Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 26 april 2009

Av Emelie - 26 april 2009 22:17

Hon kallar honom för "Liten". Hon tycker särskilt mycket om hans "tjocka stjärt". När vi har besök så får besökarna inte gosa med Charlie, för då blir Lotjejen svartsjuk.  ;-)

Av Emelie - 26 april 2009 21:51

Alltså jag trodde att det var något genetiskt, men nu har jag insett att dessa kattungar kommer att bli lika kräsna som B-kullen. Då måste det alltså ha något att göra med mitt beteende. Vad jag minns så fick A-kullen inte äta rått nötkött i början. Kan det vara så att det är så gott att de inte vill ha något annat sen? A-kullen fick mer vanlig kattmat, om jag minns rätt. Men jag minns inte riktigt vad jag gjorde annorlunda annars...

Av Emelie - 26 april 2009 13:59

Jag har kommit på att det här med kattfärger kan vara viktigt, fast på ett annat sätt än man först tror. När man först blir uppfödare så kan det vara frestande att välja katter som har ovanliga färger, eller färger som man av någon anledning gillar särskilt mycket. En annan sak kan vara att om man har många katter så är det svårare att skilja på dem om alla är samma färg. (Därför är det förstås en bra idé för mig att behålla Cornelia.)


Sedan blir det lätt att man slits mellan två motstridiga ideal: idealet om den "ursprungliga" färgen (svart tigré) och fascinationen för alla andra möjliga och omöjliga färger, som blå, silver, hög grad av vitfläck osv.


En grej som jag kom på härom dagen är att egentligen är det lite mer oetiskt att avla på helvita katter än att avla på andra färger. Orsaken är att helvita katter löper större risk för dövhet, och de är också mer känsliga för solen än andra färger. Sedan kan man också tänka sig att ju ovanligare färg en sibirisk katt har, desto större är risken att andra raser finns inblandade någonstans på väg mot att bli avelskatt här i Sverige. Jag läste till exempel på SäSKs forum en teori om att det skulle vara vanligare att golden- och vita katter bär på det (ofta oönskade) maskade anlaget.


Så rent statistiskt borde alltså katter med mest svarttigrerade släktingar i stamtavlan vara mer "ursprungligt sibiriska" genetiskt sett. Alltså inte om man ser på en enskild katt utan på en hel population. För då borde risken vara mindre att man har avlat in andra raser för färgens skull. Men drömmen om den "rena" sibiriska katten kan aldrig bli annat än en dröm, och det är inte heller det som är viktigast, som tur är.

Av Emelie - 26 april 2009 10:48

Mårten Martos Nilsson är Hs bror. Han jobbar på LO-tidningen i Stockholm och är inte alls den som skryter med sina prestationer. Det var en ren slump att vi fick reda på att ett av hans reportage blev valt till antologin "Årets bästa Tidskriftstexter 07/08" (sammanställd av tidskriftsakademin). Mårten valde att själv jobba som trädplanterare under några dagar för att känna på de hårda arbetsvillkor som litauiska trädplanterare i Sverige lever under. Ett mycket välskrivet och gripande samhällsreportage, som mycket väl förtjänar sin plats i antologin. Rekommenderas varmt! Här kan du läsa det! (Det är Margita som har lärt mig hur man gör snygga länkar!)


Kommentera gärna och ge respons på reportaget! Man kan även skicka meddelanden direkt till Mårten och ge lite positiv feedback!  :-) För mig väckte reportaget många tankar om hur ekonomiskt bortskämda vi svenskar är, både på gott och på ont. Vi klagar på småsaker, när människor i många andra länder är glada bara de har ett jobb överhuvudtaget så att de kan köpa mat till sina barn.


Det hade varit en annan sak om resurserna i världen var mer rättvist fördelade. Då skulle det löna sig att låta maskiner sköta tunga och smutsiga jobb, och människor skulle i högre grad kunna ägna sig åt fritidsintressen, konst och vetenskap. Men nu är det inte så. Och då får man sig verkligen en tankeställare när man läser ett sånt här reportage.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards