Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 27 juli 2008

Av Emelie - 27 juli 2008 21:44

Ursäkta att jag inte var så tydlig i ett av mina förra inlägg: det är inte Alvin som ska till fodervärd, han är ju redan såld. Jag ville bara visa en bild på honom som jag tyckte var så fin. Alvin blir mer och mer lovande i sitt sibbeutseende, han har ett väldigt snyggt huvud.


Jo, det är så här att jag har kommit på att jag vill köpa en avelshane från en annan uppfödare, och då behöver jag en fodervärd, eftersom han inte kan bo hemma hos mig (dels är han en okastrerad hane, dels har H förbjudit mig att ha fler än 3 vuxna katter här samtidigt).  :-)


Jag kan bara köpa den här avelshanen om jag hittar en fodervärd, så det är därför jag letar med ljus och lykta nu. Wow! Det känns superspännande! Jag vill inte berätta mer om hanen ännu, eftersom jag inte har hittat någon fodervärd, men vill bara säga att det känns så himla häftigt att jag faktiskt har möjlighet att äga flera katter om jag börjar samarbeta med fodervärdar! Och då öppnar sig fler intressanta avelsmöjligheter....


Av mina kattungar i A-kullen så kommer en tjej att bli avelshona hos "Sjakkmatt's" i Norge, och om jag har tur så får Algot lämna en kull, resten blir sällskapskatter.


B-kullen är redan planerad: Det blir Lisen (Lidiya) och Yacko (Yakov) som ska få en kull tillsammans (om allt fungerar som jag hoppas). Chansen är stor att dessa ungar får ett mycket trevligt temperament och lite längre päls än A-kullens ungar. Jag tror att de kommer att bli supergosiga, friska sällskapskatter, och kanske kommer någon även att gå vidare till avel och utställning. Förväntade färger: Svart tigré med eller utan vitt, svart silver tigré med eller utan vitt. Eventuellt kan det också bli svarta eller svartvita katter i kullen.

Av Emelie - 27 juli 2008 08:56

Annorlunda bild på Arvid i solen!


Bara några reflektioner kring avelsarbete och hälsa: Jag är stolt över att vara en del av den sibiriska rasens utveckling. Här i Sverige finns så många seriösa uppfödare som har lagt ner otroligt mycket arbete för att säkerställa rasens långsiktiga hälsa och sunda utveckling. Alla uppfödare som jag känner till väljer parningskombinationer med så låg inavelsgrad som möjligt och det finns en öppenhet kring hälsa som gör att rasen kommer att bli allt friskare och friskare på sikt. På www.sibiriskkatt.nu är det full fart med diskussioner och goda råd, för att vi ska kunna bli allt bättre på att sköta och avla på våra katter. Det bådar gott för framtiden tycker jag!





Av Emelie - 27 juli 2008 08:42

Bild på hela kullen som ligger och slumrar på golvet.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards