Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Om Cornelia

Av Emelie - 29 januari 2010 00:10

  

Här följer en liten presentation:


Namn: S*Miss Emmi's Cattish Cornelia

Färg: Svartsilvertigré, ns 23

Född: 18 mars 2009

Föräldrar: Yakov och Evora

Ras: sibirisk katt


Den här tjejen är det väldigt lätt att bli kär i. Cornelia, som är den hittills enda katten från min egen uppfödning som bor här hemma, är charmtrollet personifierad. Faktum är att Cornelia nog är lite av en idealkatt för mig, hon har allt som jag önskar hos en katt. Hon gillar alla i familjen lika mycket, och hon älskar att gosa, men är aldrig påträngande. Lilla Lo kallar henne "Nel" och är väldigt förtjust i hennes "tjocka stjärt".   


Hon har många små egenheter. En av dem är att hon gärna ligger på min eller Hs axel och spinner när vi sitter vid datorn. Det är väldigt mysigt. En annan är att hon älskar att äta använda öronproppar. Både jag och H sover med öronproppar, så det finns många chanser för Cornelia att norpa åt sig en öronpropp, men vi är noga med att lägga dem på ett säkert ställe efter användning. Förr räckte det med att lägga öronpropparna i nattygsbordslådan. Nu ligger de i en tändsticksask i nattygsbordslådan, eftersom hon lärde sig att öppna lådan. Men härom dagen råkade någon glömma att stänga sovrumsdörren och jag hade lagt ifrån mig öronpropparna bredvid sängen. Alltför sent hörde jag ljudet av Cornelias lyckliga tuggande bakom sängen samtidigt som hon spann högt.   Jag hör er bloggläsares tysta frågor och svaren är: Ja, det kan nog vara farligt att äta öronproppar, men som tur är så har hon inte visat några tendenser till att må dåligt av det ännu. Och ja, när man rensar lådan så hittar man då och då orangea pluppar i bajset. (Det är såna där vanliga gula eller orangea av skumplast vi brukar använda.)


Ytterligare en sak som är speciell med Cornelia är att hon blir helt galen när hon ser en insekt. Då jam-kvittrar hon och är helt uppslukad. Ibland hoppar hon upp högst uppe på en dörr och iakttar insekten som söker sig mot lampans ljus. Cornelia och Lucida är de bästa lekkamraterna, och de brukar jaga varandra runt hela lägenheten, brottas eller leka med leksaker ihop. När Lucida leker med en fjädervippa så väntar Cornelia tills Lucida har lekt färdigt innan hon börjar leka med den (vilket brukar dröja ganska länge  ). Cornelia fungerar även väldigt bra ihop med Lisen. Om man kan använda ordet diplomatisk om en katt så är Cornelia det. Cornelia är den av tjejerna som är mest förtjust i att vara ute på balkongen. Det blir inga långa utevistelser nu när det är kallt, men en liten stund varje dag räcker gott och väl. Då brukar hon sitta och spana på allt som rör sig runtomkring. Det enda problemet är att hon har börjat klättra upp på nätet till balkongen, så vi måste bättra på det så att det blir mindre farligt och jag slipper gå ut i strumplästen i snön med andan i halsen och hämta in henne titt som tätt.


Ja, hon är en superkisse, helt enkelt, och till råga på allt är Cornelia väldigt rastypisk, och jag hoppas mycket på henne vid nästa utställning i februari i Mölndal.


Så än så länge är allt frid och fröjd i vår lilla "kattfamilj". Det kan hända att detta kommer att ändras lite när de båda  silvertjejerna blir fertila, vi får se. Fertila honor är inte lika harmoniska som kastrater, och de hamnar lättare i bråk med varandra, har jag märkt av egen erfarenhet. Inga allvarliga konflikter oftast, men ändå.








 
 
Ingen bild

Daniel

29 januari 2010 01:01

Hon är helt bedårande vacker! Blev helt frälst av henne när jag träffade henne, synd att hon är upptagen för annars skulle jag tagit henne hem!
Men en sån katt som Cornelia ska jag skaffa mig :)

 
Tina

Tina

29 januari 2010 06:41

Hihi! Vilket mysigt inlägg och vilken speciell liten dam hon verkar vara. Och välkommen tillbaka, har saknar dig! Kramkram :)

http://kisen.bloggagratis.se

 
Bellan

Bellan

29 januari 2010 13:48

Hej!
Kan inte låta bli att lämna en kommentar. Cornelia är jättesöt. Har själv skaffat en sibirisk kattunge för en månad sen och jag tycker att rasen verkar ha fantastiska egenskaper, helt underbar.
Lycka till i fortsättningen!

http://metrobloggen.se/svampbobtjejen

 
Ingen bild

Katarina

29 januari 2010 16:06

Så fint hon har hutvecklats "lilla Nel" ska bli kul att träffa hene igen :) Hon var ju ett charmtroll redansom liten flicka.

 
Ingen bild

Alvin o gänget

29 januari 2010 16:31

Dom är så himla lika! Alvin gillar också öronproppar fast han har aldrig ätit någon! hihihihi

Kram på er

 
Ingen bild

Kalle

29 januari 2010 18:41

Haha vilken sorts öronproppar är det?

 
Margita

Margita

29 januari 2010 19:06

haha...vilken lustiggumma! Undrar vad det är som är gott med öronproppar? ;-)
Hon är verkligen en fil liten tjej och vilken personlighet hon har!

http://sengas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards