Ölandskatterna Sixten och Puma, och hon undrade vilken ras Puma, som verkligen ser ut som en Puma, är. Denna fråga kan jag faktiskt svara på efter att ha sett bilderna: Puma är en abessinier, en av mina favoritraser. Jag tycker att abessinierna är så otroligt vackra, och att jag en gång ägde en halvabessinier (Felicia) gör att jag har lite extra känsla för den rasen. Enda nackdelen med en abessinier är väl att den är så otroligt vild, jag har aldrig i mitt liv träffat på en sådan aktiv och sjövild katt.


Idag träffade jag förresten kattbloggaren Tina för att luncha på hennes jobb. Jag blev så förtjust i hennes arbetsplats, där hon jobbar med teknik, att jag frågade henne hur jag skulle göra för att få jobb där. Hon sa: Gå en teknisk arbetsmarknadsutbildning och sök sedan praktikplats. Jag blev så inspirerad att jag genast åkte till Arbetsförmedlningen för att kolla om det fanns några tekniska arbetsmarknadsutbildningar. Det fanns bara en enda i Göteborg, men nu har jag sökt den!!!!   Och nu måste ni gissa vilken utbildning det är som jag har tänkt gå! Tack Tina för en inspirerande lunchträff!

  

Här en bild på en kull med ljuvliga abessinier. Jag var nära att köpa en av dem från deras norska uppfödare när jag var på utställning en gång. Zambesi hette den honan som jag ville köpa. Uppfödaren vann pris för bästa kull. Vill bara pussa dem!!!

 
 
Ingen bild

Katarina

25 februari 2010 22:52

Hejsan, har fått svar från Pumas ägare så här skrev hon;
Som svar på frågan vilken ras Puma är så får jag väll säga att han är en gatukorsning som jag lite kärleksfullt kallar honom.
Han är väldigt lik en Ocicat till viss del, förutom att den har prickar överallt medan Puma endast har det på magen.
Ocicaten är ju en korsning mellan abessinier och lite andra raser, t ex siames och ngn tabbymönstrad katt också. Vad jag läst.
Vad jag vet är att hans mamma är av rasen Abessinier, för hans päls är tickad.
Men hans pappa vet jag ej, han är antagligen ngn sorts tabby då Puma har lite prickar och ränder här och var.

Han har en underbar personlighet, riktigt kelig och slänger sig i famnen på en ibland.
Men han är även ett riktigt yrväder, Sixten får inte många lugna stunder när han är uppe och går.

Alltid roligt att få svar på sina frågor...
Tack Emelie för en trevlig och intressant pratstund.

 
Tina

Tina

26 februari 2010 12:23

Visst är Puma en riktig snygging! :D Men så blir det ju när man har abessinierblod i sig ;)
Kul med lunchdejt, det får vi göra om. Är nyfiken på vilken utbildning du sökte, truckförare?? Eller vad.. :)

http://skatternas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards