Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under februari 2009

Av Emelie - 8 februari 2009 10:17

Läser just nu två böcker parallellt. Dessa böcker är olika som natt och dag. Den ena är boken "Cat Vs Cat" och är en sorts instruktionsbok för hur man ska få flera katter att trivas ihop i ett enda hem. Den är väldigt detaljerad och informativ, och jag lär mig saker som jag inte har vetat om förut. Till exempel ett ingående avsnitt om kattens kroppsspråk: till och med morrhåren rör sig tydligen beroende på kattens sinnestillstånd. Sen får jag också en förklaring på saker som jag intuitivt har vetat, som till exempel hur man ska hälsa på en ny katt och varför. Så här ska man göra: Låt katten komma till dig, inte tvärtom. Håll fram din ena hand och låt katten nosa på den. Låt den sedan gnida sig mot dig. Sedan kan du klappa den. Bli inte förnärmad om katten vänder rumpan mot dig, det betyder att den litar på dig.  ;-) Förklaringen: Det är så katter hälsar på varandra. Kolla själv, så får du se! Om de bara nosar och sedan går därifrån, så är de inte så bra kompisar, men om de nosar och sedan gnider sig mot varandra och tvättar varandra och sniffar varandra i baken, ja då är de kompisar! Men boken är lite för övertydlig för min smak. Den verkar utgå från att vissa (kvinnor?) är beredda att under flera veckors eller till och med månaders tid är beredda att ägna sig på heltid åt inskolningen av en ny kattmedlem eller att förbereda sina katter på en ny partner eller bebis(!) Man ska bygga tunnlar och sätta upp katträd och smörja in sig med bebispuder och introducera den nya partnern steg för steg och jag vet inte allt...Man undrar till slut vad det är för mesiga och extremt rädda katter som hon har träffat.


Ibland längtar jag tillbaka till den tiden då vi bara hade vår kära huskatt Kajsa. Hon var så underbar, Kajsa, och grannarna älskade henne. Hon kom och lade sig i knät så fort man satte sig ner och sedan låg hon där länge och blev klappad. En stor tuff katt var hon, Kajsa. Där var det inte tal om att behöva anpassa sig till katten, utan hon anpassade sig på ett självklart sätt till oss, oavsett om vi flyttade eller fick barn eller något annat. Tänk vad allting var enkelt då, innan jag startade min kattuppfödning! (Förutom den lilla detaljen att jag var allergisk mot Kajsa, förstås.) Och nu skriver Kajsas nya ägare att hon måste omplaceras igen, för att hennes barnbarn, som bor där ibland, är allergiska. Stackars Kajsa! Ibland ångrar jag nästan att jag drog igång hela den här kattkarusellen....

Av Emelie - 6 februari 2009 16:44

Idag ångrar jag lite att jag började med The Zone-dieten, för jag är jättehungrig och har knappt sovit något i natt på grund av magont. Men jag tänkte ändå berätta kort vad dieten går ut på. Det jag gillar är att dieten bygger på vetenskaplig forskning och den är gjord för att man ska leva på den resten av livet. Det har bevisat många positiva effekter på hälsan.


The Zone är en väldigt enkel diet att lära sig, särskilt om man är vegetarian. Så här gör man (den supersnabba versionen):


1. Ät 5 gånger om dagen. (3 stora och 2 mindre måltider). Börja varje måltid med att välja en proteinkälla att lägga på din tallrik. Mängden ska vara ungefär som din handflata. Det finns 5 bra vegetariska proteinkällor att välja mellan:


  • Sojakorv, sojabullar etc
  • Äggvitor
  • Keso
  • Mozzarella
  • Proteinpulver (carnivorer väljer förstås kött eller fisk i stället)

2. Lägg till grönsaker eller frukt så att det fyller din tallrik.


3. Lägg till pyttelite nyttigt fett (t ex. olivolja, avocado, mandlar).


4. Ät!


Förra gången jag provade The Zone så gick jag omkring med proteinpulver i handväskan. Och jag gick ner, det gick faktiskt ganska lätt! Men sedan slutade jag, för jag blev lat. Och gick långsamt upp i vikt. :-(


Förhoppningsvis vänjer sig kroppen så småningom, men tills dess så kommer jag väl att vara hungrig.....   :-P

Av Emelie - 5 februari 2009 14:39

Just nu har jag någon sorts Umeå-nostalgi. Konstigt nog, för när jag precis hade flyttat ifrån Umeå så fick jag alltid ångest när jag kom tillbaka. ;-) Umeå-ångest kallade jag det för då. Nu är det Umeå-nostalgi: Jag ser framför mig hur min familj och mormor G och morbror H skulle köpa ett jättestort hus tillsammans och bygga om så att vi fick en lägenhet var. Det skulle bli ett väldigt billigt boende och så kunde vi hjälpas åt med saker och ting. Snöskottning är en sån där grej som man måste hålla på med ofta när man bor i Umeå. Men det är vackert med snö. Och folk är snälla. De flesta i alla fall. På Björkvägen där mormor G bor finns så många vackra gamla trähus......nostalgi!


(Mormor Gs hus, där jag växte upp, kan ni se på bilderna.)

Av Emelie - 4 februari 2009 22:24

Nu har jag faktiskt börjat med en rätt avslappnad variant av The Zone-dieten. För mig är det ett stort steg att komma igång äntligen. Det funkar bra, förutom på kvällarna, för jag blir alltid hungrig då och äter jag inte mycket så får jag ont i magen och kan inte sova....Jag och Lilla Lo har ett eget sportlov då jag har försökt få in lite fysiska aktiviteter i vårt liv tillsammans: simning, skridskor, skidor etc.


Jag upptäckte förresten idag att Loflickan är väldigt intresserad av schack, och jag blev så glad när jag upptäckte det! Jag ville genast att hon skulle gå med i en schackklubb, men det ville inte hon. "Vill du att jag ska bli världsmästare eller vaddå?" Hon är väldigt känslig för det där med att inte behärska något till hundra procent. Vi har letat reda på schackpjäser i alla fall och snart hittar vi nog brädet också!  ;-)


Satt och kollade på Platsbanken vilka jobb som finns egentligen. De kvantitativt flesta jobben är pedagogiska, sälj- och administrativa/ekonomiska. Inte alls så många tekniska/naturvetenskapliga som man skulle kunna tro, men de kanske annonserar på andra platser. Det är ur den administrativa kategorin som jag söker jobb för tillfället, men jag känner mig fortfarande osäker på mig själv på jobbområdet.


Idag funderade jag lite på vilken sorts jobb jag skulle kunna tänka mig, och kom på att fyrvaktare skulle vara ett lagom laid back jobb för mig. Jag tänker på den underbara boken om mumintrollet när de kommer till en fyr där fyrvaktaren har försvunnit. Jag tror att det är boken "Pappan och havet" som jag syftar på. Sedan finns you förstås också "To the Lighthouse" av Virginia Wolf, som inte är lika romantisk, men jag tror att fyren symboliserar manlighet eller fadern i den boken, om jag minns rätt från mina studier i engelsk litteratur. (Dessa studier hade jag förresten inte någon vidare nytta av när jag var engelsklärare på gymnasienivå. Så då är frågan om jag någonsin kommer att ha nytta av dem. Men so what i så fall, jag trivdes i alla fall med min studenttid! Tack och lov förresten att jag inte är lärare längre, för igår läste jag att en lärare hade fått sin fläta avklippt av en elev och sedan hade filmen av händelsen lagts ut på nätet. För att göra ytterligare en litterär referens, så fick den händelsen mig att tänka på dikten "The Rape of the Lock" av Alexander Pope.)


Problemet är bara att det inte behövs några fyrvaktare längre, för fyrarna klarar sig själva nuförtiden utan någon som vaktar dem.....  ;-)

Av Emelie - 4 februari 2009 10:19

Blundar och tränar på att känna min kropp inifrån. Det går bra ett tag, men så börjar tankarna komma igen. "Monkey Mind" kallas det när tankarna hoppar planlöst fram och tillbaka utan kontroll. Inte konstigt att vi människor saknar frid och lugn! Den fasta punkten, som alltid finns där, är vi inte medvetna om. Inne i mitt huvud spelas av någon anledning "Gärdebylåten" och jag får koncentrera mig på att det ska bli tyst. När jag koncentrerar mig på min kropp så känner jag även smärta på olika ställen. Då försöker jag fokusera på fötterna, där jag för tillfället inte har ont. Plötsligt dyker det upp ett minne från BB, när Lilla Lo var nyfödd. Jag kunde inte sova, och satt ensam uppe framför TVn. Det var ett program om buddhistiska munkar som skapade en otroligt vacker och intrikat mandala av färgad sand. För att den inte skulle bli förstörd hade de munskydd på sig. När allt var färdigt så sopade de bort allt med några snabba svep med kvasten. Det stämde precis med vad jag kände just då: hur livet plötsligt förändras, ens gamla liv som aldrig kommer tillbaka och det nya som föds. Jag minns att jag satt där ensam mitt i natten och grät.

Av Emelie - 3 februari 2009 11:15

Det man brukar skriva om den sibiriska rasen är att den är aktiv och att katterna blir stora. Jag måste säga att jag tycker inte alltid att det stämmer. Även om det finns unga katter som är extremt busiga och aktiva och enstaka hankatter som väger 9 kilo eller mer, så är det undantag, enligt min mening. Om man jämför med de flesta korthårsraser så är de mycket mer aktiva än sibiriern. Detta inkluderar den vanliga svenska "bondkatten". Min halvabessinier var hundra gånger mer aktiv än alla sibiriska katter jag har mött, hon var helt vild som kattunge. Därmed inte sagt att sibben är inaktiv! Jämfört med en perser är den otroligt aktiv. Men lever man i ett kärvt klimat så måste man självklart hushålla med krafterna. Sibirierns hela kropp är byggd för att klara sig när det är kallt: den är kraftigt byggd, och har inte så många utskjutande kroppsdelar som kan förfrysa. Pälsen är vattenavstötande för att skydda mot regn och snö. Tack vare att rasen inte är extremt aktiv, så passar den mycket bra som husdjur åt den moderna männsikan: den är lättskött, social och fungerar utmärkt som innekatt. Till och med kattallergiker kan ibland tåla den!


Däremot tycker jag att man kan säga att den sibiriska rasen, även om den är en raskatt, har kvar mycket av det som krävs för att klara sig själv, då den härstammar från vanliga ryska "bondkatter": den är intelligent och sund och inte extrem på något sätt, och den har kvar sina instinkter som att ta hand om sina ungar till exempel. En överlevnadskonstnär, helt enkelt! Detta ursprung gör förresten att rasen räknas till de "naturliga kattraserna", tillsammans med Norsk skogskatt, Maine coon, Europé och Turkisk van. Med tanke på rasens ursprung som "ung naturlig ras" och när man också tänker på att det antagligen har förekommit en del inkorsningar med andra raser, som perser och siameser, så är ett av problemen idag att rasen spretar åt olika håll. En sibirisk katt kan se ut lite hur som helst idag: från den perserlika dunbollen med bister uppsyn och pyttesmå öron (som kattdomare ofta faller för) till en slank katt med smal nos och stora öron som mer liknar en Norsk skogskatt. På lång sikt kommer förstås detta problem att bli mindre, så det är bara att ha tålamod och låta rasen utvecklas i lugn och ro utan att kompromissa med den genetiska mångfalden.


Tack vare att rasen är ganska ung, så har uppfödarna hunnit lära sig av tidigare rasers misstag när det gäller inavel, och vad det kan leda till (men det finns inavlade sibbar också, särkilt i Ryssland). Därför är defekter och sjukdomar relativt ovanliga, även om vi naturligtvis inte är helt skyddade från dem! Hjärtsjukdomen HCM finns ju till exempel hos den sibiriska rasen, liksom hos alla andra raser, och vi har ett hälsoprogram i Sverige, som kommer att göra att sjukdomen blir alltmer ovanlig i framtiden.


En sibirisk honkatt här i Sverige väger kanske 3 kilo (varierar både uppåt och neråt) och en hane väger ofta kring 5-6 kilo som fullvuxen, men det varierar som sagt från cirka 4 till 9 kilo. Enligt standarden så ska den sibiriska rasen vara "medelstor till stor". Vill man absolut ha en stor katt, så kan en hjälp vara att titta på hur stora föräldrarna är, samt vad kattungen väger jämfört med andra sibiriska katter vid samma ålder. Annars kan man alltid köpa en Maine Coon, som är den största kattrasen.

Av Emelie - 2 februari 2009 18:49

Det vore kul om så många som möjligt ville vara med och rösta om kattfärger. Bland annat för att jag ska veta lite mer vilka färger jag ska satsa på i min uppfödning. Så här ser de ut!


Färgerna är, om man börjar överst från vänster och sedan tar den undre bilden från vänster:


1 svart solid,               2 blå solid,                     3 vit


4 röd tigré med vitt,   5 svart solid med vitt,   6 vit (igen)




Okej, rösta nu, så att jag får veta vad ni tycker!

Av Emelie - 2 februari 2009 10:38

Katthonorna jagar varandra runt lägenheten och brottas och piper. Jag äter microvärmd havregrynsgröt med äpple, som H gjorde tidigt i morse. Ute är det strålande sol för en gångs skull och jag ska ta tag i mig själv och gå en långpromenad runt Härlanda Tjärn, något som jag har tänkt länge att jag borde göra varje dag. Igår kväll gick vi en stund ner till Delsjön och det var så vackert och befriande. Jag fattar inte varför jag väljer att sitta inne framför att vara i naturen. Tänk om jag nu börjar gå varje dag och så får jag ett jobb, då kommer jag inte att kunna fortsätta promenera! Just nu är jag väldigt, väldigt rik. Rik på tid. Till skillnad från de flesta andra föräldrar så är jag faktiskt priviligerad.


Fönstren behöver verkligen putsas. Och hela lägenheten behöver dammtorkas. Och jag måste meddela a-kassan att jag inte ska plugga den här terminen (inklusive ett intyg), lämna tillbaka kursboken på biblioteket och meddela studentkåren i Växjö. Papper och böcker, så ser mitt liv ut.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards