Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 23 mars 2009

Av Emelie - 23 mars 2009 23:55

Jag hittade en superintressant blogg skriven av en veterinär och mamma. Snacka om att man lär sig massor av att läsa hennes blogg! (Men jag tycker lite synd om henne för att hon jobbar så mycket.) Det är verkligen skillnad i kvalitet på olika bloggar. Hon har själv två jättefina britter (brittisk korthår) hemma. Läs här vad hon skriver om katter:

http://mammaveterinar.blogspot.com/search/label/Katt

Av Emelie - 23 mars 2009 22:32

Jag är en sån där person som sällan skrattar när jag förväntas skratta. Det är sällan jag tycker att humorprogram verkligen är roliga. Man nu har jag hittat ett riktigt roligt (och snuskigt) program: Ballar av stål. Det är verkligen roligt!

Av Emelie - 23 mars 2009 22:12

Nu har jag hamnat precis på samma ställe som jag hamnade med B-kullen: jag vill behålla en katt. Vilket är lite svårt eftersom jag:

1. Inte har någon fodervärd.

2. Har lovat Guro att ingen av katterna i denna kull får gå till avel (för både Alvina och Amanda och Algot kommer ju att gå till avel).


Men nu har jag ändrat mig. Jag vill behålla Cornelia. Snälla, snälla Guro, jag kan väl få behålla henne!!! Om jag lovar att Amanda och Algot bara får en kull vardera? Och Margita, du kan väl vara fodervärd?  ;-)  *fniss*

Av Emelie - 23 mars 2009 17:00

Chilli och Cornelia hade somnat tätt ihop, och Charlie hade somnat för sig själv idag, så honom tog jag två kort på.  :-)  Clara, som hade somnat lite bakom de andra, öppnade munnen och försökte jama, men det kom bara fram ett litet väsande. Sedan när jag lyfte upp henne så pep hon på riktigt :-)


När kattungarna börjar bli två-tre veckor så kan man börja gosa mer och klappa dem och långsamt låta dem vänja sig vid människor. Det är jätteviktigt för deras framtida utveckling att de får umgås mycket med människor, helst olika människor. Någonstans läste jag att om man till exempel är fyra personer i familjen så ska man försöka umgås med katterna minst 20 minuter per dag och person. Det är viktigt att katterna lär sig att "bli behandlade" så att de kan klara av framtida veterinärbesök, bad osv. Men man måste också låta dem vara ifred i bland, till exempel när de vill sova.


Sedan tillhör jag ändå dem som tror att temperamentet mest av allt är medfött och bland annat därför kan det vara bra att träffa kattungen och kattmamman några gånger innan köpet, för att försäkra sig om att den inte är väldigt rädd eller lättskrämd etc. Temperamentet på mina C-småttingar kan man förstås inte säga så mycket om ännu, annat än att deras helsyskon i A-kullen blev väldigt sociala.


Apropå kattungeköp, så är det förstås också bra att vara påläst och frågvis i början när man träffar en uppfödare, för att verkligen känna att det här är en person man har förtroende för. Är man seriös som uppfödare, så tycker man bara att det är bra att den presumtiva köparen frågar mycket om skötsel, beteende, och om vilka villkor som gäller etc. Det tyder ju på att även köparen är seriös!


Jag bruka låta besökare smörja in händerna med alsolgel innan de rör vid kattungarna, för att minska risken för infektioner, i alla fall fram till fjärde veckan. Sedan brukar jag se till att en vuxen är med när barn gosar med katterna, så att det inte händer något som gör att de blir rädda för barn.

Av Emelie - 23 mars 2009 10:52

Nu är kattungarna mjuka som små dunbollar och jag kan inte låta bli att pussa på dem varje dag när jag har vägt dem. Förutom vägningen, så försöker jag låta bli att lyfta upp dem, för de behöver mycket lugn och ro så här i början. Jag sitter och tittar på dem i stället. Ibland är det någon liten unge som sover på rygg så att man ser den prickiga magen. Eller så är det någon som ramlar överstyr precis när den ska få tag på en tutte. Det är så bedårande! Annars kan jag berätta att Chilli är den som piper mest när hon blir upplyft och Cornelias ena öga har börjat öppnas! För att se skillnad på de små liven så kan man tänka så här: Charlie är pojken, det ser man i baken. Cornelia är mycket ljusare och saknar brunt för att hon är silverfärgad. Clara är mörkast av dem alla, hela hennes rygg är svart. Chilli och Cleo är svårast att skilja på, och nu tycker jag att det verkar som att Cleo blir en vanlig svart tigré, så då blir det extra svårt. Jag tror att vi kommer att få behålla märkningen ända tills ungarna flyttar hemifrån!  ;-)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards