Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 5 juni 2009

Av Emelie - 5 juni 2009 19:48

I morgon fyller A-kullen ett år! Grattis!!!!  :-) Så här fina var de vid 2 dagars ålder och nu har de redan blivit vuxna. Kram till Alvin, Arvid, Algot, Amanda och Alvina!!!


På söndag gäller det att komma ihåg att gå och rösta till EU-valet. Vi har faktiskt demokrati i det här landet, så det gäller att ta vara på den och inte ta den för given. H har laddat ner en påminnelse i mobilen (från Moderaterna, som jag förresten inte ska rösta på; man kunde välja mellan snäll och sträng tillsägelse, och H valde den snälla. Förstås.) För att vi inte ska glömma bort det helt och hållet, alltså. (Undrar om de kommer att säga med hög röst: "Gå och rösta på Moderaterna nuuuuuu!") Sen skulle det inte förvåna mig om det händer något oförutsett så att vi inte inte kommer iväg i alla fall, men vi ska verkligen anstränga oss, det lovar jag....  ;-)  Det är ju liksom inte som i de där länderna som man ser på TV när folk står och köar en hel dag för att rösta.


På måndag ska den efterlängtade kameran komma. Förhoppningsvis hinner vi ta några sista bilder på C-kullen innan de flyttar. På måndag är det också dags för vaccination och chipmärkning. Tre av kattungarna ska även besiktigas av veterinär innan flytten.


Jag antar att alla tre ska flytta på onsdag, som är den första dagen de får hämtas, eller? Ni som är berörda får meddela mig vilken tid ni vill komma.

Av Emelie - 5 juni 2009 16:53

Erika skrev:

"Jag och mamma pratade om färgen på avelshanen till Cornelia och vi kom båda fram till att det skulle nog vara väldigt snyggt med en röd hane. Ja med tanke på vad du hade skrivit i "kattalogen". Vilka färger kattungarna skulle få! Vi tror att det skulle bli en spännande och väldigt färgsprakande kattungekull. Bara som ett förslag. Vad tycker du?"


Mitt svar: Om vi parade Cornelia med en röd hane så skulle honorna bli sköldpaddsfärgade, kanske med silver och hanarna skulle bli som Cornelia med svart grundfärg, med eller utan silver.


Just nu är jag glad om jag överhuvudtaget hittar någon hane som inte har den där oönskade katten i sin stamtavla, vilket är väldigt svårt att hitta, tråkigt nog. ;-)


Om jag köper en egen hane så kommer Cornelias första parning att bli med honom, och jag kommer inte att välja honom efter färg utan efter stamtavla, även om jag också tycker att vissa färger är extra fina. Skulle jag bara gå efter färgen så skulle jag nog välja en silverhane med väldigt klar, kall silverfärg och skarpa kontraster till Cornelia. Man vill ju att silverkatter ska vara kalla i färgen, medan röda katter ska vara varma.

Av Emelie - 5 juni 2009 16:49

Nu är det inplanerat att Amanda eventuellt ska paras med Lohonans Pascal Simpson någon gång i september eller senare. Han har samma färger som Lisen, alltså randig med svarta tassar. Kattungarna blir antingen som mammas eller pappas färger, dvs randiga med eller utan vitt. Bild på honom kommer senare, annars går det bra att kika in på SäSKs forum under avelshanar!

Av Emelie - 5 juni 2009 13:37

Hade mailat ett ställe för att fråga om jag fick komma och skriva ett reportage och ta bilder för en kattidning. Blev idag uppringd av en person som verkade väldigt misstänksam och skeptisk. Hon skulle höra av sig igen "inom två veckor" när hon hade pratat med de andra. Inte precis vad jag behövde för att höja mitt självförtroende på detta område!  :-(


Sedan är det inte lätt vilken avelshane jag ska välja till Evora, Amanda och Cornelia. Det finns en hane som man ska undvika, och han finns i praktiskt taget varenda stamtavla, även i avelshanens som jag har sett ut, så det är väl bara att tänka om, antar jag. Och jag som hade hoppats att det skulle bli lättare att hitta hanar om jag importerade en katt ända från Spanien.  :-(

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards