Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 14 februari 2009

Av Emelie - 14 februari 2009 18:19

Läste på sällskapets forum en fråga om den sibiriska kattens typ och ansiktsuttryck. Ska katten se grym eller söt ut var frågan. Skribenten tyckte att de söta katterna var mer perserliknande. (Vi vill ju undvika katter som har inlandade perserkatter i stamtavlan, mest för att rasen inte blir enhetlig då och mister sitt "vilda" ursprung.) Så här svarade jag: 


"Det där med typ och vad som är perserliknande eller inte är en väldigt intressant och svår fråga, tycker jag. Även om det finns inblandade perserkatter i en katts stamtavla så ligger det ofta så långt bak i stamtavlan att likheterna inte är så tydliga så att man verkligen kan veta med säkerhet att de kommer från inblandade perserkatter. Men ser man bilder på katter i en familjeträd och en katt skiljer sig mycket från sina "föräldrar" i perserhänseende så kan man bli misstänksam.

Jag tycker inte att det är riktigt så enkelt som att katter med persertyp ser snälla ut och de andra ser grymma ut. Enligt min mening kan vissa perserkatter se väldigt grymma ut. Det jag ser som "varningstecken" för persertyp är extremt fluffig och mjuk päls, öron som är så små att de nästan inte syns, eller morrhårskuddar som är väldigt stora och "hänger ner", runda ögon, rund huvudform, eller ett utseende som är grymt men mer som en bulldog än som en vild katt.

Min "känsla" är att domare ofta premierar katter som har lång päls, även om en annan katt med kortare päls skulle ha bättre pälskvalitet. Få domare verkar ta hänsyn till att sibbarnas päls ändrar sig med årstiden. Domarna verkar också gilla riktigt små öron, något som så kallade "foundationkatter" sällan har. Jag måste säga att detta både är förvirrande och frustrerande. Det ska ju inte löna sig för mindre nogräknade uppfödare att ta genvägen med att blanda in perserkatter och fejka stamtavlor. Och saken blir inte bättre av att olika domare kan ha helt olika åsikter om samma katt. Men generellt sett verkar de ofta bländas av det perserliknande utseendet, enligt min åsikt."

Av Emelie - 14 februari 2009 17:23

Blä vad allting är tråkigt när man är förkyld.....   :-P  Och inte ens sötsaker kan jag äta för att må lite bättre.   :-P  Jag kommer inte på något alls som jag vill göra förutom att spela dataspel, men till och med det tröttnar jag på.

Av Emelie - 14 februari 2009 11:58

Hoppas att alla som läser detta får en bra alla hjärtans dag! Själv vaknade jag jätteförkyld, så planen att åka till kattutställningen i Mölndal idag blir nog inte mer än en plan...Tur i alla fall att jag redan hade bestämt mig för att inte ställa ut Lisen, trots att jag kom med!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards