Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Konstnärsbok - en livsviktig inspiration!

Av Emelie - 8 februari 2009 10:45

Den andra boken jag läser är "Konstnärens rum" av Anja Notini. Det är en ganska gammal bok, kom ut för 12 år sedan, men jag har inte läst den förut. Boken beskriver i text och bild olika konstnärsateljéer. Det handlar alltså om kända svenska konstnärer, men ur ett lite nytt perspektiv. Hela boken är som ett konstverk i sig självt: vacker, oroande, mångbottnad och inspirerande. Både bilderna och texterna är så vackra och speciella. Det som skiljer en sådan här bok från till exempel en glassig inredningstidning är att miljöerna är inbodda, de är rum för skapande, men de är inte "perfekta", inte kliniskt rena. De är mer än en glättig yta. De är vackra, men på ett annat sätt än man kanske är van vid.


När jag läser om de olika konstnärerna så slås jag av hur otoligt olika de är till sin personlighet och sitt sätt att förhålla sig till konsten. Och bilderna eller skulpturerna som de skapar är också väldigt olika. Men ändå har de alla det gemensamt att de ägnar sig åt det visuella skapandet på något sätt. Vissa av konstnärerna har jag lite svårt att ta till mig, medan andra bara älskar jag. Tänk att konstnärer vågar satsa på det som de älskar att göra, oavsett var andra tycker eller tänker! Det avundas jag dem. Jag känner mig lite som en konstnärssjäl, men en som inte vågat ta steget fullt ut. För mig är bloggen och kattuppfödningen en möjlighet att göra något som jag älskar, att vara en skapande människa. Så här skriver författaren till exempel: "Och det liv som inte är skapande är som en fångenskap. Så fort man skapar något blir man fri".


Det får mig att tänka på exemplet som jag läste någonstans på varför det är så viktigt, enligt någon förståsigpåare, att människor inte går långtidssjukskrivna. Jo, för det fanns en sjukskriven direktör som hade börjat måla. Och nu trivdes han så bra med det att han inte ville gå tillbaka till sitt gamla arbete igen...


Då tänker jag så här: De politiker och myndighetspersoner som säger sig vilja svenska folkets bästa tänker inte alls på vad som är bäst för människorna. De tänker på vad som är bäst för samhällsekonomin, och det är en helt annan femma. Så fort man börjar tänka mer på pengar än på människor så är man väldigt illa ute, anser jag. Jag menar, i det exemplet  så anser man att det är fel att en person som är sjukskriven kan vara lycklig. "Om man inte har ett jobb så får man inte vara lycklig", säger den svenska jantelagen. Men tänk om jobben var anpassade till oss människor på ett sådant sätt att man kunde må bra när man jobbade. Så att man kunde vara lycklig trots att man hade ett jobb. Då skulle människor inte behöva vara avundsjuka på sjukskrivna och arbetslösa. Så fort man känner sig avundsjuk på någon som inte har ett jobb så tycker jag att man ska tänka så här: "Vad är det som jag önskar att jag hade i mitt liv, som jag inte har?" Och sedan se till att få mer av det. Exempelvis, om man önskar att man hade mer ledig tid så kanske det är rätt att gå ner till deltid i stället. Nu hör jag en massa protester om att det skulle inte fungera ekonomiskt. Men innerst inne vet vi nog att allt går om man vill. Frågan är bara: vill du?

 
 
Margita

Margita

8 februari 2009 13:47

Herregud Emelie, vad vi tänker lika!! Även jag känner mig som en konstnärssjäl, har alltid dragits till skapande människor och själv testat lite olika skapande aktiviteter men alls inte så mycket som jag egentligen vill , men jag har svårt att "komma loss", av någon anledning. Jag kan avundas en konstnär eftersom de i de allra flesta fall gör precis det de vill även om det inte alls "passar" in i tiden. Så vill jag också vara!! Ok, jag försöker nu hitta det som är jag, har skaffat mina katter och det är definitivt jag! Trädgården likaså. Jag måste definitivt läsa boken!
Det där med att inte få vara lycklig när man är sjukskriven har jag en annan erfarenhet av. För en tid sen när jag besökte min läkare så kom vi in på diverse saker och så säger han ungefär så här (då var även försäkringskassan där och höll med): "Du vet, det är tillåtet att vara lycklig och tillfreds fast du är sjukskriven! Det är din tid nu, nu får du må bra!" Gissa om det föll en sten från mina axlar! Jag har bara bra erfarenheter från läkare och försäkringskassa. De har stöttat mig genom hela den här processen och det är faktiskt försäkringskassan som har initierat permanent sjukskrivning. Jag har fått full förståelse för att jag inte orkar längre och jag kan säga att jag är så otroligt tacksam för att jag lever i Sverige. Gud vet vad det blivit av mig annars!:-( Jag håller med dig Emelie, varför kan vi inte skapa ett samhälle där människor kan få må bra istället för att rusa fram, till vad då????


http://mareli.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards