Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 25 april 2009

Av Emelie - 25 april 2009 23:22

Nu i kväll så låg Cornelia ovanpå mig och sov. Tror ni att jag skulle vilja ha en sån liten kattunge, eller? Snälla, jag kan väl få henne? ;-)  För er som inte känner mig, så kan jag berätta att jag brukar säga om Lilla Lo: Kan jag få en sån unge? Eller: Lo, kan jag få dig?  Jag vet, jag är knäpp.  ;-)

Av Emelie - 25 april 2009 19:14

Som svar på Margitas kommentar: Det är ju Lisen som ska paras den här gången. Då blir det D-kullen. Men kullen som vi har just nu här hemma är Evoras kull, C-kullen.  :-) Och går allt som jag hoppas så blir E-kullen mellan Amanda och Botvinnik med parning i höst. Det blir troligen Amandas enda kull. I fortsättningen kommer jag att låta det gå ungefär ett år mellan kullarna för en och samma katt, vilket verkar vara det som de flesta förespråkar. Men det är också bra för katterna att de inte behöver "tomlöpa" för länge, för det kan vara påfrestande för dem.


Idag har vi arbetat fysiskt för ovanlighetens skull. H har varit så duktig och tagit ner en hög häck, som var som stora träd, och idag skulle alla grenar forslas iväg till soptippen. Vi passade på att slänga skräp samtidigt. Dessutom har vi köpt och satt ihop en studsmatta till Loflickans stora förtjusning. :-) Allt på vår nya trevliga grannes initiativ. Så nu känner jag mig så där skönt trött i kroppen.

Av Emelie - 25 april 2009 14:55

Botvinnik är numera avelsgodkänd och fick en väldigt fin bedömning av domaren och dessutom vald till "domarens favorit"!!! Han blev även färgändrad till svart (utan vitt). På måndag ska han HCM-testas, och sedan åker jag och Lisen direkt hem till dem för parning! :-) Lisen längtar väldigt mycket, kan jag säga utan att överdriva.... ;-) Den planerade kullen föds, om allt går som beräknat, runt den 1 juli!


Inavelsgraden är bara 1,77% på 10 generationer. Jag gillar att det känns som om sibirerna i den här kullen får så mycket av det "ursprungliga och vilda" i sig. Risken för inblandning av andra raser osv. känns väldigt liten. Och jag hoppas att katterna också blir lika friska och starka som våra tidigare kullar. Jag tror också att den här kullen kommer att bli allergivänliga.


Kommer kattungarna möjligen att likna Botvinniks vackra morfar, Knjaze Izmail Bek? (Se bilder.) Min gissning är att det blir övervägande hanar i kullen. Men det är nog bara för att vi har fått många honor ett tag. :-)

Av Emelie - 25 april 2009 12:21

När Clara inte sover, så älskar hon att leka med fjädervippan. Hon blir helt vild, precis som Bonnie blev. De andra kattungarna hinner inte alls med i hennes lek.

Av Emelie - 25 april 2009 12:17

Mental note: Kom ihåg att aldrig gå med Lisen i koppel när hon löper. Hon rullar sig på marken och sedan måste hon bada och då blir hon sur....

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards