Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 7 december 2008

Varför det är roligt också....

Av Emelie - 7 december 2008 21:28

Jag måste säga att det finns lika många anledningar till varför man ska ställa ut på kattutställningar som varför man inte ska det. Till exempel:


  • Man får se paniken i allas ögon när en bengalhane sliter sig loss från assistenten under panelen och rusar iväg genom hela lokalen och upp för en trappa. När han återfinns applåderar alla.
  • Man får se glädjetjut och tårar, efter en dag känns det som att man levt med dessa människor länge. Och det har man ju också. Från tidigt på morgonen till sent på kvällen.
  • Man får se små svarta kulor som ramlar ner på golvet under en av de nominerade katterna. Inte konstigt att han var arg, han behövde ju bajsa!
  • Man får prata med den norska abessinieruppfödaren, som i stället för ett burskynke har en grå filt till sin bedårande kattkull på fyra abessinier. Man frågar: "Hur många katter har du?" Han vill inte svara. Sedan erbjuds man att köpa en av kattungarna för 5000 kronor.
  • Man får prata med den andra norska manliga abessinieruppfödaren, som har gått på över 40 utställningar om året de senaste 25 åren. Denna uppfödare har massor av fuskdiamanter på sina svarta glasögonbågar. Han berättar att han alltid ser till att hans honor blir Europachampion innan de paras första gången. För honom brukar det bli när honan är runt 2 år gammal. (För att bli Europachampion ska man ha varit på minst 25 utställningar.)
  • Man får se domarna in action. Jag gillade särskilt han med fönat hår, cowboyboots, tajta jeans och röd glittertröja.
  • Man får sitta i toalettkö på en bänk i ett omklädningsrum. I den kön får man jämföra varandras naglar och inse att man blivit utklassad av hon med de röd-svart-tigrerade naglarna som bara är målade längst ut. Sedan får man veta att det har blivit stopp i toan. 
  • Man får sitta och småprata med de andra sibiruppfödarna om veterinärer, domare, ja, det mesta. Och man får gratulera dem till sina utställningsframgångar.
  • Man får gå runt och titta på alla roliga saker som går att köpa: bilder som är graverade på trä eller sten, katträd i alla format, krimskrams som man aldrig skulle intressera sig för om man inte visste att man skulle stanna där hela dagen.
  • Man får sitta där med sin katt och sin bur och känna sig som en del av ett sammanhang, och egentligen är det väl det som det hela går ut på. Eller hur?

 
 
Margita

Margita

7 december 2008 22:42

Hihi....man kan ju inte påstå att en kattutställning är långtråkig efter denna levande beskrivning;-) Jag ler fortfarande...:-))

http://mareli.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards