Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 13 januari 2009

Av Emelie - 13 januari 2009 23:35

 Titta här när Arvid jagar laserpekaren!


http://maddehalv.zoomin.se/P1684292

Av Emelie - 13 januari 2009 18:47

Men du har ju redan en sköldpaddsfärgad katt!  ;-) En jättefin sådan dessutom! Apropå äggulor, så är katter väldigt känsliga för när maten inte är helt färsk, så det kan ju vara det som gjorde att dina kissar inte ville äta.

Av Emelie - 13 januari 2009 15:50

Förutom att ägg har en väldigt vacker form, så är de också nyttiga att äta. Idag tänkte jag berätta för er varför det är bra att dela upp ägget i gula och vita och att äta vitan själv och ge den råa gulan till katten.


Så här är det: Rå äggula är jättebra för katten, för det innehåller en massa vitaminer (bland annat D-vitamin) och proteiner som katten behöver. Rå äggvita däremot, ska man inte ge till katten, för det binder biotin, som är viktig för kattens hud och päls. Ät äggvitan själv i stället! Den innehåller den bästa sortens proteiner för människor! För mig som är vegetarian så är det jätteviktigt att se till att få i sig tillräckligt med bra protein.


Varför ska människor inte äta så mycket äggula? Jo, äggula innehåller en fettsyra som heter arakindonsyra, och som är skadlig för människor i stora mängder. Därför, när du gör pannkakor, omelett eller bakar en kaka, så kan du ge en äggula till katten och spara en äggula till nästa dag (eller om du har flera katter så ge dem flera). Om du är noga med att följa receptet, så kan det vara bra att veta att två äggvitor motsvarar ett helt ägg. Det blir lika gott ändå!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards