Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 4 juni 2009

Av Emelie - 4 juni 2009 13:37

Jag är supernyfiken på hankattsungen som jag har "sett ut", trots att jag ännu inte har sett honom på bild! Uppfödaren är lärare, stackarn, så hon har inte hunnit maila bilder, men den som väntar på något gott....  ;-)


Nästa vecka ska en tjej som är intresserad av att bli fodervärd komma hit. Vi håller tummarna!!!!!  :-)


För övrigt anser jag att alla huskatter borde märkas och kasteras.

Av Emelie - 4 juni 2009 11:54

Positiva känslor:


  • Svansen rakt upp eller i båge mot ryggen.
  • Blundar eller "kattflirtar", dvs blundar och sedan halvtittar. (Då kan man "flirta" tillbaka. Man ska inte titta katter rakt in i ögonen, det betyder aggression.)
  • Öronen rakt upp.
  • Stolt rak kroppshållning.
  • Spinner eller "pratar".
  • Styker sig mot matte eller husse för att doftmarkera.
  • Sitter eller ligger och slappnar av i kroppen.
  • En katt som visar rumpan vill säga att den litar på dig och att du gärna får nosa den i baken för att hälsa.  ;-)
  • Visar den magen när den sover så känner den sig trygg (se bild).

Rädd eller arg:


  • Svansen viftar fram och tillbaka. Eller: Svansen och håret på ryggen burrar upp sig.
  • Stirrar stint med stora pupiller (kan också vara på grund av lekfullhet).
  • Öronen bakåtstrukna.
  • Kroppen mot marken, smyger.
  • Spänd i kroppen.
  • Gömmer sig bakom eller under saker.
  • Fräser eller morrar.
  • Klöser eller biter för att försvara sig.

Försök inte klappa en katt som är rädd eller arg!


En annan kul grej som kan vara intressant att känna till om katter är att de kan "flehma". I stället för att nosa på något "som vanligt", så kan vissa intressanta lukter göra att katten vill lukta lite extra med ett organ som kallas "Jacobsons organ" inne i gomtaket. Då håller katten munnen halvöppen några sekunder och ser koncenterad ut samtidigt som de rynkar nosen lite. Vilken sorts information den får till sig då är svårt för oss människor att leva oss in i, men det handlar om att hanar kan känna doften av löpande honor och att katten även kan upptäcka faror som hotar.


Idag flehmade en av kattungarna efter att den hade nosat Lisen i baken. Undrar om den kunde känna hur många kattungar hon har inne i sin mage? ;-)

Av Emelie - 4 juni 2009 11:27

H har värsta beslutsångesten över vilken kamera han ska köpa. Han frågar mig om råd fast egentligen vill han bestämma själv.  ;-) Jag struntar i vilken sort det är, bara jag kan börja fota igen! Teknik är för mig bara något man måste överbrygga för att nå fram till det man vill åt: det kreativa skapandet. Tydligen ska det komma någon ny bra sorts kamera i höst, men så länge vill ingen av oss vänta.

Av Emelie - 4 juni 2009 11:20

Clara har vuxit till sig och blivit en riktigt stor flicka, 1,5 kilo tung. Väldigt lovande i typen är hon också. Idag lyckades hon smita ut i trappuppgången och det var så spännande att hon pep och pep för att få komma ut dit igen!

Av Emelie - 4 juni 2009 10:12

Sotaren som var här nyss berättade att han varit inne i en lägenhet med en kraftig katt som gick omkring och vaktade som om den hade varit en hund. Han trodde inte att det var brittisk korthår, men han minns pälsen som ganska kort. Någon som vet? Maine coon?

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards