Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under september 2008

Av Emelie - 12 september 2008 08:19

Nu börjar det bli mer och mer klart vilken avelshane det blir nästa gång Evora ska paras. Ni får snart veta mer! Glädjande nog är det många som är intresserade av mina kommande kattungar, så det känns verkligen som att de är efterlängtade.


Ibland undrar jag många katter jag kommer att ha när det har gått några år. Ganska många, skulle jag tro.... Om jag har tre här hemma och sedan behåller en hona från varje kull hos en fodervärd....det blir några stycken! Men man får också räkna med att fodervärdskatterna kommer att ägas av fodervärdarna efter att de fått en kull. Någon som är bra på att räkna?

Av Emelie - 11 september 2008 18:35

Tänk att lilla Lisen ska bli mamma! Vår dotter har tagit så fina bilder på henne på balkongen idag. Hon är klumpigare och tröttare än vanligt, men jag tycker inte att magen är lika stor som Evoras var. Men så är det också kanske bara hälften så många kattungar där inne!

Av Emelie - 11 september 2008 17:31

Algot har kommit till en familj som bor i ett hus på Hisingen i Göteborg. De beskriver honom som en "studsboll": mycket aktiv, men ändå gosig. Han har satt sig i skräck hos familjens två stora vuxna katter: han morrar högt och klättrar omkring på möbler (troligtvis för att komma högre upp). Annars brukar det ju vara så att den minsta katten automatiskt hamnar längst ner i hierarkin.... 8-)



Av Emelie - 11 september 2008 17:09

Yakov har blivit så himla snygg sedan han fick para sig (ja, de kan faktiskt bli snyggare då). Guro i Norge, som har tagit bilden, berättar att Alvina börjar lära sig att äta torrfoder och att det fungerar bra ihop med hennes två andra katter.


För er som är nya på bloggen vill jag bara berätta att snygga Yakov är pappa till Evoras kull och till Lisens kull som nu ligger i Lisen mage.


Kolla Guros blogg så får ni se bilder och läsa om om Alvinas första tid i sitt nya hem! http://sjakkmatt.blogge.no/

Av Emelie - 11 september 2008 17:04

Alvin har flyttat till ett ungt par i Olskroken i Göteborg. Vi har fått bilder på honom också! De skriver att han gillar att tigga mat (precis som Evora). Kolla in klätterträdet och den fina transportburen!


Av Emelie - 11 september 2008 16:55

Nu gör jag ett försök att visa bilderna som jag har fått! Vi börjar med Arvid, som har flyttat till en familj i Alingsås. Arvids matte har glatt oss med en massa underbara bilder! Här är ett par smakprov, men kolla gärna in Arvids egen hemsida, så får ni se vad stor han har blivit: http://maddehalv.zoomin.se/


Så här skriver Arvids matte om hans första dagar hos dem:

"Det är snarare vi som har haft tur, som har fått en så underbar katt som Arvid. Allt har verkligen gått över förväntan och han är supermysig hela tiden. Han verkar ha fått A som favorit, för han följer efter henne hela tiden (vilket hon tycker är jättekul). Han går med henne när hon går på toaletten, och tidigare idag när hon var ute en stund med en kompis satt han och pep vid ytterdörren. :) När det var läggdags för A var han med i hennes säng, och vi kunde knappt läsa saga för han jagade hennes fötter på täcket så att hon tjöt av skratt. :)"

Av Emelie - 11 september 2008 15:47

Det har varit fullt upp här med skolstart och förkylningar. Jag har fått så många söta bilder på kattungarna som nu börjar bli STORA. Snart ska ni få se dem, jag lovar!


Lisen börjar bli rundare om magen nu och jag funderar fram och tillbaka på Evoras nästa parning: när ska den ske, och med vem. Det är så många faktorer att ta i beaktande när man väljer avelshane: rastypiskhet, temperament, HCM-risk, hur nära han bor, hur unik stamtavlan är, hur mycket han har använts förut osv osv. Jar känner mig ganska förvirrad för tillfället, men jag har en hane på gång som bor ganska nära. Kanske blir det han!

Av Emelie - 6 september 2008 20:27

För ett tag sedan skrev jag detta inlägg på SÄSKs forum. Tänkte att det kan vara intressant för er också att läsa:


Jag kände bara att jag ville dela med mig av mina tankar och känslor kring det här med att vara nybliven uppfödare. Det finns så många faktorer att ta i beaktande när man ska avla djur, och det är ett stort ansvar, dessutom! För de val jag gör idag kommer förstås att påverka rasen framöver och mina kattungeköpare kommer att leva med djuren i ca 15 år. När allt kommer omkring så skulle dessa katter inte finnas till om det inte vore för mig.....

Några funderingar:

När man väljer avelsdjur och tid för parning så kan man antingen tänka på rasens hälsa på sikt: få in nytt blod, undvika inavel, undvika HCM-risk, använda så många katter som möjligt osv, men man kan även satsa på att få fram rastypiska sibbar som vinner utställningar och andra människors beundran.

Sedan kan man förstås också titta på vad folk vill ha och avla utifrån det: typ söta, allergivänliga katter i fina färger som älskar att gosa. Jag tycker själv att den första strategin känns mer "ädel", (även om det kan finnas fåfänga i att skapa den mest "spännande" stamtavlan), den i mitten känns mest exhibitionistisk och den sista känns mest marknadsanpassad. Man kan också välja de djur som bor närmast, vilket är mest bekvämt. Jag kan inte säga att jag föredrar någon strategi framför någon annan, jag pendlar mycket fram och tillbaka mellan dessa olika varianter, men jag vill förstås framför allt att mina katter ska bli sålda till bra hem, så att jag inte behöver behålla hela kullen....

Sedan kommer frågan om hur många kullar man kan få (och vad som är lämpligt) från en enda katt och huruvida man ska behålla en kattunge eller köpa in utifrån. Hur snart efter en kull är det lämpligt att få en ny kull med samma katt? Ska man behålla sina katter sedan de kastrerats och kanske inte ta några kullar alls på 10 år, eller ska man omplacera katterna, med allt vad det innebär, för att kunna fortsätta med uppfödning? Och ska man ha en egen hane eller inte?

Vad vill jag egentligen med min uppfödning? Är det verkligen sunt att ägna så mycket tid och energi åt kattuppfödning, när det finns så mycket annat som behöver göras här i världen?

Ja, så där håller jag på och funderar fram och tillbaka. Och jag vet inte riktigt vad jag ska tro till slut. Det enda jag vet är följande:

1. Jag blev uppfödare för att kattungar är det bästa jag vet. Sedan upptäckte jag att det även kunde vara kreativt, och det har gjort att intresset har vuxit.

2. Jag valde den sibiriska rasen för att den anses vara allergivänlig, och därför vill jag gärna hjälpa andra kattallergiker.

3. Jag vill bara syssla med kattuppfödning så länge det känns roligt och intressant.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards