Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 3 februari 2009

Om den sibiriska rasen

Av Emelie - 3 februari 2009 11:15

Det man brukar skriva om den sibiriska rasen är att den är aktiv och att katterna blir stora. Jag måste säga att jag tycker inte alltid att det stämmer. Även om det finns unga katter som är extremt busiga och aktiva och enstaka hankatter som väger 9 kilo eller mer, så är det undantag, enligt min mening. Om man jämför med de flesta korthårsraser så är de mycket mer aktiva än sibiriern. Detta inkluderar den vanliga svenska "bondkatten". Min halvabessinier var hundra gånger mer aktiv än alla sibiriska katter jag har mött, hon var helt vild som kattunge. Därmed inte sagt att sibben är inaktiv! Jämfört med en perser är den otroligt aktiv. Men lever man i ett kärvt klimat så måste man självklart hushålla med krafterna. Sibirierns hela kropp är byggd för att klara sig när det är kallt: den är kraftigt byggd, och har inte så många utskjutande kroppsdelar som kan förfrysa. Pälsen är vattenavstötande för att skydda mot regn och snö. Tack vare att rasen inte är extremt aktiv, så passar den mycket bra som husdjur åt den moderna männsikan: den är lättskött, social och fungerar utmärkt som innekatt. Till och med kattallergiker kan ibland tåla den!


Däremot tycker jag att man kan säga att den sibiriska rasen, även om den är en raskatt, har kvar mycket av det som krävs för att klara sig själv, då den härstammar från vanliga ryska "bondkatter": den är intelligent och sund och inte extrem på något sätt, och den har kvar sina instinkter som att ta hand om sina ungar till exempel. En överlevnadskonstnär, helt enkelt! Detta ursprung gör förresten att rasen räknas till de "naturliga kattraserna", tillsammans med Norsk skogskatt, Maine coon, Europé och Turkisk van. Med tanke på rasens ursprung som "ung naturlig ras" och när man också tänker på att det antagligen har förekommit en del inkorsningar med andra raser, som perser och siameser, så är ett av problemen idag att rasen spretar åt olika håll. En sibirisk katt kan se ut lite hur som helst idag: från den perserlika dunbollen med bister uppsyn och pyttesmå öron (som kattdomare ofta faller för) till en slank katt med smal nos och stora öron som mer liknar en Norsk skogskatt. På lång sikt kommer förstås detta problem att bli mindre, så det är bara att ha tålamod och låta rasen utvecklas i lugn och ro utan att kompromissa med den genetiska mångfalden.


Tack vare att rasen är ganska ung, så har uppfödarna hunnit lära sig av tidigare rasers misstag när det gäller inavel, och vad det kan leda till (men det finns inavlade sibbar också, särkilt i Ryssland). Därför är defekter och sjukdomar relativt ovanliga, även om vi naturligtvis inte är helt skyddade från dem! Hjärtsjukdomen HCM finns ju till exempel hos den sibiriska rasen, liksom hos alla andra raser, och vi har ett hälsoprogram i Sverige, som kommer att göra att sjukdomen blir alltmer ovanlig i framtiden.


En sibirisk honkatt här i Sverige väger kanske 3 kilo (varierar både uppåt och neråt) och en hane väger ofta kring 5-6 kilo som fullvuxen, men det varierar som sagt från cirka 4 till 9 kilo. Enligt standarden så ska den sibiriska rasen vara "medelstor till stor". Vill man absolut ha en stor katt, så kan en hjälp vara att titta på hur stora föräldrarna är, samt vad kattungen väger jämfört med andra sibiriska katter vid samma ålder. Annars kan man alltid köpa en Maine Coon, som är den största kattrasen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards