Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under augusti 2008

Av Emelie - 14 augusti 2008 16:18

Alvina har lagt sig till med en ny vana: När jag sitter vid datorn så piper hon ynkligt vid mina fötter tills jag lyfter upp henne. Sedan sitter hon på min axel och spinner. Arvid tittar gärna intresserat på när någon jobbar i köket, det tycker han är spännande. Han har också fått ovanan att komma upptill mig i soffan och gosa, samtidigt som han biter mig i fingrarna....


Nu får vi bara ha kvar dessa små underverk i ett par veckor till, och jag längtar redan till nästa kull. När Lisen kom hem från Yacko så fräste hon och ville vara i fred. Sedan har hon kräkts vid två tillfällen och varit ovanligt trött, så jag hoppas, hoppas att hon är dräktig.   :-)

Av Emelie - 13 augusti 2008 16:31

Jag känner mer och mer att det här med uppfödningen är ett sätt för mig att bidra med något positivt i vår stressade värld. Enligt min mening så är katter, och särskilt den sibiriska katten, det perfekta husdjuret, eftersom man inte behöver ha katten i en bur, och man behöver inte heller gå ut med den i koppel flera gånger om dagen. Den är mjuk att klappa, fantastisk att bara titta på, och den är ett fint sällskap, som hjälper till att få människorna i sin omgivning att må bra. Jag vet att det finns forskning som visar att människor som har husdjur mår bättre, får lägre blodtryck osv. I vår stressade värld känner allt fler människor att de vill ha en motvikt till alla krav. Någon som blir glad när man kommer hem, och som man kan sköta om och klappa och ha sällskap av. Eftersom den sibiriska rasen tåls av vissa allergiker, så känns det extra roligt för mig, för jag vill gärna göra det möjligt för fler människor att ha en egen kisse att njuta av!

Av Emelie - 12 augusti 2008 00:47

Jag har uppdaterat min hemsida nu, och lagt in bilder på Amanda. Se den nya versionen av hemsidan på www.emmis.org.

Av Emelie - 12 augusti 2008 00:36

Den här lilla sötnosen (Alvina) ska flytta till Drammen i Norge och bli utställnings- och avelskatt. Guro har verkligen valt två oemotståndligt söta katter till sin uppfödning, så det lär ju bli söta kattungar också! Alvina kommer att passa bra som avelskatt tror jag, eftersom hon har ett supertemperament och en mamma som axlar mammarollen på ett självklart sätt. Sådant brukar gå i arv! Idag postade jag transferansökan till SVERAK, så att allt ska vara klart inför flytten.


Vi har fått ett mail från B, som är Kajsas nya matte, om att allt har gått bra hittills, så vi hoppas att det fortsätter på den vägen!

Av Emelie - 11 augusti 2008 18:35

Varsågod! Bilder på Amanda (överst), Algot, Alvin och Arvid.


Idag har vi varit och lämnat Kajsa till kvinnan som ska bli Kajsas nya matte. Det fungerade väldigt bra så länge vi var där, får se sen hur det har gått sedan vi åkte.....Det är både skönt och vemodigt att Kajsa inte är här längre.


Lo har smeknamn på kattungarna: Leánne (Alvina), Guitt (Algot), Ávim (Alvin), Anindu (Amanda), Anás (Arvid).



Av Emelie - 11 augusti 2008 16:48

Alla kattungarna tittar åt samma håll, och ingen springer iväg, detta är en bedrift. Guro fick hjälp av Maine coon-uppfödaren Heidis dotter, som var expert på att få kattungarna att titta upp samtidigt.


Lisen och Yacko har det enligt uppgift bra ihop, parningen pågår för fullt, så vi håller tummarna nu för att det ska resultera i små bebisar i oktober.

Av Emelie - 11 augusti 2008 10:07

Snart ska ni få se Guros superfina bilder, men tills dess får ni hålla till godo med våra egna bilder på en trött Arvid. Arvids nya mattar var här igår och till slut blev Arvid lite trött av allt gos och all lek....  :-)


Idag ska vi åka och lämna Kajsa hos sin nya matte! Amanda ska bli min katt nu, fast hon ska bo hos fodervärdar. Jag har blivit lite extra kär i Amanda sedan detta blev bestämt.



Av Emelie - 10 augusti 2008 20:03

Hej Felicia!


Självklart får du använda bilder från min hemsida! (Felicia är Yackos matte.) Jag har längt tänkt maila bilder på dig och kattungarna, men nu ska jag skärpa mig och få det gjort! (Jag mailar din mamma.)


Till alla: Guro och Arvids båda mattar har varit här och fotat en massa. Så otroligt fina bilder det kan bli när man har en bra kamera och vet hur man ska hantera den! Jag känner mig faktiskt extra stolt över mina kattungar när bilderna är bra. Snart ska ni få se några.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards