Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 28 maj 2009

Av Emelie - 28 maj 2009 21:58

Så fort någon visar det allra minsta intresse för att bli fodervärd så tänds mitt hopp om att kunna köpa en avelshane.....*drömmer*. Det finns en kull med kattungar som jag är intresserad av, men framtiden får utvisa vad det blir av det hela. Kanske har jag blivit lite vis av mina tidigare erfarenheter, när det inte har blivit av (av den ena eller andra orsaken). :-)


Det är i alla fall ganska annorlunda kriterier jag går efter just nu när jag väljer avelshane. Förut var jag mer inne på att hitta en hane med unika linjer, gärna en importerad hane. Jag var också mycket inne på röda hanar ett tag. Nu är det mer hanar med flera generationer negativa HCM-linjer jag är ute efter. De behöver inte vara unika, bara de passar mina honor. Traditionella svartmönstrade färger, stora katter med mycket päls som liknar mina "idealbilder" (som jag gjorde ett collage av nyligen).

Av Emelie - 28 maj 2009 18:07

Nu har jag precis fått reda på att det här med frilansjournalistiken är nåt som jag kan ha som hobbyverksamhet, precis som jag har det med kattuppfödningen. Jag ringde till Skatteverket och frågade.


Grejen är den att jag kommer att få investera i en ny och bra kamera, så det kommer att ta ett bra tag innan jag har fått in tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop ekonomiskt, men det är ju inte heller det primära syftet med det hela.

Av Emelie - 28 maj 2009 12:36

Jag har lovat att hjälpa till med att hitta ett omplaceringshem till två fina cornish rex-pojkar som bor i Göteborgsområdet. Maila mig på saga_emelie@hotmail.com om du är intresserad, så förmedlar jag kontakten! Jag funderar på vilken färg dessa skönlockiga gossar kan tänkas ha, och min gissning är att den ena är blå solid med vitt och den andra är lila solid, men den sista är jag osäker på. Cornish rex är ju en ras som många allergiker kan tåla, men inte alla, tyvärr.


De påminner lite om siameser och orientaler i kroppen, smala och graciösa, och de har en väldigt speciell päls som är lockig på grund av en så kallad rex-gen. Det var så att man upptäckte några lockiga katter i en kull med huskatter, som uppstått på grund av en spontan genmutation, och sedan började man avla på den genen. Det finns en till lockig ras som är godkänd inom FIFe, och det är Devon rex. Den har uppstått på samma sätt, men det är två olika genmutationer i de två olika raserna, så när de paras med varandra så får ungarna rak päls. De lockiga raserna La Perm och Selkirk rex (den senare liknar perserkatter) är fortfarande inte godkända i kattförbundet, men det finns ändå uppfödare som föder upp dem i Sverige, så det kommer nog snart.


Så här skriver ägarna: "Vi behöver snarast omplacera två cornish rex på grund av allergi. Det är två kastrerade hanar på 3 resp. 5 år. Båda har sina personligheter och är roliga och gosiga katter."

Av Emelie - 28 maj 2009 11:50

Idag är min "lucky day"! Inte nog med att jag har träffat Åke Steinwall, redaktören för tidningen Kattliv idag, och fått i uppgift att skriva ett reportage på prov för den tidningen, utan jag har dessutom fixat en praktikplats på Göteborgs zoologiska, där jag ska börja i augusti, bara arbetsförmedlaren godkänner det!   :-D


Eller som man säger i företagsvärlden: Nu är jag med på banan igen!  ;-)


Bilden visar Cornelia, Cleo och Chilli.



Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards