Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 3 september 2009

Av Emelie - 3 september 2009 22:38

Jag vet inte om det någonsin blir aktuellt, men om jag säljer en parning från Jasper till annan uppfödare, så har jag nu skrivit ett avtal för detta, eftersom jag är en sån kattnörd. Så nu har jag alltså separata avtal för försäljning av sällskapskatt, avelkatt och omplaceringskatt samt ett parningsavtal för min första avelshane!  ;-)

Av Emelie - 3 september 2009 16:57

Egentligen ska man inte välja sina avelskatter utifrån färger och mönster, av flera olika skäl, men jag kan ändå inte låta bli att ändå fundera lite på vilka färger och mönster jag i första hand vill satsa på i min uppfödning, bara för att det är kul. Men fortfarande väljer jag mest mina aveldjur utifrån andra kriterier än färgen.


Jag har ju alltid varit svag för färgen golden och inför utställningen i morgon så tänker jag så här angående Jasper: Om han blir färgändrad till golden så blir jag jätteglad, för jag har alltid önskat mig en goldenkatt! (Golden är som svartmönstrad, men med mindre svart och mer gyllenbrunt. Färgen i pälsens botten ska vara aprikos snarare än grå.)


Men om han inte blir färgändrad så blir jag också jätteglad, för då får han vara med och tävla, och det här blir antagligen hans enda utställning, eftersom jag vill göra allt jag kan för att han inte ska börja urinmarkera. Så det är en win-win-situation!

Av Emelie - 3 september 2009 14:38

För det första ska sägas att de allra flesta sibiriska katter aldrig behöver badas, för deras pälskvalitet är sådan att det sköter sig själv. (Undantag finns förstås.) Men många tycker att katten blir finare efter badning eller så är de allergiska, och badar därför sin katt regelbundet, kanske till och med så ofta som en gång i veckan. Tricket är att börja redan när katten är liten. Då kan man i början sätta den i tvättstället eller badkaret utan att man har duschen på och utan schampo, och det brukar inte vara något problem alls. Sedan kan man så småningom börja vänja den vid dusch och ett milt kattschampo. Så länge man sedan fortsätter att bada regelbundet, så fortsätter katten att vara ganska lugn när man duschar/badar den, men för säkerhets skull kan man klippa klorna innan. Vattnet ska vara lagom varmt, och tänk på att katter har lite högre kroppstemperatur än vi människor.

Av Emelie - 3 september 2009 00:09

Känner lätta förkylningssymptom och börjar noja om att jag har fått svininfluensan. Hur ska man veta det? De hinner tydligen inte testa alla. Tänk om man råkar smitta någon och den blir jättesjuk....  :-(


Nu har jag också tagit tag i det här med en lokal träff för Sällskapet Sibirisk katt. Den första träffen någonsin i vår Göteborgsregion kommer att bli den 27 september, så skriv upp det i kalendern redan nu!  ;-)


Och så har jag kommit på att några av kattungar har prickar. Kanske inte så konstigt tycker ni, men jag har registrerat dem som tigré och då ska de ha ränder. Vad skriver man om katten både har prickar och ränder? Tigré får det väl bli, antar jag. Finns inga nära släktingar med spottedmönster, vad jag kan se. (Ibland önskar jag att jag hade en mentor...)


I helgen är det som sagt utställning i Borås, och varken Margitas katt Agnes eller kullens pappa Botvinnik kan komma, fast det var tänkt så från början. Förhoppningsvis kommer däremot Miss Emmi's Cleo Catling och Haknäsans Twilight Jasper att finnas där till allmän beskådan, och de har ju, som ni kanske vet, redan vunnit. Mitt hjärta alltså. Om ni går dit så hälsa från mig!


Kanske, kanske kommer jag snart att presentera en liten kattflicka för er (hon som jag funderar på att köpa). Hon är en sötnos av sällan skådat slag, men så länge jag inte bestämt mig får det förbli en hemlighet. Enda "problemet" är att ganska snart kommer min "kattkvot" att vara fylld, och frågan är då om jag har valt de rätta avelskatterna?


Evora har tydligen börjat visa sina gosiga och intelligenta sidor hos de nya ägarna, och de har blivit charmade förstås! Hennes nya ägare är så måna om att hon ska ha det bra, att jag blir alldeles rörd. :-)


Äter numera aloe vera varje morgon och kväll och inga mjölk- eller mjölprodukter. Tydligen är sånt farligt för hälsan, på grund av att de är så raffinerade. Sojayogurt (soygurt) blir det mycket i stället. Och dinkelknäckebröd.


Den där allt överskuggande lusten att laga mat och vara huslig har förresten ännu inte infunnit sig, men den som väntar på något gott...jag är ju bara 39 år ung än så länge!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards