Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Emelie - 1 juli 2009 19:29

Beatas matte Jessica skriver:

"Jag följer din blogg med spänning för att se vad det blir för kull som

föds den här gången... Hoppas det blir många fina kattungar vilket jag
är säker på att det blir när jag tänker på hur fantastisk Beata är.
Beata är såååå fin. Jag tror faktiskt att hon är riktigt rastypisk
även om pälsen kanske är lite för mjuk. Det gör naturligtvis ingenting
eftersom den långa mjuka pälsen bara är gosig. Beata har dessutom en
riktigt härlig personlighet. Hon är sällskaplig och kelig men har
också integritet och går när hon vill. Skillnaden mellan henne och
"storebror" är att hon går iväg lugnt och tryggt när hon känner sig
färdigklappad medan Bagheera flyr för livet... Han är så skygg,
stackarn. Beata älskar att vara i händelsernas centrum och spinner som
en skördetröska när hon är i närheten av oss. Just nu springer hon
runt och jagar barnen som förtjust låtsas att hon är en tiger.
Bagheera ligger bakom soffan och tittar på med skräckblandad
förtjusning. De är så söta allihop, både katterna och barnen. Beata
har dessutom börjat apportera bollar. Jag kastar iväg bollen och hon
springer iväg och fångar den för att sedan komma tillbaka och ge den
till mig så att jag kan slänga iväg den på nytt. Det är riktigt roligt
faktiskt."

Av Emelie - 1 juli 2009 19:22

Så här skriver Chillis matte Nettan efter ett dygn med sin nya familjemedlem: "Det har gått över förväntan! Från det vi kom hem till vid sju tiden låg hon i buren och tryckte var ute någon gång och kollade läget! Jag fick henne inte att varken äta och dricka eller gå på toaletten. Jag var lite orolig eftersom det var så varmt. Men lite senare på kvällen kom hon fram och började kela och pussas och komma upp till oss. Sen gick fick jag henne att kissa och så drack hon hon åt lite väldigt lite!!! Hon är ingen stor ätare precis! Sen på natten fick hon ligga hos oss sängen. Hon la sig så fint efter några timmar skulle hon komma upp och pussas då tog jag henne och gick in med henne i soffan och la mig där. Där var hon lite orolig ville inte slappna av det är ju så mycket att upptäcka. Sen tillslut så sommnade jag och hon mysigt! Så vi funderar på att försöka några dagar att inte ha henne i sovrummet alls då får hon pipa lite det går väl över! Det gör ju inget om man inte sover så bra man har ju semester!!! Sen kom Daniel upp då gick jag och la mig i sovrummet och sov till klockan tio! Hon är lite rädd för D men han är ju så klumpig! Men de får väl lära sig att umgås! Så min summering det har gått oväntat bra och hon är väldigt gosis bara slickar och buffar. Matlusten kommer väl med att det blir kyligare luft! ha nu det så bra lycka till  med förlossningen!! Ps. jag kammade henne igår det gillade hon då vände hon sig upp på magen och där fick jag också kamma henne."


Efter två dygn: "I natt provade vi att ha stängd dörr när vi skulle sova hon var så snäll hon har inte jamat en enda gång på hela natten, så när D kom upp vid halv åtta tiden så satt hon i fönstret och tittade! Hon är väldigt kelig och kärvänlig spinner och slickar hela tiden! Men hon är lite rädd för olika ljud ibland men jag tror att det blir bättre med tiden! Har borstat henne idag hon älskar det hon spinner hela tiden."

Av Emelie - 1 juli 2009 17:59

Måste berätta om hur det går med Evora som ju blev kastrerad nyligen. Problemet var att hon hade tratt på huvudet och med den så kunde hon visserligen inte slicka sig i såret, men hon kunde inte heller tvätta sig, och det var svårt att äta. Veterinären rådde mig därför att ta av tratten ibland.


Problemet var bara att när jag väl hade tagit av tratten så gömde sig Evora så fort jag kom i närheten, så det blev svårt att få på tratten igen. Med påföljd att hon slickade sig i såret och det gick upp. Jag var inne hos veterinären och fick antibiotika som jag nu har gett henne två gånger dagligen. Försökte sedan låta bli att ta av tratten. Under de här dagarna har Evora inte ätit så mycket, så hon har blivit smalare. Dessutom är det synd om henne när hon försöker klia sig på halsen, men då får jag hjälpa till. De senaste dagarna har hon varit extra gosig: kommit upp ofta till mig och blivit kliad under tratten. Såret är nästan helt läkt nu.


Hennes löpbeteende, som inte försvann direkt, har stadigt minskat i intensitet, så jag hyser gott hopp om att det ska förvinna helt. Det jag nu tror är att mängden hormoner minskar successivt, precis som med hanar som nyligen blivit kastrerade.


En person har hört av sig och är intresserad av Evora, så vi får se om det visar sig vara rätt matte.

Av Emelie - 1 juli 2009 17:47

Jag hade nästan räknat med att förlossningen skulle komma igång lite tidigare än beräknat och här sitter jag nu den 1 juli och ännu har ingenting hänt! Nu hoppas jag bara att hon föder senast i morgon, för på fredag ska jag till veterinären med Clara...! Jag börjar förstå de kvinnor som föder senare än beräknat datum. Man går och väntar och väntar och börjar nästan tvivla på att det någonsin ska hända något... ;-) Just nu så gör Lisen inte så mycket annat än ligger på golvet och sover eller vilar. Hon är gosig mot mig, men vill inte att de andra katterna ska komma i närheten. Jag håller ibland min hand på magen och känner fosterrörelser och samtidigt healar jag Lisen och ungarna. ;-) För ett par timmar sedan så gick Lisen till bolådan och kollade läget, sedan gick hon ut igen.


Det gick förresten bra i natt bra när Los kompis skulle sova över, men de hade svårt att komma till ro, och låg och pratade läääänge. Till slut fick Lilla Lo lägga sig bredvid mig och sova. ;-)

Av Emelie - 1 juli 2009 14:51

Nu ska ni få tävla igen. Den här gången handlar det om att gissa vem den här lilla godbiten är! Skriv era svar som kommentarer! Jag måste erkänna att själv är jag upp över öronen förälskad! Vilken liten sockerbit!

Av Emelie - 1 juli 2009 10:00

Idag när jag vägde Lisen så tydde vikten på att hon har 7 kattungar i magen (!)


Hon är verkligen stor nu, Lisen. När jag försiktigt trycker på magen så kan jag tydligt känna två kattungar som ligger uppradade i de två livmoderhornen närmast "öppningen", redo att födas.  :-)

Av Emelie - 1 juli 2009 07:54

Eftersom jag fortfarande väntar på kattbebisarna så har jag passat på att räkna ut några nya sannolikheter, eftersom jag är en sån kattnörd: ;-)


Sannolikheten för att någon kattunge i kullen blir antingen solid eller blå är 48,6%.


Enligt sannolikhetsläran skulle en typisk kull med 4 ungar alltså vara utan solid och blå färg och se ut så här:


1. En svart tigrerad hona utan vitt.

2. En svart tigrerad hona med vitt.

3. En svart tigrerad hane utan vitt.

4. En svart tigrerad hane med vitt.


Men, det finns ju en 7,9-procentig chans att kattungarna både blir solida och blåa. Då kommer en typisk kull med 4 ungar att se ut så här:


1. En svart solid hona utan vitt.

2. En svart solid hona med vitt.

3. En blå solid hane utan vitt.

4. En svart tigrerad hane med vitt.


Om kattungarna bär på solid färg men inte blå så kommer den typiska kullen att se ut ungefär så här:


1. En svart tigrerad hona utan vitt.

2. En svart solid hona med vitt.

3. En svart solid hane utan vitt.

4. En svart solid hane med vitt.


Om kattungarna bär på blå men inte solid färg:


1. En svart tigrerad hona utan vitt.

2. En svart tigrerad hona med vitt.

3. En svart tigrerad hane utan vitt.

4. En blå tigrerad hane med vitt.


Bilden visar kullens pappa Viggo, som är svart solid utan vitt.


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards